PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Widgren suku


maarit1965
20.05.13, 18:47
Olen uusi täällä mutta kiinnostuin kovasti omasta suvustani kun nyt edesmennyt enoni laittoi minulle vähän ennen kuolemaansa tälläisen viestin,En oikein vielä osaa sukuani etsiä ja tutkia mutta kun löysin tämän foormin ajattelin että jos täällä oppisi :) Tässä viesti:Asutte Isokyrössä, mutta siinä lähellä Ylistarossa on esi-isäsi Raijan kautta toiminut muutamia vuosia räätä-limestarina Eric Jacobsson Widgren s. 3.5.1761 ja kuollut Ylistarossa 11.11.1819. Hän oli syntynyt Alavudella. Hän oli sinun äidin isän (Einari) isän (Juho) isän (Matts) isän (Johan) isä (Eric).

Pirjo Vidgren
21.05.13, 19:41
Tuo Erkki Jaakonpoika oli kotoisin Alavuden Viinikka-nimisestä talosta ja sai tuo Widgren-nimen juuri nimenomaan räätälinä toimiessaan. Talonpojillahan ei Länsi-Suomessa tuolloin vielä sukunimiä ollut.

Viinikan sukua löytyy aika paljon valmiiksi tutkittunakin. Esimerkiksi voit käydä katsomassa www.sukujutut.fi ja sieltä Sukuraitti ja sieltä Matti Niemisen Viinikan sukua. Muistaakseni myös Pennalan suvun sukuseuran tutkimuksiin Viinikat hyvin läheisesti liittyvät. Ja totta kai sukua voi tutkia itsekin, ettei mene se löytämisen ilo...

Itsekin olen hyvin todennäköisesti samaisen Erkki Jaakonpojan jälkeläisiä. Hänen poikansa Matti (s. 1788) on joissakin sukuselvityksissä merkitty hukkuneeksi Ylistarossa 1813, mutta Ylistaron rippikirjoista häntä ei löydy. Minulla on syytä olettaa, että haudattujen luettelossa oleva Matti oli joku muu Matti Erkinpoika ja että Erkki Jaakonpojan Matti-poika lähti jo Suomen sodan aikaan omille teilleen ennen muun perheen muuttoa Töysästä Ylistaroon 1811.

Nimittäin meidän sukumme kantaisä täällä Ylä-Savossa oli Matti Vidgren s. 1788, jonka kerrotaan olleen kotoisin Töysästä. Hän tuli tänne Iisalmen seudulle Suomen sodan aikoihin, asettui tänne asumaan ja sai jälkeläisiä. Kirkonkirjojen avulla en ainakaan minä ole (vielä) onnistunut tuota yhteyttä sinne Töysään ja Alavudelle varmistamaan, mutta aika oudolta sattumaltahan tuo vaikuttaisi.

maarit1965
29.05.13, 13:06
Hei ja kiitos vastauksesta :-)

maarit1965
30.05.13, 10:03
Lisään tähän vielä edesmenneen enoni sähköpostista vanhimman tiedon sukuun kuuluvasta esi-isästä: Nils Wijnicka(Viinikka)oli v.1540-1556 viinikan tilan isäntänä ylöjärven pohjankylässä.Vuodet 1611-1632 väli jäi enolta epäselväksi,oli tutkimassa sitä mutta ei kerennyt sitten.Minun isoisän isä vaihtoi sitten sukunimen Ruohoksi.

sukutut642
30.05.13, 10:05
Viinikan sukuun itsekin kuuluvana tuli mieleen, että oliskohan sen kuuluisan (ja edesmenneen) Ponsse-Einarin (Vidgren) suku alunperin Alavudelta? Hän syntyi kylläkin Vieremällä, mutta sinne seudullehan muutti alavutelaisia, jos edelliset kirjoitukset pitävät paikkansa.
AA

Pirjo Vidgren
20.12.13, 16:45
Minulta on näköjään jäänyt tuo sukutut642:n viesti huomaamatta. Kyllä se Einari oli tätä samaa Vidgrenien sukua Vieremältä eli 1788 syntynyt Matti Vidgren oli hänenkin esi-isänsä. :)

Timo W
20.12.13, 19:00
Viinikan sukuun itsekin kuuluvana tuli mieleen, että oliskohan sen kuuluisan (ja edesmenneen) Ponsse-Einarin (Vidgren) suku alunperin Alavudelta? Hän syntyi kylläkin Vieremällä, mutta sinne seudullehan muutti alavutelaisia, jos edelliset kirjoitukset pitävät paikkansa.
AA




http://www.widgren.fi/vidgrenien-sukuyhdistys/kalle-einari-vidgren-1943.html


http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=1991

sukutut642
21.12.13, 14:07
Kuka oli Jooseppi Widgrenin, s. 13.9.1906 isä(ja äitikin kiinnostaisi)? Oliko se Matti Kusti, s. 25.2.1855, pso Iida Repo vai onko siinä välissä vielä yksi polvi?

Pirjo Vidgren
21.12.13, 20:28
Joosepin isä oli Kalle Vidgren (s. 5.12.1880), jonka isä oli Matti Kusti (s. 25.2.1855). Joosepin äiti puolestaan oli Miina Turunen s. 2.9.1885.

sukutut642
21.12.13, 20:47
Kiitos! Asia selvisi.
Terv.AA