PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henrik Nilsinpoika Fortelius, Fordell, Westzynthius


Sukututkija JaSKa
10.06.13, 20:36
Onko kukaan törmännyt kyseisen Pietarsaaressa kirkkoherrana 1543-1569 toimineen Henrik Nilsinpoika Fortelius, Fordell ja Westzynthiuksen vanhempiin. Joissain lähteissä hänen isäkseen mainitaan noin vuonna 1490 syntynyt Nils. Itse etsin Närpiön kirkkoherra Nils Jacobin yhteyttä Iin kirkkoherrana toimineeseen Jacobus Olaihin. Jacobuksen sanotaan joissain lähteissä olleen Olaus Nicolain - Mustasaaren kappalainen ja Kokkolan kirkkoherra - poika. Olaus Nicolain isäksi paimenmuistio kertoo sitten tuon jo mainitun Nicolaus Jacobin. Voisikohan kyseinen Nils Jacobi olla sama kuin Henrik Nilsinpojan isä Nils???? Itse olen arvioinut Nils Jacobin syntymäajaksi 1490, eli saman kuin Henrik Nilsinpojan Nils isän????

Matti Lund
11.06.13, 09:12
Onko kukaan törmännyt kyseisen Pietarsaaressa kirkkoherrana 1543-1569 toimineen Henrik Nilsinpoika Fortelius, Fordell ja Westzynthiuksen vanhempiin. Joissain lähteissä hänen isäkseen mainitaan noin vuonna 1490 syntynyt Nils. Itse etsin Närpiön kirkkoherra Nils Jacobin yhteyttä Iin kirkkoherrana toimineeseen Jacobus Olaihin. Jacobuksen sanotaan joissain lähteissä olleen Olaus Nicolain - Mustasaaren kappalainen ja Kokkolan kirkkoherra - poika. Olaus Nicolain isäksi paimenmuistio kertoo sitten tuon jo mainitun Nicolaus Jacobin. Voisikohan kyseinen Nils Jacobi olla sama kuin Henrik Nilsinpojan isä Nils???? Itse olen arvioinut Nils Jacobin syntymäajaksi 1490, eli saman kuin Henrik Nilsinpojan Nils isän????

En ole törmännyt sennimiseen, mutta tarkoittanet jäljempänä seuraavia:


Lue ensin tämä artikkeli ja tee vaadittavat korjaukset niihin tietoihin, jotka olet nähtävästi tempaissut jostakin virheellisestä sukupuusta, joita netistä pursuilee.

Vuosikerta - Årgång 40 (1969) N:o 2

Blomstedt, Yrjö, Westzynthius-suvun alkupolvista muutama lisätieto. (s. 45-50)

Kun olet oikaisuut lähtötietosi, jäljitä sitten se, mihin sukuketjuun ja milloin Fortelius -lisänimen esiintyminen paikantuu ja pyyhi tauluistasi nimi pois niiltä kohdilta, joihin se ei kuulu.

Huomioi myös Westzynthius -lisänimen oikea esiintymisala ja korjaa mahdolliset virheet.

Huomioi erityisesti Stockholms tänkebokin perintöasiakirjasta ilmenevät sukutiedot, jotka liittyvät Westzynthiusten alkupolviin ja kumoavat virheelliset Sursill -tiedot.


terv Matti Lund

tkukkonen
11.06.13, 09:53
Kerrotko Matti vielä, minkä julkaisun vuosikerrasta on kyse.

Sukututkija JaSKa
11.06.13, 12:53
Kyseessä siis Genos, josta ei ole saatavilla kyseisen artikkelin nettiversiota. Eipä siis auta asiaa.
Minä en ole ottanut virheellisiä tietoja mihinkään tutkimuksiini, jos Matti sitä tarkoittaa, ja kirjoituksessani selvästi kyllä mainitaan juurikin nuo epävarmuustekijät. Kyseessä oli siis hypoteesi, jonka rakensin olettamuksien perusteella, tosin osa tiedoista on Turun paimenmuistiossakin.....epäluotettavaa siis ilmeisesti sekin tyystin. En ole sinänsä kiinnostunut Henrik Fordell jne:tä vaan Jacobus Olaista.
Olen jo useampaan otteeseen yrittänyt saada apuja Jacobus Olain (siis Iin kirkkoherra) syntyperän ja esivanhenpien löytämiseksi mutta ilmeisesti kukaan ei ole asiaan törmännyt.....

Sukututkija JaSKa
11.06.13, 12:57
"Blomstedt oli luonnehtinut asiaa aikoinaan Genos -lehden numerossa. Blomstedtin viesti ei ole vielä yltänyt nettisukupuihin asti, vaikka on ollut eetterissä yli 40 vuotta ja itse Tukholman tuomiokirjoista oleva Blomstedtin käyttämä arkistolähde suomalaisten tutkijoiden tiedossa jo yli 50 vuotta."

Matti Lund on todennut toisessa viestiketjussa ylläolevan, kerrotko vielä mistä "eetteristä" sen löytäisin, en ilmeisesti osaa etsiä oikeasta paikasta.....

Matti Lund
11.06.13, 14:05
"Blomstedt oli luonnehtinut asiaa aikoinaan Genos -lehden numerossa. Blomstedtin viesti ei ole vielä yltänyt nettisukupuihin asti, vaikka on ollut eetterissä yli 40 vuotta ja itse Tukholman tuomiokirjoista oleva Blomstedtin käyttämä arkistolähde suomalaisten tutkijoiden tiedossa jo yli 50 vuotta."

Matti Lund on todennut toisessa viestiketjussa ylläolevan, kerrotko vielä mistä "eetteristä" sen löytäisin, en ilmeisesti osaa etsiä oikeasta paikasta.....

Siis oli Genoksen numero 1969.

Eipä tosiaankaan näytä olevan nettilinkin päässä.

Nimimuotojen käyttämisestä YB toteaa harhanjohtavuutta, joka oli kulkeutunut jo Alceniuksen GS:aan.

Lainaan suoraan YB:ia, jossa viitataan Alceniuksen Sursill -sukukirjaa edeltäneisiin konsepteihin ja Westzynthiuksen varhaisempiin sukupolviin, jotka ovat eläneet 1500 -luvulla ja 1600 -luvun alkupuolella:

"...vanhemmilla lapsilla ei ole sukunimeä Fordell Terseruksen laitoksessa sellaisena kuin se on Falanderin kopiossa eikä Peitziuksella 1747, vaan nimi on ilmeisesti myöhempi lisäys, joka kukaties johtuu yksinkertaisesti siitä, että, että äidin yhteydessä mainitaan myös Hans Fordell ja tämä sukunimi on jossakin myöhemmässä mekaanisessa kopiointivaiheessa väärinkäsityksen vuoksi annettu vanhemmille lapsille. Merkittävin, mutta samalla tutkimukselta tiet pitkiksi ajoiksi oikeastaan sulkenut virhe kopioinnin jossakin vaiheessa on kuitenkin tapahtunut siinä, että Olof Grelssonista, jonka arvona Terseruksella ja vielä Peitziuksella on "BorgM i Stockholm", on tullut pelkkä porvari, jonka vaiheita tuskin on edes kannattanut yrittää etsiä (s. 45-46).


----------------------------------

Vaikka tämä ei olisi varsinainen kohde, meidän sukututkijoiden kannattaa pyrkiä huolellisuuteen ja johdonmukaisuuteen lisänimien käytössä tai tarkistaa, onko sellaista edes käytettävissä. Tietty pedanttisuus on välttämätöntä henkilöiden jäljityksen ja tunnistamisen onnistumiseksi.

Valitettavasti nämä tällaiset väärinkäsitykset näyttävät kulkevan harrastajien toistamina päitä sekoittavina kampituksina vuodesta vuoteen, vaikka oikaisuja on niihin tehty iät ajat sitten.

Tästäkin toteamuksesta huolimatta joku avaa täällä piakkoin ketjun, jossa nämä sekaannukset taas otetaan lähtökohdiksi, joista halutaan kehittää lisää tietoa.



terv Matti Lund

Sukututkija JaSKa
11.06.13, 15:19
Korostan vielä, että valitettavasti laitoin tuon "sukunimi-lisänimi" ketjun vain ohjatakseni keskustelua oikeaan henkilöön. Ja kirjasin kaikki nimet, jotka netisä kyseiseen henkilöön on siis yhdistetty, jopa siis väkivalloin. Pahoittelut! Minulla ei ole mitään intressejä yhdistellä henkilöihin sukunimiä väen vängällä. Minua kiinnostaa vain henkilöyhteydet.
Tuo Genoksen artikkeli vaikuttaa mielenkiintoiselta, taidanpa kaivaa sen jostain esiin. Voitko Matti vielä valottaa, kuka mahtaa olla tuo Olof Grelsson, joka mainitaan lainauksessasi?

Matti Lund
11.06.13, 16:43
Korostan vielä, että valitettavasti laitoin tuon "sukunimi-lisänimi" ketjun vain ohjatakseni keskustelua oikeaan henkilöön. Ja kirjasin kaikki nimet, jotka netisä kyseiseen henkilöön on siis yhdistetty, jopa siis väkivalloin. Pahoittelut! Minulla ei ole mitään intressejä yhdistellä henkilöihin sukunimiä väen vängällä. Minua kiinnostaa vain henkilöyhteydet.
Tuo Genoksen artikkeli vaikuttaa mielenkiintoiselta, taidanpa kaivaa sen jostain esiin. Voitko Matti vielä valottaa, kuka mahtaa olla tuo Olof Grelsson, joka mainitaan lainauksessasi?

Ei Sinun tarvitse lainkaan pahoitella otsikossa olevasta nimikimarastasi, mutta suotavaa olisi tällaisissa avauksissa ensin tarkistaa, mikä on perusteltua ja mikä ilman perusteita ja pyrkiä sitten käyttämään hyvin perusteltuja lisänimiä, jos niitä on ylipäätään käytettävissä. Näin pääset viemään asiaasi suoremmin kohti päämäärää, kun nyt ohjausyrityksesi vei oikopäätä suoraan virheellisten tietojen "sylttytehtaalle".

Hän on kuten lainauksessani ilmeni Tukholman pormestari. Siis kun hän oli Westzynthiusten kantavaarin vävy, mutta jäi lapsettomaksi, kaikki hänen vaimonsa Dordin elossaolevat perilliset jakoivat hänen jäämistönsä perintökaaren mukaiseen perintölinjaan asti. Tänkebokissa ja Svean hovioikeuden päätöksissä tuodaan nämä perilliset ilmi päätöksiin oheistetun sukukaavion keralla. Siitä selviävät vuonna 1632 Henricus Nicolain kahdesta katraasta elossaolevat lapset ja heidän puolisonsa sekä näiden lapset.

Westzynthiukset ja pormestarin vaimo olivat Henricuksen ensimmäisestä vaimosta Margaretasta, siis kolme lasta Canutus, Dordi ja Anna. Toinen vaimo oli nimeltään Kristina, josta oli myös kolme lasta Peder, Elina ja Margareta.

Sukukaavio on Blomstedtin artikkelissa. Voin lähettää artikkelin sukukaavion Sinulle, jos annat minulle osoitteen tai jos profiiliisi on linkitetty jokin sähköpostiosoitteesi, jolla sen voi välittää Sinulle.

Varsinaiseen pyrkimykseesi minulla ei taida olla uutta tietoa tai sellaista lisätietoa, jota ei olisi ollut näillä palstoilla jo esillä.


terv Matti Lund