PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkijat ja hautausmaat


Heikki Koskela
19.05.13, 09:34
Hautausmaat antavat sukututkijalle paljon hyviä tutkimusvihjeitä ja tietoa. Poiketkaa ensi kesänä runsaasti hautuasmailla ja ottakaa valokuvia vaikka ette niitä jukistaisikaan. Lisäksi on olemassa hyviä kuvauksia hautausmaiden yleisestä historiasta (esim. Gardbergin Maan poveen)

Tulevaisuus näyttää uusien perustettavien hautaumaiden osalta vähemmän rikkaalta perinnöltä koska tuhkaus saa jatkuvasti yhä vahvempaa jalansijaa hautaustapana. Ja sen tuhkankin voi levittää maanomistajan luvalla minne tahtoo. Ihmisen fyysinen olemus katoaa ikusiksi ajoiksi eikä tarvita hautamonumentteja.

suski
20.05.13, 07:47
Puhut asiaa Heikki!
Itse olen kuvannut syntymäkuntani hautausmailla Pohjanmaalla kaikki haudat, joihin haudatut ihmiset ovat syntyneet riittävän kauan sitten eli 1800-luvulla, toista tuhatta kuvaa. Lähempi tarkastelu syntymäaikojen perusteella on tuonut paljon uusia sukulaisia tiedostoihini. Toisaalta olen voinut jo tiedostoissani olevat ihmiset yhdistää hautakiviin.
Suosittelen muillekin.

suski

PVuorio
20.05.13, 09:09
Hej

Asiaa puhutte molemmat, mutta miksi tuo aikarajanveto.

t Pertti Vuorio

Heikki Koskela
20.05.13, 09:47
Hej

Asiaa puhutte molemmat, mutta miksi tuo aikarajanveto.

t Pertti Vuorio

Itse valokuvaamiseen ei tarvitse määritellä aikarajaa (syntymä-/kuolinaika), kun ottaa valokuvia. Hautausmaa on julkinen paikka, jossa kuvaaminen on sallittua. Jos haluaa, voi tietysti pyytää kirkkoherralta muodollisen luvan kuvaamiseen.

Kuvien julkaiseminen on minun tulkintani mukaan myös luvallista, mutta tästä asiasta voi olla eriäviä mielipiteitä. Sukutukimusseuralla saattaa olla myös varmaa tietoa asiasta.

tkukkonen
20.05.13, 09:48
Otin tavaksi kuvata kaikki haudat valikoimatta omaan käyttööni. Julkaisin kuolleiden tietoja vähän varoen, ennakoiden lähisukulaisten mielipiteitä tai luvan kysyen. Jos kyse olisi ollut suuresta hautausmaasta, olisin ehkä jättänyt tuoreimpia kuvaamatta työn säästämisen vuoksi.

Kankaanpäässä on paikallinen seura luultavasti kuvannut vain vanhat haudat. Se ei ainakaan vastaa kyseltäessä kuin historiallisiin ja siis vanhoihin kuolintapauksiin.

suski
20.05.13, 09:53
Minulla kuvausten aikaraja johtuu siitä, että olen rajannut sukututkimukseni siten, että isäni, s.1900, on päähenkilö. Vain sukujuuret hänestä taaksepäin kiinnostavat. Tarkoitukseni ei myöskään ole julkaista tutkimuksiani koskaan.

Suski

PVuorio
20.05.13, 11:03
Itse valokuvaamiseen ei tarvitse määritellä aikarajaa (syntymä-/kuolinaika), kun ottaa valokuvia. Hautausmaa on julkinen paikka, jossa kuvaaminen on sallittua. Jos haluaa, voi tietysti pyytää kirkkoherralta muodollisen luvan kuvaamiseen.

Kuvien julkaiseminen on minun tulkintani mukaan myös luvallista, mutta tästä asiasta voi olla eriäviä mielipiteitä. Sukutukimusseuralla saattaa olla myös varmaa tietoa asiasta.

Hej

Vilkaisin tuota hautakivitietokantaa ja joitain kuvia sieltä. Kuolinvuosia oli myös 2000-luvulta. Luottaisin siihen, että Sukututkimusseura tietää mitä voi julkaista. Siitähän on väitelty ja väittelyistä kerrottu myös foorumillamme. Kun lähettää kuvat hautakivitietokantaan julkaistaviksi, niin vastuu siirtynee myös Seuralle eli julkaisijalle.

t Pertti Vuorio

TimoV
20.05.13, 11:19
Itse olen kiertänyt kotipaikkani hautausmaita, ja kuvannut muutamia hautoja, mutta yrittänyt pysytellä sukulaisissa. Valitettavasti omien esi-isien ja sukulaisten haudoista suurinosa on annettu "nuukuuksissaan" uusiokäyttöön, eikä niitä enää ole, joten jostain olisi hienoa saada kuvia esim. 80-luvulta. Hautausmaiden kirjanpitokin on ollut vähän puutteellista, joten siitäkään ei aina ole apua.
Mun mielestäni olisi aika kiva, jos sukututkijat mahdollisimman paljon päivittäisivät kuvia tietokantoihin niin silloin voisi joskus välttää hautausmaakierroksen ihan yksittäisen sukulaisen löytämiseksi.
t. Timo

TapioH
20.05.13, 12:40
Arkistojen tuhoutumisten tms. takia erityisen mielenkiintoisia seurakuntia ja niiden hautausmaita kuvattaviksi olisivat ainakin: Pihtipudas, Haapavesi, Lumijoki, Savitaipale, Perniö

Joillain varmasti on useampia hautausmaitakin - ja kuten tunnettua - vanhemmat hautapaikat ovat monesti menossa uusiokäyttöön, jolloin osa ehkä korvaamatontakin tietoa katoaa, ellei ehditä kuvaaman ajoissa.

Itse olen kuvannut vain rajoitetusti kotiseurakuntani hautakiviä.

t.TapioH

tutkija30
20.05.13, 16:46
Ainakin facebookissa on Ruotsalaisia hautakiviä jo paljon kuvattu ja laitettu pariin facebookin ryhmään. Suomessakin pitäisi ruveta urakalla niitä kuvaamaan.

Heikki Koskela
20.05.13, 17:05
Ainakin facebookissa on Ruotsalaisia hautakiviä jo paljon kuvattu ja laitettu pariin facebookin ryhmään. Suomessakin pitäisi ruveta urakalla niitä kuvaamaan.

Olen suorittanut hyvin systemaattista kuvausta Alajärven uudella hautausmaalla. Tällä hetkellä kuvia on tallennettu koneelle 896, mutta vielä tulee tähän sarjaan ehkä 500 lisää.
Jos ajattelisi niiden julkistamista esim. facebookissa, olisiko se teknisesti mahdollista?

JHissa
20.05.13, 17:19
SSS sivujen http://haudat.genealogia.fi/php/indexs.php lisäksi suomalaisia hautoja voi etsiä ainakin http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=csr&CScntry=29&CSsr=21&

PVuorio
22.05.13, 11:19
Hej


Kiinnostusta näyttää olevan hautamuistomerkkien kuvaamiseenja esille laittoon. SuomenSukututkimusseuran asiaan liittyvää toimintaa aloiteltiin jo 1925. Silloin tarkoitus oli kerätä niidentekstejä. Asian myöhemmin julkaistussajohdannossa tästä kerrottiin enemmänkin.

Yritin selvittää miten pitäisi toimia kuvien kanssa. SSS:n kotisivulta löytyy kohdan”Sukututkimuksen avuksi” alta ”Hautakivitietokanta” ja siellä taas kerrotaan: ”Hautakivitietokannassa julkaistaan Suomen Sukututkimusseuran Hautamuistomerkkiendokumentointi -hankkeessa tuotettu kuva-aineisto.” Oikeasta laidasta kun napsauttaa kohtaa”Hautakivitietokanta Uusi” niin avautuu tietokannan hakusivu. Näistä en nyt tullut yhtään senviisaammaksi. Ei selvinnyt alkuunkaanmiten pitäisi menetellä, minkälaisia kuvia tulisi ottaa, miten pitäisi ao.tiedot laittaa mukaan. Eikä se mistä lisäohjeet löytää.

Onneksi on myös tuo varasivu olemassa eli Google. Sen kautta löysin muutamia vanhojaohjeita. Aika pitkät rimpsutvieläpä. Yksi löytö oli: http://www.genealogia.fi/linktoold/index.php?option=com_contact&view=contact&id=171%3Agravestonedatabase&catid=108%3Afeedback&Itemid=196&lang=fi (http://www.genealogia.fi/linktoold/index.php?option=com_contact&view=contact&id=171%3Agravestonedatabase&catid=108%3Afeedback&Itemid=196&lang=fi)

Onneksi löytyi muitakin vaikka niitä selaillessani aloinihmetellä miten joku tänä kesänä hautausmaita kameran kanssa kierteleväonnistuisi ne ohjeet löytämään. Kyllä kiinnostus siinä touhussa helpostivähenee. Ehkä olisi jo aika ne päivittääja laittaa kotisivulle asianomaiseen kohtaansa.

Mielestäni on kaikkien etu, että kuvat löytyisivät yhdestäpaikasta ja ilmaiseksi selailtavina ja kopioitavina. Joillakin kuvaajilla saattaa olla muitakintavoitteita kuten tuoda oma nimi myös esiin eli laittaa kuvia omillesivuilleen. Se kyllä vaikeuttaa niidenlöytymistä.

Löytämissäni ohjeissa puututtiin myös muihin kuinkuvaamisongelmiin. Oli esillä mm.tekijänoikeudet (taiteelliset monumentit), lupakysymykset (ei tarvitse lupaaseurakunnalta), minne kuvat pitäisi lähettää (lieneekö ohjeen osoite edes enääoikea?) ja monia muita vastaavia nyt ja yhä uudelleen esille tulleita kysymyksiä.

No, tuon kotisivun uusiminenhan on vasta vaiheessa ja valmissyksyn aikana…..
t Pertti Vuorio

Heikki Koskela
23.05.13, 07:33
Hej

Mielestäni on kaikkien etu, että kuvat löytyisivät yhdestä paikasta ja ilmaiseksi selailtavina ja kopioitavina.

t Pertti Vuorio

Pertti esitti hautakivi-kuvista sen olennaisimman, jota minäkin kovasti kannatan.

Tuiju Olsio
23.05.13, 09:02
Minä olen kuvannut eri puolilla Suomea hautakiviä, muutaman Pohjois-Norjassa ja parilla hautausmaalla Ruotsissakin suomalaisten hautoja. Kuvia yhteensä noin 13.000. Tarkoitus on ollut laittaa kaikki SSS:n tiedostoon, joitakin siellä jo on (oli?). Kuvien nimeäminen on vain niin työlästä, että into jossain välissä uupui.