PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sähköinen sukukirja?


Korhoant
24.05.13, 09:15
Tervehdys.
Sukukirjoista tulee usein laajoja monisata sivuisia julkaisuja ja sitä myötä kirjan julkaisuhinta kohoaa aika arvokkaaksi. Niinpä monen kirjasta mahdollisesti kiinostuneen hankinta tyssää kirjan hintaan. Myös julkaisijalle kirjan postituksessa on melkoinen urakka.
Kiinostukseni sähköiseen kirjaan heräsi omien perinteisten kirjojen toimituksen myötä. Suku Forumin lukijoiden keskuudessa on varmaan sähköisen kirjan asiantuntijoita ja kyselisinkin miten ja mitä kautta on lukijolle tarjolla halpa ja edullinen toimituskanava?
Jos perinteinen kirja on jo PDF muodossa, mitä toimenpiteitä kirja tarvitsee tullakseen julkaisukelpoiseksi?
Moni sukututkija tekee työtään harrastuksesta, eikä näinollen halua itselleen kuin muutaman euron. Verotuksesta on kuitenkin pidettävä huolta, miten se hoidetaan?
Minkälaisia halpoja jakelukanavia on tarjolla kirjan lukijoiden käyttöön saamiseksi?
Näitä asioita olen mietiskellyt, tarkoituksena saada lukijoille tuhatsivuinen kirja alle kymmenen euroa?

kysymyksin ja terveisin Martti Korhonen http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

eijuli
24.05.13, 11:40
Jos kirjaan tulee tuhat sivua, niin sehän on melkoinen työmäärä. Sitten myisit sen alle 10 eurolla sukulaisille ? Itse en antaisi kirjaa noin halvalla. Vaikka sukukirja perustuu vapaaehtoisuuten, eli kukaan ei pakota kirjoittamaan sukukirjaa, niin siinä on aina oma työnsä. Itse kirjoitin, omasta suvustani, joka on pieni, sukukirjan jossa on 112 sivua. Aikaa minulla meni 3-vuotta. Hinta oli 25 euroa + postikulut. Nyt kun ajattelen, niin ottaisin hieman enemmän hintaa. Ja toinen asia, kyllä sukukirja kirjamuotona on aina sukukirja. En laittaisi sähköiseen muotoon mitään. Kirjassa tieto pysyy aina tallessa, sähköisessä muodossa saattaa olla vaara, että tieto katoaa ?

Juha
24.05.13, 11:51
http://www.bod.fi tai http://www.kirjoitaitse.fi/

Tuota kautta on helppo tehdä sähköinen julkaisu pdf-muodossa. Sähköinen muoto on mahdottoman hyvä sen takia, että muutoksia ja lisäyksiä on yksinkertaista tehdä. Painetussa kirjassa virheet ja puutteet ovat pysyviä ;)


Esimerkiksi uusimmalla MS Wordilla voit suoraan tallentaa tekstisi, kuvasi ja grafiikkasi pdf-muotoon sekä lykätä sen em. palveluihin. Ei voisi olla helpompaa.


Verotus riippuu täysin siitä, kuka ne rahat saat - jos sinä saat ne henkilö, noudatetaan mielestäni normaali palkkaverotusta jne...Jos saat sukuseura julkaisee kirjan, niin siitä on sitten omat säädöksensä.



Juha

Korhoant
24.05.13, 11:52
Jos kirjaan tulee tuhat sivua, niin sehän on melkoinen työmäärä. Sitten myisit sen alle 10 eurolla sukulaisille ? Itse en antaisi kirjaa noin halvalla. Vaikka sukukirja perustuu vapaaehtoisuuten, eli kukaan ei pakota kirjoittamaan sukukirjaa, niin siinä on aina oma työnsä. Itse kirjoitin, omasta suvustani, joka on pieni, sukukirjan jossa on 112 sivua. Aikaa minulla meni 3-vuotta. Hinta oli 25 euroa + postikulut. Nyt kun ajattelen, niin ottaisin hieman enemmän hintaa. Ja toinen asia, kyllä sukukirja kirjamuotona on aina sukukirja. En laittaisi sähköiseen muotoon mitään. Kirjassa tieto pysyy aina tallessa, sähköisessä muodossa saattaa olla vaara, että tieto katoaa ?
Terve.
Kolme 700-1000 sivuista kirjaa olen tehnyt Korhosista ja tarjonnut halukkaille. Hinta vain normaalilla kirjalla kohoaa 100€, kuka sellaista hintaa teoksesta maksaa? Tämä on harrastusta ei ansiotyötä. Voi olla että Korhosten Sukuseura ottaa kirjan markkinoinnin huoleksi, minä en enää jaksa postittaa kaksikiloisia kirjoja. Siinäkin on oma työnsä. Kyllä Sähköinen kirja on helpompi markkinoida?
terv. Martti K

Korhoant
24.05.13, 12:10
http://www.bod.fi tai http://www.kirjoitaitse.fi/

Tuota kautta on helppo tehdä sähköinen julkaisu pdf-muodossa. Sähköinen muoto on mahdottoman hyvä sen takia, että muutoksia ja lisäyksiä on yksinkertaista tehdä. Painetussa kirjassa virheet ja puutteet ovat pysyviä ;)


Esimerkiksi uusimmalla MS Wordilla voit suoraan tallentaa tekstisi, kuvasi ja grafiikkasi pdf-muotoon sekä lykätä sen em. palveluihin. Ei voisi olla helpompaa.


Verotus riippuu täysin siitä, kuka ne rahat saat - jos sinä saat ne henkilö, noudatetaan mielestäni normaali palkkaverotusta jne...Jos saat sukuseura julkaisee kirjan, niin siitä on sitten omat säädöksensä.



Juha
Kiitos tiedosta ja linkeistä. Itse käytän Open Office Wriider ohjelmaa ja tiedot kyllä saa PDF muotoon. Tahtoo vain olla ongelmana kun laajassa kirjassa eri osia liittää toisiinsa siellä tapahtuu huomaamattomia muutoksia muotoilussa ("harrastelija kirjailijalla") ja sukuohjelmat asettavat omat haasteensa.
Kiinostaisi vain tietää mitä joutuu maksamaan pienistä "loppuviilauksista" lopputuloksen parantamiseksi?
Terv. Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon6.gif

blue-eyed
24.05.13, 14:59
Holapan sukuseuralla oli taannoin sähköinen sukukirja, jota pääsi katsomaan seuran jäsenmaksulla. Samalla sukuseuran sivulla oli myös Moilasten sukukirja, - mutta jostain syystä kumpaakaan kirjaa ei enää ole nähtävänä :mad:

Korhoant
24.05.13, 15:13
Holapan sukuseuralla oli taannoin sähköinen sukukirja, jota pääsi katsomaan seuran jäsenmaksulla. Samalla sukuseuran sivulla oli myös Moilasten sukukirja, - mutta jostain syystä kumpaakaan kirjaa ei enää ole nähtävänä :mad:
Terve.
Joku tällainen joka olisi aika vapaasti käytettävissä, mutta "valtoimenaan" levitys olisi suojattu? Tällaista minä itse kuvittelin. Harrastusta tämä on ei tarkoitus tällä rikastua?
Terv Martti K

eijuli
24.05.13, 15:16
Sukututimus on harrastus, joka käy kyllä joskus työskäkin. Jos kolmen vuoden aikana istut koneen ääressä, niin, että meinaa päivässä tunnit loppua. Mutta mielelläänhän sen tekee. Kun itse aloitin tutkimaan isän puoleista sukua, josta sitten kirjankin kirjoitin, niin aluasta asti oli selvää, etten tietoja kerää minnekään piirongin laatikkoon. Oli se hieno tunne pidellä kirjaa kädesä, kun sen postista hain. Terve.
Kolme 700-1000 sivuista kirjaa olen tehnyt Korhosista ja tarjonnut halukkaille. Hinta vain normaalilla kirjalla kohoaa 100€, kuka sellaista hintaa teoksesta maksaa? Tämä on harrastusta ei ansiotyötä. Voi olla että Korhosten Sukuseura ottaa kirjan markkinoinnin huoleksi, minä en enää jaksa postittaa kaksikiloisia kirjoja. Siinäkin on oma työnsä. Kyllä Sähköinen kirja on helpompi markkinoida?
terv. Martti K

eijuli
24.05.13, 15:18
Markkinoinnista vielä: Minä markkinoin sukulaisille, siten,että lähetin mainoskirjeen ja sitten minulla oli Luhtasaaren sukujutut ilmoitustaululla kuvallinen ilmoitus.Sukututimus on harrastus, joka käy kyllä joskus työskäkin. Jos kolmen vuoden aikana istut koneen ääressä, niin, että meinaa päivässä tunnit loppua. Mutta mielelläänhän sen tekee. Kun itse aloitin tutkimaan isän puoleista sukua, josta sitten kirjankin kirjoitin, niin aluasta asti oli selvää, etten tietoja kerää minnekään piirongin laatikkoon. Oli se hieno tunne pidellä kirjaa kädesä, kun sen postista hain.

Korhoant
24.05.13, 15:22
Markkinoinnista vielä: Minä markkinoin sukulaisille, siten,että lähetin mainoskirjeen ja sitten minulla oli Luhtasaaren sukujutut ilmoitustaululla kuvallinen ilmoitus.
terve
Kyllä tieto sukuseuran kautta on hyvin levinnyt, mutta korkea hinta on monille hankinnan esteenä?
terv.MK

jhaapasalo
24.05.13, 16:01
Kiitos tiedosta ja linkeistä. Itse käytän Open Office Wriider ohjelmaa ja tiedot kyllä saa PDF muotoon. Tahtoo vain olla ongelmana kun laajassa kirjassa eri osia liittää toisiinsa siellä tapahtuu huomaamattomia muutoksia muotoilussa ("harrastelija kirjailijalla") ja sukuohjelmat asettavat omat haasteensa.
Kiinostaisi vain tietää mitä joutuu maksamaan pienistä "loppuviilauksista" lopputuloksen parantamiseksi?
Terv. Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon6.gif

Tein itse sukukirjan uusintapainoksen samoin, ja en suosittele näitä tekstinräpellys-ohjelmia, jos mukana on kuvia. MS Word on samaa sarjaa. Kuvat ja kuvatekstit olivat aina missä milloinkin, kun avasin edellisenä päivänä tallentamani tiedoston.

Kannattaa ladata ilmainen TAITTO-OHJELMA, esim. Scribus tai LaTeX. Scribus ymmärtää muistaakseni suoraan .rtf-tiedostoja.

Sillä kun laittaa kuvat paikalleen, niin ne myös pysyvät siinä, eivätkä hyppele ylös alas joka kerta, kun tiedoston avaa uudelleen.

Korhoant
24.05.13, 16:41
Tein itse sukukirjan uusintapainoksen samoin, ja en suosittele näitä tekstinräpellys-ohjelmia, jos mukana on kuvia. MS Word on samaa sarjaa. Kuvat ja kuvatekstit olivat aina missä milloinkin, kun avasin edellisenä päivänä tallentamani tiedoston.

Kannattaa ladata ilmainen TAITTO-OHJELMA, esim. Scribus tai LaTeX. Scribus ymmärtää muistaakseni suoraan .rtf-tiedostoja.

Sillä kun laittaa kuvat paikalleen, niin ne myös pysyvät siinä, eivätkä hyppele ylös alas joka kerta, kun tiedoston avaa uudelleen.

Terve.
Latasin tuon Sorpus ohjelman, Mutta liian vaikea on näin maallikolle. Täytyy tyytyä tekstinkäsittely ohjelmalla toimimiseen.
Terv. martti k

Sukututkija JaSKa
25.05.13, 10:35
Sukukirjan tarkoitus kai lienee saattaa tutkijan /tutkijoiden sukututkimukset koko suvun tietoisuuteen. Kuinka sähköinen kirja palvelee niitä vanhempia ihmisiä, joilla ei ole edes tietokonetta?? Kuinka suuren tutkimustyön tehnyt myös varmistaa, että hänen tutkimuksensa ovat tulevien sukupolvien saatavilla, sekin lienee kirjan ideana. Sähköinen sukukirja voi ehkä palvella pientä osaa siitä kiinnostuneita mutta ainoana tiedon julkaisukanavana näen sen jopa "rasistisen" rajaavana. Ihmettelen mainittua 100€ julkaisuhintaa, jonka sukukirjalle saa aikaiseksi. Itse olen juuri painattamassa 1000 sivuista opusta Sotkamon Lukkari- suvusta ja kyllä myyntihinta jää paljon alle tuon (ennakkomyynnissä 55€) vaikka ammattitaittaja on tehnyt kirjan taittotyönkin, joka siis on kirjassa melkoinen kustannus. Tietenkin hintaan vaikuttaa sen painomäärä olennaisesti, jotta tuo taittotyö saadaan jyvitettyä taloudellisesti. Jokainen saa tietenkin itse päättää paljonko haluaa hilloa itselleen kirjan kautta. Sukuseura ei tee julkaisutoimintaa rahanahneuttaan, vaan pelkästään tutkitun tiedon jakamisen vuoksi. Toki kustannukset täytyy voida saada takaisin. Noh, tietenkään tutkijan tekemää työtä ei pysty hinnoittelemaan kirjaan, koska silloin kirjan hinta nousisi pilviin. Laskeskelin, että jos laittaisin omat työtuntini kirjan hintaan, sen hinta olisi ainakin 350€/kpl. Testasin taitto-ohjelmia ennen kuin luovutin kirjan suosiolla ammattitaittajan haltuun ja totesin, että kyllä on liian haasteellista "matti meikäläiselle". Kannattaa siis luottaa ammattilaiseen.

suski
25.05.13, 10:58
hei Sukututkija JaSKa,

kysymykseni menee nyt ohi otsikon aiheen, mutta huomasin, että sinulla on Kyllösiä suvussa. Onko mahdollisesti suvussasi Kaarlo Heikki Eerikinpoika Kyllönen (Karl Henrik Eriksson) syntynyt Sotkamossa 6.12.1875? On mieheni äidin isä.

suski

eijuli
25.05.13, 11:52
Olen samaa mieltä siitä,ettää sukikirjan tarkoitus lienee saattaa tutkijan / tutkoijoiden sukututkimukset koko suvun tietoisuuteen .Itselläni oli se onni kun kirjan tein, että suvusta löytyi taittaja , joka taittoi sukukirjan. Serkkuni teki sen ihan mielellään. Ikänsä kun oli mainosalalla ollut taitto ym. hommissa.Vanhemmat ikäpolvet yli 70-vuotiaat eivät osaa välttämättä käyttää tietokonetta, joten sähköinen julkaisu ei palvele heitä.Sukukirjan tarkoitus kai lienee saattaa tutkijan /tutkijoiden sukututkimukset koko suvun tietoisuuteen. Kuinka sähköinen kirja palvelee niitä vanhempia ihmisiä, joilla ei ole edes tietokonetta?? Kuinka suuren tutkimustyön tehnyt myös varmistaa, että hänen tutkimuksensa ovat tulevien sukupolvien saatavilla, sekin lienee kirjan ideana. Sähköinen sukukirja voi ehkä palvella pientä osaa siitä kiinnostuneita mutta ainoana tiedon julkaisukanavana näen sen jopa "rasistisen" rajaavana. Ihmettelen mainittua 100€ julkaisuhintaa, jonka sukukirjalle saa aikaiseksi. Itse olen juuri painattamassa 1000 sivuista opusta Sotkamon Lukkari- suvusta ja kyllä myyntihinta jää paljon alle tuon (ennakkomyynnissä 55€) vaikka ammattitaittaja on tehnyt kirjan taittotyönkin, joka siis on kirjassa melkoinen kustannus. Tietenkin hintaan vaikuttaa sen painomäärä olennaisesti, jotta tuo taittotyö saadaan jyvitettyä taloudellisesti. Jokainen saa tietenkin itse päättää paljonko haluaa hilloa itselleen kirjan kautta. Sukuseura ei tee julkaisutoimintaa rahanahneuttaan, vaan pelkästään tutkitun tiedon jakamisen vuoksi. Toki kustannukset täytyy voida saada takaisin. Noh, tietenkään tutkijan tekemää työtä ei pysty hinnoittelemaan kirjaan, koska silloin kirjan hinta nousisi pilviin. Laskeskelin, että jos laittaisin omat työtuntini kirjan hintaan, sen hinta olisi ainakin 350€/kpl. Testasin taitto-ohjelmia ennen kuin luovutin kirjan suosiolla ammattitaittajan haltuun ja totesin, että kyllä on liian haasteellista "matti meikäläiselle". Kannattaa siis luottaa ammattilaiseen.

Sukututkija JaSKa
25.05.13, 13:36
Suski: Kyseisen Kyllösen eli Kallen esi-isät ovat tulleet Sotkamoon Kuhmon Lentuan Kuumun Kyllölästä. Isoäitini isä Matti Kyllönen syntyi ja asui Vieksillä ja Katermassa mutta hänen esi-isänsä olivat myös tuolta Lentuan Kyllölästä. Samaa sukua mutta yhteinen esi-isämme taitaa löytyä 1700- luvun alusta.

JouniK
27.05.13, 17:40
Tervehdys.
Jos perinteinen kirja on jo PDF muodossa, mitä toimenpiteitä kirja tarvitsee tullakseen julkaisukelpoiseksi?
Moni sukututkija tekee työtään harrastuksesta, eikä näinollen halua itselleen kuin muutaman euron. Verotuksesta on kuitenkin pidettävä huolta, miten se hoidetaan?


Ilman erityisiä taitto-ohjelmiakin pärjää. Olen kustantanut kaksi kirjaa, kummankin tein OpenOfficella painovalmiiksi, ohjelmistokulut 0 euroa. Pitäähän omakustanteen olla omakustanteen näköinen!:D: Kannattaa keskustella käyttämänsä kirjapainon kanssa, sieltäkin voi apua löytyä jos esim. kansien teko tuottaa kotikonsteilla ongelmia. Riippuu firmasta.

ALV:stä ei yleensä tarvitse pienkustantajan huolehtia, koska pienet hankkeet jäävät yleensä ALV-velvollisuuden rajan alle (joka oli joskus 8500 e/vuosi, nyt en tiedä). Tällä on merkitystä lähinnä vain jos myyt kirjoja ALV-velvolliselle yritykselle, esim. kirjastolle. Silloin poikkeuksellisesti ostaja joutuu tilittämään myymästäsi kirjasta ALV:n. Siinä ei ole muuta hoitamista kuin että ilmoitat ostajalle että et ole ALV-velvollinen.

Tuloverotuksesta en ryhdy arvailemaan.

Erkki Kiuru
27.05.13, 21:58
Tämä pohdinta pitää hoitaa pikaisesti, EU:n yhteinen tietosuojadirektiivi lopettaa nykymuotoiset sukukirjat, olivat ne sitten sähköisiä tai paperia.

Noh, sukukirjan saa tehtyä, jos jokainen siinä esiintyvä elävä ihminen antaa kirjallisen luvan omien tietojensa julkaisuun. Kai joku keksii kuolleillekin jonkun suoja-ajan, jonka jälkeen heidän tietojaan voisi julkaista.

Ei kukaan osta sellaista sukukirjaa, jossa sukuun kuuluvista henkilösitä on vain murto-osa julkaisussa.

Pessimistinä (jälleen kerran) Erkki

Irkku
28.05.13, 11:45
Ei kannata olla pessimisti Erkki!

Johan nyt jo pitää saada lupa eläviltä ihmisiltä.

Oma ensimmäinen kirjani ilmestyy lähipäivinä. Sanon sitä mieluimmin esipolvikirjaksi kuin sukukirjaksi.

Jos kaikista kirjoittaisi enemmän kuin aikatiedot ja esim ammatin, kirjasta tulisi jättikokoinen ja niin kallis, ettei sitä totta tosiaan ostaisi kukaan.
Olen myös paperisen kirjan kannalla. Paljon on vielä heitä, jotka eivät käytä tietokonetta lainkaan ja onhan se mukavampi lukea tietoja ihan oikeasta kirjasta, mutta kukin tavallaan.

irkku

Korhoant
28.05.13, 12:39
Sukukirjan tarkoitus kai lienee saattaa tutkijan /tutkijoiden sukututkimukset koko suvun tietoisuuteen. Kuinka sähköinen kirja palvelee niitä vanhempia ihmisiä, joilla ei ole edes tietokonetta?? Kuinka suuren tutkimustyön tehnyt myös varmistaa, että hänen tutkimuksensa ovat tulevien sukupolvien saatavilla, sekin lienee kirjan ideana. Sähköinen sukukirja voi ehkä palvella pientä osaa siitä kiinnostuneita mutta ainoana tiedon julkaisukanavana näen sen jopa "rasistisen" rajaavana. Ihmettelen mainittua 100€ julkaisuhintaa, jonka sukukirjalle saa aikaiseksi. Itse olen juuri painattamassa 1000 sivuista opusta Sotkamon Lukkari- suvusta ja kyllä myyntihinta jää paljon alle tuon (ennakkomyynnissä 55€) vaikka ammattitaittaja on tehnyt kirjan taittotyönkin, joka siis on kirjassa melkoinen kustannus. Tietenkin hintaan vaikuttaa sen painomäärä olennaisesti, jotta tuo taittotyö saadaan jyvitettyä taloudellisesti. Jokainen saa tietenkin itse päättää paljonko haluaa hilloa itselleen kirjan kautta. Sukuseura ei tee julkaisutoimintaa rahanahneuttaan, vaan pelkästään tutkitun tiedon jakamisen vuoksi. Toki kustannukset täytyy voida saada takaisin. Noh, tietenkään tutkijan tekemää työtä ei pysty hinnoittelemaan kirjaan, koska silloin kirjan hinta nousisi pilviin. Laskeskelin, että jos laittaisin omat työtuntini kirjan hintaan, sen hinta olisi ainakin 350€/kpl. Testasin taitto-ohjelmia ennen kuin luovutin kirjan suosiolla ammattitaittajan haltuun ja totesin, että kyllä on liian haasteellista "matti meikäläiselle". Kannattaa siis luottaa ammattilaiseen.
Tervehdys.
Kiitoksia vain runsaasta palautteesta.
Eköhän "Jaska" vähän aliarvioi meitä vanhuksia. Kyllä nykyisin mellä vanhuksillakin on tietokoneita ja pikapuolin ei pärjätä ilman tietokoneita. Kaikkihan menee nykyisin dikiaikaan.
Mitä kirjan hintaan tulee taisin arvioida hinnan yläkantiin ja painosmäärähän ratkaisee paljon minne hinta nousee. Pieni painosmäärä pehmeäkantisena ja tuhat sivuisena, eipä sitä alle 50€ saa? Sitten siihen tulee pakkaus ja lähetyskulut noin 15€ ja 5€ muihin kuluihin, jottei jää "pakkaselle". Silloinpa hinta on jo 70-80€. Nämä hinnat on oman kolmen kirjan toimittamisen kokemuksella.
Tuo "sähköinen kirja" tuli vain mielee, kun normaali kirja, alun innostuksen laannuttua käy aika hitaasti kaupan. Ei digitoitu aineisto minnekkään häviä, kyllä paperinen ennen häviää. Digitoiduun aineistoon myös virheiden korjaaminen on helppoa ja aineiston saa pysymään paremmin ajan tasalla.
Tietoa sähköisestä kirjasta löytyy myös täältä;
www.ellibs (http://www.<b>ellibs</b>).com
"Edelleen myös sähköistä sukukirjaa suunniteleva vanhus"

Martti Korhonen

Erkki Kiuru
28.05.13, 20:10
Johan nyt jo pitää saada lupa eläviltä ihmisiltä.

Palaan sen verran asiaan ettei väärä tieto jää kummittelemaan sivuille.

Sukututkimusrekisterin, joka voi olla vaikkapa sukukirja tai sukututkijan oma tutkimusaineisto, tieto pitää antaa tiedoksi siinä olevalle henkilölle, jotta hän voi korjata, lisätä, poistaa tai vaatia kokonaan poistettavaksi omat tai perheensä tiedot. Ainoastaan omiin henkilökohtaisiin tarpeisiin tehtyä tutkimusta, jota ei julkaista, ei koske Henkilötietolain mukaiset vaatimukset.

Kirjaprojektissa tällainen tiedoksianto on kohtuullisen helposti toteutettavissa, mutta luvan pyytäminen ei tule käytännössä onnistumaan silloin kun henkilömäärä on useissa tuhansissa.

Erkki

Antti Järvenpää
29.05.13, 09:49
Tervehdys.
Sukukirjoista tulee usein laajoja monisata sivuisia julkaisuja ja sitä myötä kirjan julkaisuhinta kohoaa aika arvokkaaksi. Niinpä monen kirjasta mahdollisesti kiinostuneen hankinta tyssää kirjan hintaan. Myös julkaisijalle kirjan postituksessa on melkoinen urakka.
Kiinostukseni sähköiseen kirjaan heräsi omien perinteisten kirjojen toimituksen myötä. Suku Forumin lukijoiden keskuudessa on varmaan sähköisen kirjan asiantuntijoita ja kyselisinkin miten ja mitä kautta on lukijolle tarjolla halpa ja edullinen toimituskanava?
Jos perinteinen kirja on jo PDF muodossa, mitä toimenpiteitä kirja tarvitsee tullakseen julkaisukelpoiseksi?
Moni sukututkija tekee työtään harrastuksesta, eikä näinollen halua itselleen kuin muutaman euron. Verotuksesta on kuitenkin pidettävä huolta, miten se hoidetaan?
Minkälaisia halpoja jakelukanavia on tarjolla kirjan lukijoiden käyttöön saamiseksi?
Näitä asioita olen mietiskellyt, tarkoituksena saada lukijoille tuhatsivuinen kirja alle kymmenen euroa?

kysymyksin ja terveisin Martti Korhonen http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Itse kirjan tekeminen vaikkapa pdf-muotoon ei ole ongelma kuten kirjoitat. Periaatteessa sähköistä kirjaa, jos sen haluaa olevan kirja, koskee samat ISBN tunnnusta koskevat asiat kuin fyysistäkin kirjaa. ISBN numero haetaan osoitteesta http://isbn.kansalliskirjasto.fi/hakulomake/lomake.cgi mutta tämä lienee tuttua, jos on julkaissut jonkin muun kirjan. Valinnaksi tulee vain sähköinen kirja.

Ongelma lienee se sähköinen levittäminen niin, että se on hallittua ja että siitä saisi jotakin tuloa. Jos ei halua tuloa, niin pdf:n voi laittaa esille mille hyvänsä koti sivulle.

Kun sitten mennään sähköisiin jakelukanaviin, niin ongelmia varmaankin alkaa tulla. En ole itse perehtynyt niihin, mutta oletan, että kysymys koskee erityiseti juuri tätä puolta.

Laitan oheen linkin niin kutsuttujen appsien julkaisemisesta apple storessa, jossa on kirjojakin myynnissä, joten tämä voisi olla yksi kanava. Joka tapauksessa tuosta linkin keskusteluketjusta huomaa, ettei asia ole aivan yksinkertainen tai helppo.

http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=40&t=117834&sid=1cf35237827e3158cbf0ee0ecfb0bafd&start=25

Luultavasti on olemassa kotimaisiakin kanavia ja jos jollakin on kokemuksia niistä, niin kysyjä varmaankin haluaisi kuulla. Siis esim. Elisakirja jne. Itse asiassa SSS voisi selvitellä tätä puolta ja sitä onko Tiedekirjalla tai jollakin muulla intressejä tällaisen julkaisemisen hoitamiseen.

Erkki A Tikkanen
29.05.13, 10:40
Sähköinen kirja on ok, jos sillä on vakiopaikka, josta sen voi lukea. Kun niinkin ikävä asia koittaa kuin kirjoittajan kuolema, häviää yleensä kirjankin saamismahdollisuus kun yhteydet suljetaan. Ellei sitten mahdolliset jälkelaiset tms. jatka kirjan saatavillapitoa.

Itselläni on 30 vuoden aikana tullut materiaalia liikaakin kerättyä ja ajattelin tehdä useamman kirjan haaroittain. Vain esivanhempien kirjan, en niinkään välitä tehdä varsinaista sukukirjaa jonkun 1700-luvulla eläneen esivanhemman kaikista jälkeläisistä. Tarkoitukseni onkin tehdä kirja omille jälkeläisille, ei seitsemänsille serkuille :)

Olen harkinnut erästä nettijulkaisupaikkaa tulevien kirjojeni painopaikaksi. Siellä voi itse päättää montako kirjaa tilaa, haluaako vain itselle, vai jopa myyntiinkin. Kirjoja painetaan esim. tilausten perusteella aina yksi kappale kerrallaan ja hinnat ovat todella kohtuulliset tällä tavalla tehtyinä. Ei tule ainakaan hukkakappaleita.
Kirjoista voi tehdä melkein minkä kokoisia haluaa, paperikantisia tai kovakantisia, mustavalkoisena tai värillisenä.
Ei tarvita kuin välttävää englannin kielen taitoa, ja kaikki mahdollinen on saatavana osoitteesta www.lulu.com (http://www.lulu.com) .

Korhoant
29.05.13, 10:41
Itse kirjan tekeminen vaikkapa pdf-muotoon ei ole ongelma kuten kirjoitat. Periaatteessa sähköistä kirjaa, jos sen haluaa olevan kirja, koskee samat ISBN tunnnusta koskevat asiat kuin fyysistäkin kirjaa. ISBN numero haetaan osoitteesta http://isbn.kansalliskirjasto.fi/hakulomake/lomake.cgi mutta tämä lienee tuttua, jos on julkaissut jonkin muun kirjan. Valinnaksi tulee vain sähköinen kirja.

Ongelma lienee se sähköinen levittäminen niin, että se on hallittua ja että siitä saisi jotakin tuloa. Jos ei halua tuloa, niin pdf:n voi laittaa esille mille hyvänsä koti sivulle.

Kun sitten mennään sähköisiin jakelukanaviin, niin ongelmia varmaankin alkaa tulla. En ole itse perehtynyt niihin, mutta oletan, että kysymys koskee erityiseti juuri tätä puolta.

Laitan oheen linkin niin kutsuttujen appsien julkaisemisesta apple storessa, jossa on kirjojakin myynnissä, joten tämä voisi olla yksi kanava. Joka tapauksessa tuosta linkin keskusteluketjusta huomaa, ettei asia ole aivan yksinkertainen tai helppo.

http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=40&t=117834&sid=1cf35237827e3158cbf0ee0ecfb0bafd&start=25

Luultavasti on olemassa kotimaisiakin kanavia ja jos jollakin on kokemuksia niistä, niin kysyjä varmaankin haluaisi kuulla. Siis esim. Elisakirja jne. Itse asiassa SSS voisi selvitellä tätä puolta ja sitä onko Tiedekirjalla tai jollakin muulla intressejä tällaisen julkaisemisen hoitamiseen.
Kiitos Antti arvokkaista tiedoista.
Tuo ISBN-tunnus jo itsessään on ollut minulle tuntematon. Lähetin nyt jälkikäteen hakemuksen sinne linkin kautta. Saa nähdä mitä sieltä tulee? Tuli jo ei anneta jälkikäteen, pitää vastaisuudessa hakea etukäteen.
Lähinnä minulle päänvaivaa aiheuttaa, miten PDF-muotoiseen kirjaan saa jonkinlaisen rajoituksen käyttöoikeuksiin. Pieni muodollinen hinta ja rajoitus, ettei ala valtoimenaan levitä netissä? Luulisi tuollaisen tekemisen nykyaikana ja nykyvälinein olevan helppoa? Muutamalta kustantajalta kysyin ja hinta kirjaa kohden tuhansissa euroissa? Ihmettelen hintaa?
Jakelukanavana esm. www.ellibs.com (http://www.ellibs.com) Aineisto vain silloin on oltava sähköisen kirjan muodossa. Jakeluhinta tätäkautta on myös kohtuullinen, onko peräti ilmainen?

Terv. Martti K

Korhoant
29.05.13, 10:49
Sähköinen kirja on ok, jos sillä on vakiopaikka, josta sen voi lukea. Kun niinkin ikävä asia koittaa kuin kirjoittajan kuolema, häviää yleensä kirjankin saamismahdollisuus kun yhteydet suljetaan. Ellei sitten mahdolliset jälkelaiset tms. jatka kirjan saatavillapitoa.

Itselläni on 30 vuoden aikana tullut materiaalia liikaakin kerättyä ja ajattelin tehdä useamman kirjan haaroittain. Vain esivanhempien kirjan, en niinkään välitä tehdä varsinaista sukukirjaa jonkun 1700-luvulla eläneen esivanhemman kaikista jälkeläisistä. Tarkoitukseni onkin tehdä kirja omille jälkeläisille, ei seitsemänsille serkuille :)

Olen harkinnut erästä nettijulkaisupaikkaa tulevien kirjojeni painopaikaksi. Siellä voi itse päättää montako kirjaa tilaa, haluaako vain itselle, vai jopa myyntiinkin. Kirjoja painetaan esim. tilausten perusteella aina yksi kappale kerrallaan ja hinnat ovat todella kohtuulliset tällä tavalla tehtyinä. Ei tule ainakaan hukkakappaleita.
Kirjoista voi tehdä melkein minkä kokoisia haluaa, paperikantisia tai kovakantisia, mustavalkoisena tai värillisenä.
Ei tarvita kuin välttävää englannin kielen taitoa, ja kaikki mahdollinen on saatavana osoitteesta www.lulu.com (http://www.lulu.com) .
Ulkomaisia kustantajia myös sähköiselle kirjalle kyllä löytyy, mutta kun tuli käytyä koulut kansakoulun aikaan ja kielet ei ollut silloin oppiaineina. Kielitaito rajoittaa meikäläisen toimia. Luulisi Suomestakin löytyvän alan taitajia?
terv. Martti K

Tuisku
29.05.13, 12:17
Itse ajattelin laittaa sukulaisemail listalle ilmoituksen, että minulta saa jostain sukuhaarasta tilattua tiedoston, jonka sitten itse kukin itse tulostaa itselleen ja vanhemmilleen. valokuvia ei tule, koska niitä ei oikein ole ja koska sukua on tutkinut niin moni henkilö niin en muutaman kymmenen ihmisen takia ala kirjaa tekemään.

Itse olen rajannut tiedot 1912 vuoteen, eli sitä aiemmat tiedot löytyvät tiedostosta.

en peri mitään keltään, koska kaikki samat tiedot on kaikille maksutta saatavana netissä ja itse olen ihan harrastuksena tätä tehnyt.

Mikko Meriläinen
29.05.13, 12:39
Jos olette huolissanne e-kirjan häviämisestä verkko-osoitteen lopettaessa, ottakaa huomioon, että Kansalliskirjasto arkistoi kotimaista verkkoaineistoa. Kun e-kirjalle on myönnetty ISBN, julkaisijalla on itse asiassa velvollisuuskin luovuttaa siitä arkistokappale Kansalliskirjastolle. Vapaasti saatavilla olevaa verkkoaineistoa Kansalliskirjasto haravoi ja tallentaa automaattisesti. Kyse on pohjimmiltaan samasta periaatteesta kuin painetuissa julkaisuissa, joista paino lähettää tietyn määrän vapaakappaleita Kansalliskirjastoon (joka jakaa ne edelleen nimettyihin vapaakappalekirjastoihin). Lisätietoa täällä:

http://www.kansalliskirjasto.fi/julkaisuala/vapaakappaleet/verkkoaineistot.html

Antti Järvenpää
29.05.13, 15:10
Kiitos Antti arvokkaista tiedoista.
Tuo ISBN-tunnus jo itsessään on ollut minulle tuntematon. Lähetin nyt jälkikäteen hakemuksen sinne linkin kautta. Saa nähdä mitä sieltä tulee? Tuli jo ei anneta jälkikäteen, pitää vastaisuudessa hakea etukäteen.
Lähinnä minulle päänvaivaa aiheuttaa, miten PDF-muotoiseen kirjaan saa jonkinlaisen rajoituksen käyttöoikeuksiin. Pieni muodollinen hinta ja rajoitus, ettei ala valtoimenaan levitä netissä? Luulisi tuollaisen tekemisen nykyaikana ja nykyvälinein olevan helppoa? Muutamalta kustantajalta kysyin ja hinta kirjaa kohden tuhansissa euroissa? Ihmettelen hintaa?
Jakelukanavana esm. www.ellibs.com (http://www.ellibs.com) Aineisto vain silloin on oltava sähköisen kirjan muodossa. Jakeluhinta tätäkautta on myös kohtuullinen, onko peräti ilmainen?

Terv. Martti K

Eli hiukan kuten arvelin, niin kaipaat erityisesti sähköistä jäkelukanavaa, josta kirja ei lähde leviämään kulovalkean tavoin ja toisaalta josta voisi saada pientä tuloa vaivansa palkkioksi.

En tiedä onko SSS:n toiminnanjohtaja kuulolla, mutta tämä on mielestäni asia, jota kannattaisi selvittää. Itse asiassa asia koskee kaikenlaisia pienpainatteita ja voisi kuvitella SKS tai tiedekirja tai joku vastaava organisaatio olisi voinut selvitellä tätä asiaa.

Hyvä kysymys on, voisiko jostakin tällaisesta myös tulla tulonlähde SSS:lle, jos tällainen palvelu olisi olemassa. Siis sähköinen kirjakauppa, josta ostettuja kirjoja voisi lukea markkinoilla olevilla lukulaitteilla.

Juha
29.05.13, 15:12
Tuo aiemmin linkkaamani Elisan kirjapalvelu on juuri sellainen, jossa voi myydä sähköisiä kirjojaan. Siinä voi itse määritellä kuinka monta euroa per myyty teos haluaa saada rahaa.


Luonnollisesti seuramme johto voinee ottaa osaa keskusteluun, jos sukukirjoille olisi ihan oma systeeminsä


Juha

Antti Järvenpää
29.05.13, 15:57
Tuo aiemmin linkkaamani Elisan kirjapalvelu on juuri sellainen, jossa voi myydä sähköisiä kirjojaan. Siinä voi itse määritellä kuinka monta euroa per myyty teos haluaa saada rahaa.


Luonnollisesti seuramme johto voinee ottaa osaa keskusteluun, jos sukukirjoille olisi ihan oma systeeminsä


Juha


Elisan sopimusehtojen karsiva pykälä on tuossa:

2. Sopimus

Kun olette tutustuneet ohjeisiin ja varmistuneet sisältönne soveltuvuudesta palveluumme, pääsemme sopimusvaiheeseen. Elisa tekee kustantajan kanssa puitesopimuksen, joka toimii pohjana yhteistyöllemme. Yksittäisen teoksen julkaisusta emme tee erikseen sopimusta. Puitesopimuksen teemme vain kustantamon/yrityksen kanssa.

Sopimuksen saatte tutustuttavaksenne lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kustantajat*elisa.fi. Tämän jälkeen tutustumme ehdottamaanne tuotantoon ja teemme päätöksen kirjojenne palveluun ottamisesta.

Kun olemme allekirjoittaneet sopimuksen, avaamme teille tunnukset palvelumme kustantajakäyttöliittymään ja pääsemme aloittamaan kirjojen julkaisun ja myynnin Elisa Kirja -palvelussa.

Toivomme pääsevämme tekemään kanssanne yhteistyötä!

Periaatteessa tämän tapainen palvelu tai applestore jne. ovat ilmeisesti se, mitä kysyjä kysyy, mutta nämä taitavat taipua huonosti yksittäisen julkaisijan tarpeisiin.

Korhoant
29.05.13, 16:01
Eli hiukan kuten arvelin, niin kaipaat erityisesti sähköistä jäkelukanavaa, josta kirja ei lähde leviämään kulovalkean tavoin ja toisaalta josta voisi saada pientä tuloa vaivansa palkkioksi.

En tiedä onko SSS:n toiminnanjohtaja kuulolla, mutta tämä on mielestäni asia, jota kannattaisi selvittää. Itse asiassa asia koskee kaikenlaisia pienpainatteita ja voisi kuvitella SKS tai tiedekirja tai joku vastaava organisaatio olisi voinut selvitellä tätä asiaa.

Hyvä kysymys on, voisiko jostakin tällaisesta myös tulla tulonlähde SSS:lle, jos tällainen palvelu olisi olemassa. Siis sähköinen kirjakauppa, josta ostettuja kirjoja voisi lukea markkinoilla olevilla lukulaitteilla.
Terve.
Ise asiassa jakokanavia kyllä löytyy, mutta joku osaava taho joka osaa ja tekee "loppuviilauksen", jotta PDF-muotoinen kirja kelpaa jakelukanaville? Ja jos kirjan hinnan aikoo pitää halpana (korkeintaan 10€) tämä "loppuviilaus" ei saisi maksaa "maltaita".
terv. Martti K

JouniK
29.05.13, 16:02
Eli hiukan kuten arvelin, niin kaipaat erityisesti sähköistä jäkelukanavaa, josta kirja ei lähde leviämään kulovalkean tavoin ja toisaalta josta voisi saada pientä tuloa vaivansa palkkioksi.

Itse asiassa asia koskee kaikenlaisia pienpainatteita ja voisi kuvitella SKS tai tiedekirja tai joku vastaava organisaatio olisi voinut selvitellä tätä asiaa.


Tuollainen minullakin oli mielessä silloin kun vuosia sitten mikrokustantajana toimin ja taisinpa ajatuksen Tietokirjailijoille esittääkin. Tosin minulla oli mielessä sivusto joka saisi tulonsa jostain muusta kuin kirjoista (lähinnä siis mainoksista). Epäkaupallinen tuotehan ei muutu kaupalliseksi sillä että se muutetaan sähköiseen muotoon. Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta. Verkko on täynnä aineistoa jota kukaan ei koskaan löydä.

Aika vaikea on tekijän hyötyä epäkaupallisesta tuotteesta. Tiedepuolella mennään yhä enemmän open access-suuntaan, jossa aineisto on lukijalle ilmainen ja tekijä maksaa viulut ja koko orkesterin. Käänteistä ansaintalogiikkaa.;)

Erkki A Tikkanen
29.05.13, 16:43
Yksittäisen julkaisijan tarpeisiin jo mainitsemani lulu.com on edelleen tosi pätevä.

Siellä voi tehdä kirjasta yhden kappaleen tai satoja. Kirjasta voi tehdä pdf-muotoisen, eli netissä luettavan (asiakas voi itse halutessaan ensin ostaa, lukea ja vaikkapa tulostaa) tai kirjamuotoisen, jota halukkaat voivat ostaa.

Itse törmäsin kyseiseen palveluun hakiessani ruotsalaisen Erik Kuoksun kirjoja ja olenkin ostanut niitä useita kyseisen palvelun kautta. Kirja tulee yleensä minulle alle viikon toimitusajalla.

Kirjojen ylimääräisen leviämisen estämiseksi painettu versio on edelleen paras. Jos tekee sähköisen version, sen lataaminen ja edelleen julkaiseminen on liian helppoa ja mahdolliset halutut myyntivoitot karkaavat.

Tässä yksi esimerkki Erik Kuoksun kirjasta, jonka voi ladata ilmaiseksi em. palvelusta ja tutustua kirjan ja palvelun laatuun.

http://www.lulu.com/shop/erik-kuoksu/birkarlen-henrik-staffansson-pello-i-pello-och-hans-%C3%A4ttlingar-1539-1930/ebook/product-17485059.html

Juha
29.05.13, 18:43
Antti, puhuimme eri asiasta. Elisalla on nyt palvelu myös mattimeikäläisille


Kyseessä on ns. betaversio ja se löytyy em. linkin takaa

Juha

Korhoant
29.05.13, 19:03
Antti, puhuimme eri asiasta. Elisalla on nyt palvelu myös mattimeikäläisille


Kyseessä on ns. betaversio ja se löytyy em. linkin takaa

Juha
Terve
Kävin sekä Elisan että Lulun sivuilla ja kyllä Lulu on puolta halvempi. Elisassa 400 sivuinen kirja on 30- 46€ riippuen painosmäärästä. Lulussa hinta samanlaiselle versiolle olisi n.15€ riippumatta sivumäärästä, jos oikein sivua tulkitsin. Englannin kieli vain vaikeuttaa sivun käyttöä.
Terv Martti :confused:

Antti Järvenpää
29.05.13, 21:14
Terve
Kävin sekä Elisan että Lulun sivuilla ja kyllä Lulu on puolta halvempi. Elisassa 400 sivuinen kirja on 30- 46€ riippuen painosmäärästä. Lulussa hinta samanlaiselle versiolle olisi n.15€ riippumatta sivumäärästä, jos oikein sivua tulkitsin. Englannin kieli vain vaikeuttaa sivun käyttöä.
Terv Martti :confused:

Ompa kovia hintoja! Ei noilla hinnoilla taida syntyä kauppaa pienpainatteista, kun vielä huomioi, että sähköisessä kirjassa ei ole oikeastaan mitään kiinteitä kuluja tuon julkaisukanavan kannalta.

Jäi tuossa aiemmin sanomatta, että suojaamalla salasanalla pdf:n voi toki tuon hallitsemattoman levittämisen estää. Itse asiassa noissa e-kirjapalveluissa on tämä salasanasuojaus, jota tosin kuluttaja ei juuri huomaa.

Erkki A Tikkanen
29.05.13, 21:44
Ompa kovia hintoja! Ei noilla hinnoilla taida syntyä kauppaa pienpainatteista, kun vielä huomioi, että sähköisessä kirjassa ei ole oikeastaan mitään kiinteitä kuluja tuon julkaisukanavan kannalta.

Laskin tuossa Lulun laskurilla esimerkin sukukirjan painatuksesta. Värikansi, muuten mustavalkoinen painatus, 700 sivua, hinta 15,60. Ei mielestäni ole kyllä kallis.
Kysymys kuuluukin, miksi sähköinen versio pitäisi luovuttaa lukijoille jopa lähes ilmaiseksi, jos julkaisee kirjansa ansaintamielessä. Jos toisaalta haluaa jakaa sähköistä versiotaan ilmaiseksi, se onkin jo toinen juttu :)

Juha
29.05.13, 21:50
Täällä taitaa välillä mennä puurot ja vellit sekaisin :)


Eli itse olen parhaillaan lähdössä myymään kirjastani vain sähköistä versiota tämän palvelun kautta;


http://www.kirjoitaitse.fi/



Juha

Antti Järvenpää
30.05.13, 10:05
Voihan olla, että on puurot ja vellit sekaisin.

Joka tapauksessa kun itse tein viimeksi fyysisen pehmytkantisen kirjan, painokustannukset pdf:stä kirjaksi olivat allle 10 € 500 kpl:n painoksella.

Sähköisessä julkaisemisessa ei ole mitään painokuluja, niin kiinnostaa millä proviisiolla esim Elisa kirja on valmis jakelemaan pienpainatteita. Onko se jokin kiinteä hinta vai onko se prosenttiosuus myyntihinnasta, jonka myyntihinnan myyjä saa itse määritellä. Kenties se on edellisten kompinaatio?

Kirjan myyntihinta sinällänsä voi olla mitä hyvänsä, mutta sähköinen kirja sisältää aina suojauksen, joka rajoittaa sen käyttöä ostajan näkökulmasta. Vähintäänkin on epävarmaa, kuinka kauan sitä ylipäätänsä voi lukea jostakin laitteesta ja kuinka monta kertaa sitä voi siirtää laitteesta toiseen. Elisa on ainakin joskus mainostanut Adoben suojausta, jossa dokumenttia voi siirtää 5 kertaa laitteesta toiseen.

Sähköisen julkaisemisen etu sukukirjassa syntyy lähinnä siitä, jos ei tarvitse sitoa rahaa kirjan painokustannuksiin, mutta jos sähköisessä kanavassa on painokustannuksia vastaava kynnysraha, niin etu katoaa.

En ole itse selvitellyt näitä sähköisen julkaisemisen kuluja, joten olen arvelujen asteella, mutta mielestäni en ole nähnyt niitä myöskään missään esillä.

Kuten tuossa ajeimmin sanoin, niin yksityinen ihminen voi toki tehdä myös itse erilaisilla suojauksilla olevia pdf-dokumentteja. Esim. Applen Mac koneissa oleva pdf tulostin mahdollistaa suoraa dokumentin suojauksen salasanalla ja erikseen tai yhdessä myös tulostuksen salasanasuojauksen.

Mikään ei siis estä myymästä tällaisia salasanasuojattuja opuksia, joita voi lukea missä hyvänsä lukulaitteessa hamaan tulevaisuuteen, jos vain salasana säilyy tallessa. Esim. sukuseura voisi toimia näin kunhan vain pitää lukua erilaisista salasanoista, sillä salasanaa olisi kaiketi syytä hieman vaihdella tavalla tai toisella (kirjoittain, ajan mukaan tms.) sillä yksi sama salasana leviää yhtä helposti kuin pdf.

Se mikä itseänikin kiinnostaisi, on nimenomaan taloudellinen vertailu painettuun kirjaan nähden lähinnä kustannusten näkökulmasta. Erityisesti uskoisin, että montaa sukuseuraa saattaisi kiinnostaa vanhojen jo loppuunmyytyjen kirjojen uudelleen elvyttäminen sähköisessä muodossa.

Antti Järvenpää
30.05.13, 10:52
Ehkä jatkan hiukan lisää siitä, miten ajattelisin SSS:n roolia tässä asiassa. Ymmärtääkseni seuran talous kaipaisi kipeästi sellaista ansaintamahdollisuutta, joka olisi pitkäjänteinen ja tasainen, mutta jossa ei olisi suuria investointeja ja taloudellisia riskejä.

Kun ajattelee e-kirjaa, voisi sen eduksi lukea erilaisia asioita:
- e-kirjoille on ilmeinen tarve
- e-kirjojen kauppapaikka on edullisempi kuin kivijalkamyymälä
- e-kirjoissa ei ole sitoutuneen pääoman riskiä
- e-kirja myyntipaikka voisi olla oma, yhdessä jonkun toisen osapuolen kanssa tai ostettu palvelu
- myydyistä e-kirjoista voisi tulla SSS.lle provisio, joko kiinteähintaisesti tai prosenttipohjasesti
- kirjantekijälle etuna olisi se, että jakelija huolehtisi ALV.stä ja vastaavista lakisääteisistä asioista.
- jokaisesta e-kirjasta jäisi orginaali seuralle, joka kasvattaisi seuran e-kirjastoa ajan kanssa
- kanava mahdollistaisi myös vanhojen loppuunmyytyjen kirjojen myymisen
- monelle sukuseuralle palvelu voisi olla hyvinkin kiinnostava etenkin loppunmyytyjen kirjojen osalta ja lisänä painettuille teoksille
- hyvin hoidettuna e-kirjakauppa voisi olla hyvä ja vakaa lisätulon lähde SSS:lle

Korhoant
30.05.13, 11:25
Ehkä jatkan hiukan lisää siitä, miten ajattelisin SSS:n roolia tässä asiassa. Ymmärtääkseni seuran talous kaipaisi kipeästi sellaista ansaintamahdollisuutta, joka olisi pitkäjänteinen ja tasainen, mutta jossa ei olisi suuria investointeja ja taloudellisia riskejä.

Kun ajattelee e-kirjaa, voisi sen eduksi lukea erilaisia asioita:
- e-kirjoille on ilmeinen tarve
- e-kirjojen kauppapaikka on edullisempi kuin kivijalkamyymälä
- e-kirjoissa ei ole sitoutuneen pääoman riskiä
- e-kirja myyntipaikka voisi olla oma, yhdessä jonkun toisen osapuolen kanssa tai ostettu palvelu
- myydyistä e-kirjoista voisi tulla SSS.lle provisio, joko kiinteähintaisesti tai prosenttipohjasesti
- kirjantekijälle etuna olisi se, että jakelija huolehtisi ALV.stä ja vastaavista lakisääteisistä asioista. http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon14.gif
- jokaisesta e-kirjasta jäisi orginaali seuralle, joka kasvattaisi seuran e-kirjastoa ajan kanssa
- kanava mahdollistaisi myös vanhojen loppuunmyytyjen kirjojen myymisen
- monelle sukuseuralle palvelu voisi olla hyvinkin kiinnostava etenkin loppunmyytyjen kirjojen osalta ja lisänä painettuille teoksille
- hyvin hoidettuna e-kirjakauppa voisi olla hyvä ja vakaa lisätulon lähde SSS:lle
Olen kanssasi samaa mieltä.
Sukututkimusseuran kannattaisi tutkia asiaa, tai ainakin järjestää jonkillainen palsta jossa neuvotaan sähköisen kirjan julkaisemis vaiheet?
Minä jokatapauksessa laitoin yhden sukukirjani PDF:nä Elisa Kirjaan. Viikon sisällä tulee palautetta? Saa nähdä onnistuuko ja minne hinta nousee?
terv. Martti K

Antti Järvenpää
30.05.13, 11:46
Olen kanssasi samaa mieltä.
Sukututkimusseuran kannattaisi tutkia asiaa, tai ainakin järjestää jonkillainen palsta jossa neuvotaan sähköisen kirjan julkaisemis vaiheet?
Minä jokatapauksessa laitoin yhden sukukirjani PDF:nä Elisa Kirjaan. Viikon sisällä tulee palautetta? Saa nähdä onnistuuko ja minne hinta nousee?
terv. Martti K

Olisi kiinnostavaa kuulla vaikkapa viikon päästä, minkälaisia vastauksia saat hinnan ja muun suhteen.

Korhoant
30.05.13, 11:56
Olisi kiinnostavaa kuulla vaikkapa viikon päästä, minkälaisia vastauksia saat hinnan ja muun suhteen.

Minäpä annan palautetta kun sitä itselleni ensin tulee.

Pdf-tiedoston laitto palveluun ainakin sujui vaivattomasti ja itse ajantasaisen 430 sivuisen kirjan suunittelin tänä aamuna entisen version pohjalta.

terv ja tietoja odotellen Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon5.gif

Lasse1951
30.05.13, 23:57
Ehkä jatkan hiukan lisää siitä, miten ajattelisin SSS:n roolia tässä asiassa. Ymmärtääkseni seuran talous kaipaisi kipeästi sellaista ansaintamahdollisuutta, joka olisi pitkäjänteinen ja tasainen, mutta jossa ei olisi suuria investointeja ja taloudellisia riskejä.

Kun ajattelee e-kirjaa, voisi sen eduksi lukea erilaisia asioita:
- e-kirjoille on ilmeinen tarve
- e-kirjojen kauppapaikka on edullisempi kuin kivijalkamyymälä
- e-kirjoissa ei ole sitoutuneen pääoman riskiä
- e-kirja myyntipaikka voisi olla oma, yhdessä jonkun toisen osapuolen kanssa tai ostettu palvelu
- myydyistä e-kirjoista voisi tulla SSS.lle provisio, joko kiinteähintaisesti tai prosenttipohjasesti
- kirjantekijälle etuna olisi se, että jakelija huolehtisi ALV.stä ja vastaavista lakisääteisistä asioista.
- jokaisesta e-kirjasta jäisi orginaali seuralle, joka kasvattaisi seuran e-kirjastoa ajan kanssa
- kanava mahdollistaisi myös vanhojen loppuunmyytyjen kirjojen myymisen
- monelle sukuseuralle palvelu voisi olla hyvinkin kiinnostava etenkin loppunmyytyjen kirjojen osalta ja lisänä painettuille teoksille
- hyvin hoidettuna e-kirjakauppa voisi olla hyvä ja vakaa lisätulon lähde SSS:lle

Antti,

Pidän noi asiat mielessä, ja otan esille hallituksen ja IT ryhmän kanssa.

Lasse Holm

Korhoant
03.06.13, 17:53
Minäpä annan palautetta kun sitä itselleni ensin tulee.

Pdf-tiedoston laitto palveluun ainakin sujui vaivattomasti ja itse ajantasaisen 430 sivuisen kirjan suunittelin tänä aamuna entisen version pohjalta.

terv ja tietoja odotellen Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon5.gif
Terve.
Palautetta tuli.
PDF-tiedosto ei ollut auennut, kun tiedoston nimessä oli "Ääkösiä", pyysivät muuttamaan tiedostonimen ja lähettämään myös alkuperäisen asiakirjan? Lähetin ja jään odottamaan onnistuuko nyt?

terv. Martti K ;)

Korhoant
06.06.13, 17:37
Olisi kiinnostavaa kuulla vaikkapa viikon päästä, minkälaisia vastauksia saat hinnan ja muun suhteen.

Terve.
Vastaus tuli ja kirja hyväksyttäisiin Elisa Kirjalle myyntiin sähköisenä kirjana.
Pitäisi tehdä sopimus, mutta vaikeuksia on kun liitteet on "kirjoitussuojattuja" ja niihin pitäisi sopimus kirjoittaa? Saa nähdä saako sieltä sellaiset paperit joihin voi sopimuksen kirjoittaa?
Joka tapauksessa tämä vaihe tuntuu vaikeammalta kuin itse kirjan muokkaaminen sähköiseen muotoon (PDF)
Kirjoitampa lisää, jos tämä kirjahanke myönteisesti etenee.
terv. Martti K

Heikki Koskela
06.06.13, 20:04
Terve.
Vastaus tuli ja kirja hyväksyttäisiin Elisa Kirjalle myyntiin sähköisenä kirjana.
Pitäisi tehdä sopimus, mutta vaikeuksia on kun liitteet on "kirjoitussuojattuja" ja niihin pitäisi sopimus kirjoittaa? Saa nähdä saako sieltä sellaiset paperit joihin voi sopimuksen kirjoittaa?
Joka tapauksessa tämä vaihe tuntuu vaikeammalta kuin itse kirjan muokkaaminen sähköiseen muotoon (PDF)
Kirjoitampa lisää, jos tämä kirjahanke myönteisesti etenee.
terv. Martti K

Minäkin tarjosin erään käsikirjoituksen Elisalle. Sain samat vaatimukset kuin Marttikin. Otsikko (tiedostonimi) ei kelvannut kun sattui sisältämään ä-kirjaimia. Se oli siis muutettava. Sitten sain luullakseni samat paperit kuin Marttikin. Paperit ovat kirjoitussuojattuja ja muutenkin minun kaltaiselle vähä-älyiselle aivan ylivoimiasia ymmärrettäviä. Sitten vielä pyysivät lähettämään uudelleen käsikirjoituksen sillä uudella nimellä, koska arvelivat tekstin korruptoituneen. Mitähän sekin tarkoittaa?

Ongelmat synnyttivät mielessäni hieman närää ja alan jo vähitellen perääntyä koko asiassa. Jääköön käsikirjoitus edelleen jälkeläisten perittäväksi - ainakin toistaiseksi.

Sari H
07.06.13, 19:44
Holapan sukuseuralla oli taannoin sähköinen sukukirja, jota pääsi katsomaan seuran jäsenmaksulla. Samalla sukuseuran sivulla oli myös Moilasten sukukirja, - mutta jostain syystä kumpaakaan kirjaa ei enää ole nähtävänä :mad:

Holappien sivuille on laitettu Holappien kirja jo ajat sitten takaisin. Sehän hakkeroitiin aikoinaan ja sen vuoksi otettiin pois.

Sari H
07.06.13, 19:46
Niin ja elkäähän kiirehtikö sukukirjojen teossa kun EU aikoo nekin kieltää :D ja entiset poltetaan roviolla ;)

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sukukirjat-4252

Heikki Koskela
08.06.13, 19:48
EU ei kiellä sukukirjojen tekoa! Odotellaan rauhassa ilman kiihkoa.

Antti Järvenpää
22.06.13, 17:42
Terve.
Vastaus tuli ja kirja hyväksyttäisiin Elisa Kirjalle myyntiin sähköisenä kirjana.
Pitäisi tehdä sopimus, mutta vaikeuksia on kun liitteet on "kirjoitussuojattuja" ja niihin pitäisi sopimus kirjoittaa? Saa nähdä saako sieltä sellaiset paperit joihin voi sopimuksen kirjoittaa?
Joka tapauksessa tämä vaihe tuntuu vaikeammalta kuin itse kirjan muokkaaminen sähköiseen muotoon (PDF)
Kirjoitampa lisää, jos tämä kirjahanke myönteisesti etenee.
terv. Martti K

Odottelen mielenkiinnolla, miten kirjahankkeesi etenee. Olisin etenkin kiinnostunut kuulemaan millaisen taloudellisen sopimuksen tuo Elisa tarjoaa. Siis millaisen korvauksen he haluavat ja onko se riippuvainen kirjan hinnoittelusta ja onko siinä jokin kiinteämaksu vai pelkästään prosenttiosuus myyntituloista?

Onko mitään uutta tällä rintamalla?

Korhoant
23.06.13, 13:52
Uutta on, vastaan kun olen tietokoneen äärellä. Terv. MK

Korhoant
24.06.13, 10:56
Odottelen mielenkiinnolla, miten kirjahankkeesi etenee. Olisin etenkin kiinnostunut kuulemaan millaisen taloudellisen sopimuksen tuo Elisa tarjoaa. Siis millaisen korvauksen he haluavat ja onko se riippuvainen kirjan hinnoittelusta ja onko siinä jokin kiinteämaksu vai pelkästään prosenttiosuus myyntituloista?

Onko mitään uutta tällä rintamalla?

Tervehdys.
"Hitaita on herrojen kiireet"
Keskeneräinen on vielä myyntisopimuksen teko, mutta eteenpäinkin on päästy.
- Itse sähköisen kirjan aineiston laitto Elisa Kirjalle onnistui toisella yrityksellä. Ensimmäinen ei heille auennut.
- Sopimuksessa tarvittavia tietoja taasen minä en saanut lähetettyä heidän kaavakkeillaan. Tein itse "OpenOffice" tekstinkäsittelyohjelmalla vastaavat kaavakkeet ja lähetin tiedot niiden avulla.
- Kaksi viikkoa odottelua ja mitään ei tapahtunut. Laitoimpa viestin jossa pyysin hävittämään kaikki lähettämäni tiedot. Seuraavana päivänä 18.6 tuli vastaus ja pahoittelu vastauksen viivästymisestä, tiedot on heille tullut, ovat riittävät ja ovat etelleen valmiit sopimuksen tekoon.
- Vastasin myöntävästi ja nyt odottelen varsinaisia sopimuspapereita.

- Myyntipalkkio näyttää olevan %-pohjainen? Noin 33% "kirjailijalle" ja noin 66% Elisa Kirjalle ja muihin menoihin?
Kun itse ajattelin "rikastua" kirjalla 2€ olisi kirjan myyntihinta 4,90€
- Elisa Kirja hankkii ISBN-tunnuksen ja vastaa kirjan suojauksista ja että se toimii sähköisenä kirjana.

Tämä on tilanne tänään. Nyt "odotellaan" jatkoa.
Terveisin Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

Heikki Koskela
24.06.13, 12:10
Tervehdys.
"Hitaita on herrojen kiireet"
Keskeneräinen on vielä myyntisopimuksen teko, mutta eteenpäinkin on päästy.
- Itse sähköisen kirjan aineiston laitto Elisa Kirjalle onnistui toisella yrityksellä. Ensimmäinen ei heille auennut.
- Sopimuksessa tarvittavia tietoja taasen minä en saanut lähetettyä heidän kaavakkeillaan. Tein itse "OpenOffice" tekstinkäsittelyohjelmalla vastaavat kaavakkeet ja lähetin tiedot niiden avulla.
- Kaksi viikkoa odottelua ja mitään ei tapahtunut. Laitoimpa viestin jossa pyysin hävittämään kaikki lähettämäni tiedot. Seuraavana päivänä 18.6 tuli vastaus ja pahoittelu vastauksen viivästymisestä, tiedot on heille tullut, ovat riittävät ja ovat etelleen valmiit sopimuksen tekoon.
- Vastasin myöntävästi ja nyt odottelen varsinaisia sopimuspapereita.

- Myyntipalkkio näyttää olevan %-pohjainen? Noin 33% "kirjailijalle" ja noin 66% Elisa Kirjalle ja muihin menoihin?
Kun itse ajattelin "rikastua" kirjalla 2€ olisi kirjan myyntihinta 4,90€
- Elisa Kirja hankkii ISBN-tunnuksen ja vastaa kirjan suojauksista ja että se toimii sähköisenä kirjana.

Tämä on tilanne tänään. Nyt "odotellaan" jatkoa.
Terveisin Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

Tiedätkö, syntyykö sinulle muita maksuvelvoitteita kuin tuo 66% myyntihinnasta?

Korhoant
24.06.13, 12:22
Tiedätkö, syntyykö sinulle muita maksuvelvoitteita kuin tuo 66% myyntihinnasta?

Kyllä minulla on se käsitys, että tuo 33% tulee minulle, miinus verot. Minulle 50 kirjan myynnistä tulisi tuloa 100€ - verot. Verotoimistosta tuli verokortti, jolla tuosta summasta vero on 0%
Muuten tuo myyntimäärä (50kpl) on huimasti ylkanttiin.

Toisinsanoen minulle ei tullene mitään muita menoja kuin verot, jos kirjat yleensä kaupaksi käy? Niin minä tuon sopimusluonnoksen tulkitsen.
Terv. Martti K

Heikki Koskela
24.06.13, 18:13
Jos sähköpostin lähettäminen ja sen ohessa olevat liitteet ylettömän vaikeaksi tekeminen joltakin onnistuu niin Elisa Kirjat on siinä tehnyt historiaa.

Minä laitoin muutamaa viikkoa aiemmin erään käsikirjoituksen sinne ja se onnistui toisella yrittämällä. Tiedostonimi piti muuttaa koska siinä ei saanut olla ä-kirjaimia. Sen sijaan en enää kykene lähettämään heidän tarjoamilla liitteillä (sopimustekstit ym) ainuttakaan tiedonjyvää matkaan. Sain jopa tiedostot puretuksi mutta niiden lähettäminen näyttää olevan minulle aivan ylivoimainen tehtävä.

Tuli kai oltua enemmän variksen pesillä, kun tietokoneita rustattiin ihmislle. Vaan minäpä pidän muutaman viiko tuumaustauon ja yritän ensi kuussa uudelleen. Onhan tekstini ollut valmiina vasta 15 vuotta.

Korhoant
24.06.13, 18:43
Jos sähköpostin lähettäminen ja sen ohessa olevat liitteet ylettömän vaikeaksi tekeminen joltakin onnistuu niin Elisa Kirjat on siinä tehnyt historiaa.

Minä laitoin muutamaa viikkoa aiemmin erään käsikirjoituksen sinne ja se onnistui toisella yrittämällä. Tiedostonimi piti muuttaa koska siinä ei saanut olla ä-kirjaimia. Sen sijaan en enää kykene lähettämään heidän tarjoamilla liitteillä (sopimustekstit ym) ainuttakaan tiedonjyvää matkaan. Sain jopa tiedostot puretuksi mutta niiden lähettäminen näyttää olevan minulle aivan ylivoimainen tehtävä.

Tuli kai oltua enemmän variksen pesillä, kun tietokoneita rustattiin ihmislle. Vaan minäpä pidän muutaman viiko tuumaustauon ja yritän ensi kuussa uudelleen. Onhan tekstini ollut valmiina vasta 15 vuotta.

Kyllähän minäkin kiitin onneani kun ei tarvinnut työelämässä opetella tietokoneen käyttöä, mutta lyhytaikaista tuo onni oli. Nyt ei näy pärjäävän ilman tietokonetta päivääkää.

Kyllähän tuo kirjan "sähköistys" vähän hankaluuksia tuotti, mutta nyt sopimus on paperilla ja kirjekuoressa postiin viemistä odottamassa.

Kyllä tässä olisi Sukututkimusseuralla selkeä rako aloittaa keskitetty sukututkimukseen keskittynyt sähköisten kirjojen julkaisutoiminta?
Kyllähän siinä tietysti oma työnsä olisi, mutta sukututkimustieto olisi helpommin ja halvemmalla tutkijoiden saatavilla ja eiköhän siitä vähän omaankin kassaan jäisi?
Kannattaisi ainakin tutkia asia?

terv. Martti K ;)

Antti Järvenpää
24.06.13, 20:55
Tervehdys.
"Hitaita on herrojen kiireet"
Keskeneräinen on vielä myyntisopimuksen teko, mutta eteenpäinkin on päästy.
- Itse sähköisen kirjan aineiston laitto Elisa Kirjalle onnistui toisella yrityksellä. Ensimmäinen ei heille auennut.
- Sopimuksessa tarvittavia tietoja taasen minä en saanut lähetettyä heidän kaavakkeillaan. Tein itse "OpenOffice" tekstinkäsittelyohjelmalla vastaavat kaavakkeet ja lähetin tiedot niiden avulla.
- Kaksi viikkoa odottelua ja mitään ei tapahtunut. Laitoimpa viestin jossa pyysin hävittämään kaikki lähettämäni tiedot. Seuraavana päivänä 18.6 tuli vastaus ja pahoittelu vastauksen viivästymisestä, tiedot on heille tullut, ovat riittävät ja ovat etelleen valmiit sopimuksen tekoon.
- Vastasin myöntävästi ja nyt odottelen varsinaisia sopimuspapereita.

- Myyntipalkkio näyttää olevan %-pohjainen? Noin 33% "kirjailijalle" ja noin 66% Elisa Kirjalle ja muihin menoihin?
Kun itse ajattelin "rikastua" kirjalla 2€ olisi kirjan myyntihinta 4,90€
- Elisa Kirja hankkii ISBN-tunnuksen ja vastaa kirjan suojauksista ja että se toimii sähköisenä kirjana.

Tämä on tilanne tänään. Nyt "odotellaan" jatkoa.
Terveisin Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

No tässähän tämä on pähkinänkuoressa. 1/3-osa kirjan tekijälle ja 2/3-osaa Elisalle. Tuo suojaus on käsittääkseni Adoben suojaus tai ainakin näin Elisa aiemmin mainosti.

Kun tässä taannoin SSS:ssa käsittääkseni pohdittiin lehtien digitaalista jakelua, niin siitä ei välttämättä olisi pitkä matka myös sähköisiin sukukirjoihin tai muihin sähköisiin teoksiin.

Periaatteessa kirjoja voisi myydä yksinkertaisilla asiakaskohtaisilla pdf:n salasanoillakin, mutta se on aika työlästä manuaalista hommaa.

Korhoant
15.07.13, 11:49
No tässähän tämä on pähkinänkuoressa. 1/3-osa kirjan tekijälle ja 2/3-osaa Elisalle. Tuo suojaus on käsittääkseni Adoben suojaus tai ainakin näin Elisa aiemmin mainosti.

Kun tässä taannoin SSS:ssa käsittääkseni pohdittiin lehtien digitaalista jakelua, niin siitä ei välttämättä olisi pitkä matka myös sähköisiin sukukirjoihin tai muihin sähköisiin teoksiin.

Periaatteessa kirjoja voisi myydä yksinkertaisilla asiakaskohtaisilla pdf:n salasanoillakin, mutta se on aika työlästä manuaalista hommaa.

Tervehdys.
"Se pyörii sittengin". Elisa Kirja on perjantaina 12.7.2013 pienien alkuvaikeuksien jälkeen julkaissut sähköisen kirjani "Korhosia Pohjois-Savossa ja -Karjalassa".
Kirja löytyy kategoriasta: Kirjoita itse. Haulla, kirjan nimi tai kirjoittaja.

Vielä lyhyesti.
1. Kirja pdf-muotoon, myös kannet.
2. Elisa Kirja tarvidsee kirjoittajan henkilötiedot ja mahdollisen kuvan.
3. Tiedot Elisa Kirjaan, kirjan sisällöstä, mitä se käsittelee ja mihin kategoriaan se kuuluu, samoin mikä hinta kirjalle tulee.
4. Elisa Kirjasta tulee sopimuspaperin kaksin kappelein allekirjoitettavaksi, joista toiset kappaleet lähetetään verokortin kanssa julkaisijalle.
5. Elisa Kirjalla on kaksivuotinen sopimus yksinoikeudella sähköiseen kirjaan, joka jatkuu jos sopimusta ei irtisanota sopimuskauden päätyttyä.

Vielä tarkennuksena, mitään kuluja kirjan julkaisijalle ei tule.
Kirjoittajan palkkion saa itse määrittää. Näyttää olevan runsas 40% kirjoittajalle ja vajaa 60% Elisa Kirjalle (jos kirjoittajalle 2€ niin kirjan hinta 4,90€).

Kirja löytyy: Elisa Kirja/E-kirja/Kirjoita itse

Terveisin Martti Korhonen

Heikki Koskela
15.07.13, 12:27
Tervehdys.
"Se pyörii sittengin". Elisa Kirja on perjantaina 12.7.2013 pienien alkuvaikeuksien jälkeen julkaissut sähköisen kirjani "Korhosia Pohjois-Savossa ja -Karjalassa".
Kirja löytyy kategoriasta: Kirjoita itse. Haulla, kirjan nimi tai kirjoittaja.

Vielä lyhyesti.
1. Kirja pdf-muotoon, myös kannet.
2. Elisa Kirja tarvidsee kirjoittajan henkilötiedot ja mahdollisen kuvan.
3. Tiedot Elisa Kirjaan, kirjan sisällöstä, mitä se käsittelee ja mihin kategoriaan se kuuluu, samoin mikä hinta kirjalle tulee.
4. Elisa Kirjasta tulee sopimuspaperin kaksin kappelein allekirjoitettavaksi, joista toiset kappaleet lähetetään verokortin kanssa julkaisijalle.
5. Elisa Kirjalla on kaksivuotinen sopimus yksinoikeudella sähköiseen kirjaan, joka jatkuu jos sopimusta ei irtisanota sopimuskauden päätyttyä.

Vielä tarkennuksena, mitään kuluja kirjan julkaisijalle ei tule.
Kirjoittajan palkkion saa itse määrittää. Näyttää olevan runsas 40% kirjoittajalle ja vajaa 60% Elisa Kirjalle (jos kirjoittajalle 2€ niin kirjan hinta 4,90€).

Kirja löytyy: Elisa Kirja/E-kirja/Kirjoita itse

Terveisin Martti Korhonen

Arvelen tämän tyyppisen kirjallisuuden lisääntyvän ajan myötä melko hyvin, koska tabloidit oikeastaan ovat sitä varten. Varsinaiset kirjankustantajat ja muut kirjanpainajat ovat oikeastaan kallis ratkaisu muutamissa tapauksissa. Lisäksi jää pois jatkuvat käsikirjoitusten tarjoamiset kustantajille, jos on kyseessä kertomakirjallisuus. Omaa käsikirjoitusta tarjoilin muutamalle kustantajalle. Tammi hyväksyi jo kirjoituksen esiliennan jälkeen mutta pari viikkoa myöhemmin tuli kielteinen päätös.

Minäkin ajattelin kokeilla Martin innoittamana Elisan palveluja ja odottelen vain kirjan ilmestymistä lähiaikoina. Kyseessä on paikallishistoriaan perustuva romaani. Tekstiä ei esilueta eikä korjailla Elisalla mitenkään vaan julkaistaan sellaisenaan. Mukaan siis tulevat kaikki kirjoittajan tekemät virheet (kirjoitusvirheetkin), joten on syytä olla tarkkana tekstin kanssa.

Muodollisuudet ja esivalmistelut liitteineen ovat hieman vaikeasti tulkittavia aluksi.

Sukututkija JaSKa
15.07.13, 14:38
Kun minulle perusteltiin tuota sähköistä kirjaa sillä, että virheet on helpompi korjata kuin painettuun opukseen niin kuinka se käytännössä tapahtuu? Kun sähköinen kirja on julkaistu, kuinka mahdollisten virheiden korjaaminen tai lisätietojen lisääminen onnistuu?

Julle
15.07.13, 15:15
< Kun minulle perusteltiin tuota sähköistä kirjaa sillä, että virheet on helpompi korjata kuin painettuun opukseen niin kuinka se käytännössä tapahtuu? Kun sähköinen kirja on julkaistu, kuinka mahdollisten virheiden korjaaminen tai lisätietojen lisääminen onnistuu? >

Jos se on Portable Document Format (PDF) muodossa korvataan vanha PDF uudella samannimisellä korjatulla PDF:lla jajelujärjestelmässä.

Lukemisiin

Korhoant
15.07.13, 15:59
Kun minulle perusteltiin tuota sähköistä kirjaa sillä, että virheet on helpompi korjata kuin painettuun opukseen niin kuinka se käytännössä tapahtuu? Kun sähköinen kirja on julkaistu, kuinka mahdollisten virheiden korjaaminen tai lisätietojen lisääminen onnistuu?

Terve.
Ei millään pahalla, mutta kyllä vanhemmillakin ihmisillä näkyy kirjan lataaminen onnistuvan. Jo kirjan julkaisua seuraavana päivänä tuli kiitoksia halvasta ja helposti ladattavasta kirjasta.

terv. Martti K http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

Sukututkija JaSKa
15.07.13, 20:08
Onnittelut Martille onnistuneesta kirjahankkeesta! Omassa suvussani on vaan paljon vanhempia henkilöitä, joilla ei ole edes nettiä ja siksi valitsimme perinteisen kirjaversion. Sähköiset kirjat ovat tulevaisuutta sehän on selvää.

Korhoant
15.07.13, 20:44
Onnittelut Martille onnistuneesta kirjahankkeesta! Omassa suvussani on vaan paljon vanhempia henkilöitä, joilla ei ole edes nettiä ja siksi valitsimme perinteisen kirjaversion. Sähköiset kirjat ovat tulevaisuutta sehän on selvää.

Kiitos onnentoivotuksista ja onnea myös sinun kirja hankkeele. Moni Sotkamon Lukkari on minullekin tuttu jo kouluvuosilta Haapalanlahden kansakoulussa.
Muuten kyllä minäkin periaatteesa ensimmäisen version tarjoan aina normaali kirjana. Mutta nuo jälkipainokkset ja niiden postitus alkaa käydä meikäläisen vanhuksen voimille.

Lämmintä kesän jatkoa Martti

Sukututkija JaSKa
16.07.13, 09:17
Kiitos Martti,
minun urakkani on kirjan osalta jo loppuhuipennusta vaille valmis eli kirja julkaistaan sunnuntaina 21.7. Siitä tuli 976 sivuinen ja pitää sisällään noin 10 000 henkilöä. Lisäksi yli 200 sivua Sotkamon ja suvun historiaa sekä suvun jäsenten tarinoita. Valokuvia opuksessa noin 350. Hienointa kirjassa on uuden, dna- tutkimuksen kautta varmistamamme esi-isätiedon julkituominen. Ehkäpä oikeasti jatko-osat voisivat olla sähköisenä mutta sen näkee sitten tulevaisuudessa

Korhoant
16.07.13, 10:26
Kiitos Martti,
minun urakkani on kirjan osalta jo loppuhuipennusta vaille valmis eli kirja julkaistaan sunnuntaina 21.7. Siitä tuli 976 sivuinen ja pitää sisällään noin 10 000 henkilöä. Lisäksi yli 200 sivua Sotkamon ja suvun historiaa sekä suvun jäsenten tarinoita. Valokuvia opuksessa noin 350. Hienointa kirjassa on uuden, dna- tutkimuksen kautta varmistamamme esi-isätiedon julkituominen. Ehkäpä oikeasti jatko-osat voisivat olla sähköisenä mutta sen näkee sitten tulevaisuudessa

Todella paljon Onnea Jaana!
Valtavan työn olet tehnyt ja nyt on hieno hetki kun urakka on valmis. Tuo dna-tutkimus tuo tosiaan varmuuden suvun isi-isistä. Menestystä myös kirjan markkinointiin.
Kainuulaisia sukuja on saatu aika hyvin tutkituksi.

Onnea toivotellen Martti http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon14.gif

Antti Järvenpää
17.07.13, 11:12
Tervehdys.
"Se pyörii sittengin". Elisa Kirja on perjantaina 12.7.2013 pienien alkuvaikeuksien jälkeen julkaissut sähköisen kirjani "Korhosia Pohjois-Savossa ja -Karjalassa".
Kirja löytyy kategoriasta: Kirjoita itse. Haulla, kirjan nimi tai kirjoittaja.

Vielä lyhyesti.
1. Kirja pdf-muotoon, myös kannet.
2. Elisa Kirja tarvidsee kirjoittajan henkilötiedot ja mahdollisen kuvan.
3. Tiedot Elisa Kirjaan, kirjan sisällöstä, mitä se käsittelee ja mihin kategoriaan se kuuluu, samoin mikä hinta kirjalle tulee.
4. Elisa Kirjasta tulee sopimuspaperin kaksin kappelein allekirjoitettavaksi, joista toiset kappaleet lähetetään verokortin kanssa julkaisijalle.
5. Elisa Kirjalla on kaksivuotinen sopimus yksinoikeudella sähköiseen kirjaan, joka jatkuu jos sopimusta ei irtisanota sopimuskauden päätyttyä.

Vielä tarkennuksena, mitään kuluja kirjan julkaisijalle ei tule.
Kirjoittajan palkkion saa itse määrittää. Näyttää olevan runsas 40% kirjoittajalle ja vajaa 60% Elisa Kirjalle (jos kirjoittajalle 2€ niin kirjan hinta 4,90€).

Kirja löytyy: Elisa Kirja/E-kirja/Kirjoita itse

Terveisin Martti Korhonen

Tuollahan se näkyy olevan myynnissä. Onneksi olkoon ja tässä on varmaan mallia monelle.

Kävin katsomassa kirjaa noilla Elisan sivuilla. En tosin ostanut, mutta katselin tietoja. Julkaisusi näytää olevan PDF ilman DRM suojausta, josta tuo jälkimmäinen tarkoittaa käsittääkseni sitä, että sen kopiointia ei ole estetty millää tavoin.

Korjaa jos olen väärässä, mutta käsitykseni mukaan tuolla Adoben DRM suojauksella rajoitetaan kopioiden määrää ja/tai siirtoja laitteelta toiselle.

admin
17.07.13, 14:11
Korjaa jos olen väärässä, mutta käsitykseni mukaan tuolla Adoben DRM suojauksella rajoitetaan kopioiden määrää ja/tai siirtoja laitteelta toiselle.
Taidat olla oikeassa. Jos PDF on suojaamaton niin ostettu PDF-tiedosto on valitettavasti siirrettävissä koneelta koneelle - ja luettavissa. Elisan spekseissä varmaan lukee lisäävätkö minkäänlaista suojausta siinä tapauksessa että kirja toimitetaan Elisalle PDF-muotoisena.

Hasse

blue-eyed
17.07.13, 14:28
Ostin Kirjan ja luinkin sitä, sekä löysin uutta tietoa omaan sukutiedostooni. Kiitos Martti!

Kopiosuojauksesta löysin tämän https://kirja.elisa.fi/kopiosuojaus , jossa sanotaan että:

Tällä hetkellä kirjojen lainaaminen eteenpäin ei ole mahdollista. Kirjat näkyvät vain sillä tunnuksella, jolla ne on ostettu.

Korhoant
17.07.13, 14:44
Ostin Kirjan ja luinkin sitä, sekä löysin uutta tietoa omaan sukutiedostooni. Kiitos Martti!

Kopiosuojauksesta löysin tämän https://kirja.elisa.fi/kopiosuojaus , jossa sanotaan että:

Tällä hetkellä kirjojen lainaaminen eteenpäin ei ole mahdollista. Kirjat näkyvät vain sillä tunnuksella, jolla ne on ostettu.

Kiitos.
Hyvä kun tietoa löytyy.
Olin itsekin epävarma tuosta suojauksesta ja laitoin kyselyn siitä Elisa Kirjaan.
Tarkoitus oli olla sellainen suojaus, että vain muutamalle koneelle, ettei lähtisi vapaasti netissä kiertämään? Toivottavasti saan Elisa Kirjasta varman tiedon suojauksesta? Kirjoitan jos tulee tietoa.
terv Martti K

Sukututkija JaSKa
18.07.13, 09:21
Ostin minäkin Martin sähköisen kirjan ihan mielenkiinnosta, omaa sukuani ei kirjassa ole, ei ainakaan sellaista, jota tällä hetkellä tutkisin. Äidin Korhos-suvun tutkinta odottaa työpöydällä päivää parempaa. Sähköinen kirja siis toimii todella ja tuntuu jo saaneen paljon kiitosta tekijälleen. Hinta on tosin mielestäni jopa moitittavan alhainen, kyllä omaa työtään voi muutamaa euroa enemmänkin arvostaa. Hinta 9,90 olisi mennyt minulle aivan yhtä hyvin läpi kuin tuo nykyinen. Onneksi olkoon Martti! Sukuseuran teoksia en nettiin ala lataamaan mutta ehkäpä innostun Martin esimerkistä ja julkaisen myöhemmin tutkimuksiani tätä kautta. Hienoa!

Korhoant
18.07.13, 12:23
Ostin minäkin Martin sähköisen kirjan ihan mielenkiinnosta, omaa sukuani ei kirjassa ole, ei ainakaan sellaista, jota tällä hetkellä tutkisin. Äidin Korhos-suvun tutkinta odottaa työpöydällä päivää parempaa. Sähköinen kirja siis toimii todella ja tuntuu jo saaneen paljon kiitosta tekijälleen. Hinta on tosin mielestäni jopa moitittavan alhainen, kyllä omaa työtään voi muutamaa euroa enemmänkin arvostaa. Hinta 9,90 olisi mennyt minulle aivan yhtä hyvin läpi kuin tuo nykyinen. Onneksi olkoon Martti! Sukuseuran teoksia en nettiin ala lataamaan mutta ehkäpä innostun Martin esimerkistä ja julkaisen myöhemmin tutkimuksiani tätä kautta. Hienoa!

Kiitos Jaana kannustuksesta. Ei kirja ole liian halpa vaan mielestäni sopiva.
Siksi tämän kirjan muutin sähköiseksi, että olisi paremmin kaikkien halukkaiden saatavissa ja alkukirjoittelu näyttää todeuttaneen tämän tavoitteen.
terv Martti K :)

Korhoant
18.07.13, 12:52
Tuollahan se näkyy olevan myynnissä. Onneksi olkoon ja tässä on varmaan mallia monelle.

Kävin katsomassa kirjaa noilla Elisan sivuilla. En tosin ostanut, mutta katselin tietoja. Julkaisusi näytää olevan PDF ilman DRM suojausta, josta tuo jälkimmäinen tarkoittaa käsittääkseni sitä, että sen kopiointia ei ole estetty millää tavoin.

Korjaa jos olen väärässä, mutta käsitykseni mukaan tuolla Adoben DRM suojauksella rajoitetaan kopioiden määrää ja/tai siirtoja laitteelta toiselle.

Terve.
Olet aivan oikeassa, kirja on pdf-muodossa ja sitä ei ole suojattu kopioinnilta.
Elisa Kirjasta tuli vastaus kyselyyni. Aboden DRM-suojaus tekisi kirjan lukemisen aika vaikeaksi ja kopioinin samoin. Tämän suojauksen poisto kirjasta on kuulema myös aika helppoa.
Vesileimausta taasen ei ole mahdollista pdf-muotoiselle kirjalle.
Tarkoituksenihan on koko ajan ollut kirjan saatavuuden ja luettavuuden helppous ja että myös vanhemmat ihmiset kykenevät sen kustantajalta lataamaan. Kirjan kopiointi suojaus sotii kaikkea tätä vastaan.
Kirjan hintakaan on siksi laitettu mahdollisimman alas, ettei se olisi esteenä kirjan hankinnalle kustantajalle? Tuskinpa maailma siihen kaatuu jos joku kirjan ilmaiseksi jollekkin tutulleen toimittaa?

Jos tällaisilla kirjoilla näyttää olevan menekkiä on minulla varastossa vielä kolme sukukirjaa jotka voisi laittaa sähköisenkirjan muotoon. Nyt on jo henkilötiedot ym. tarpeellist alkuvalmistelut tehty, kun vain lähettää varsinaisen kirjatiedoston kustantajalle.

Terv. Martti K :)

Antti Järvenpää
22.07.13, 11:18
Terve.
Olet aivan oikeassa, kirja on pdf-muodossa ja sitä ei ole suojattu kopioinnilta.
Elisa Kirjasta tuli vastaus kyselyyni. Aboden DRM-suojaus tekisi kirjan lukemisen aika vaikeaksi ja kopioinin samoin. Tämän suojauksen poisto kirjasta on kuulema myös aika helppoa.
Vesileimausta taasen ei ole mahdollista pdf-muotoiselle kirjalle.
Tarkoituksenihan on koko ajan ollut kirjan saatavuuden ja luettavuuden helppous ja että myös vanhemmat ihmiset kykenevät sen kustantajalta lataamaan. Kirjan kopiointi suojaus sotii kaikkea tätä vastaan.
Kirjan hintakaan on siksi laitettu mahdollisimman alas, ettei se olisi esteenä kirjan hankinnalle kustantajalle? Tuskinpa maailma siihen kaatuu jos joku kirjan ilmaiseksi jollekkin tutulleen toimittaa?

Jos tällaisilla kirjoilla näyttää olevan menekkiä on minulla varastossa vielä kolme sukukirjaa jotka voisi laittaa sähköisenkirjan muotoon. Nyt on jo henkilötiedot ym. tarpeellist alkuvalmistelut tehty, kun vain lähettää varsinaisen kirjatiedoston kustantajalle.

Terv. Martti K :)

Taitaa olla kuitenkin niin, että kaikki kaupalliset kirjat on suojattu juuri tuolla DRM-suojauksella. Sellaista suojausta ei kai ole, jota ei osaava pystyisi poistaminen. Toisaalta harva tavallinen tietokoneenkäyttäjä osaa niitä poistaa. Jos tuota DRM-suojausta ei olisi, ei kustantajat laittaisi nettiin yhtään kirjaa myyntiin.

Vesileimaus ei myöskään mitenkään estä kopiointia. Kopioissa vain näkyy nuo omistuskirjoitukset ja vesileimat.

Jokainen tietenkin voi valita onko kirjassa suojausta tai ei.

Korhoant
27.07.13, 13:30
Kiitos Martti,
minun urakkani on kirjan osalta jo loppuhuipennusta vaille valmis eli kirja julkaistaan sunnuntaina 21.7. Siitä tuli 976 sivuinen ja pitää sisällään noin 10 000 henkilöä. Lisäksi yli 200 sivua Sotkamon ja suvun historiaa sekä suvun jäsenten tarinoita. Valokuvia opuksessa noin 350. Hienointa kirjassa on uuden, dna- tutkimuksen kautta varmistamamme esi-isätiedon julkituominen. Ehkäpä oikeasti jatko-osat voisivat olla sähköisenä mutta sen näkee sitten tulevaisuudessa

Lämpimät onnittelut Lukkarien sukukirjan valmistumisesta ja julkaisusta. Hyvin olet työn tehnyt. Hyvä kirjoitus kirjan julkaisusta Sotkamo-lehdessä.

Onnitellen Martti. :)

Sukututkija JaSKa
27.07.13, 14:15
Lämpimät kiitokset Martti :)