PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mursu/Mursunen Savossa


Mårthen
24.04.13, 13:41
Etsin tietoja suvusta Mursu/Mursunen. Mursusen sukua on ainakin Rantasalmen Putkisalmen neljänneksessä, Hiltulassa 1500-luvulla. Olen kahlannut läpi Voudintilejä v. 1541 alkaen ja nyt olen päässyt v. 1582, jolloin isäntä taas vaihtuu Pekka Laurinpoika Mursusesta Antti Mursuseen. Nyt kuitenkin törmäsin mielestäni uuteen henkilöön, joka esiintyy tässä Rantasalmen sakkoluettelossa. Jöns Ollinpoika Hiltusta sakotetaan, mutta mistä tarkalleen ottaen? Jutussa osallisena minua kiinnostava henkilö.

Tässä linkki http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3146957

Otan myös mielelläni vastaan kaikkea tietoa mitä forumisteilla on tästä suvusta Savon osalta.

Matti Lund
25.04.13, 11:23
Etsin tietoja suvusta Mursu/Mursunen. Mursusen sukua on ainakin Rantasalmen Putkisalmen neljänneksessä, Hiltulassa 1500-luvulla. Olen kahlannut läpi Voudintilejä v. 1541 alkaen ja nyt olen päässyt v. 1582, jolloin isäntä taas vaihtuu Pekka Laurinpoika Mursusesta Antti Mursuseen. Nyt kuitenkin törmäsin mielestäni uuteen henkilöön, joka esiintyy tässä Rantasalmen sakkoluettelossa. Jöns Ollinpoika Hiltusta sakotetaan, mutta mistä tarkalleen ottaen? Jutussa osallisena minua kiinnostava henkilö.

Tässä linkki http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3146957

Otan myös mielelläni vastaan kaikkea tietoa mitä forumisteilla on tästä suvusta Savon osalta.


Sakotetaan Jussi Ollinpoika Hiltusta ("Hildun") kuudella markalla lihashaavan (ett kött sår) lyömisestä Matti Lnpoika (lienee Laurinpoika) Mursiaiseen. ("Mursiann")

[Pien-Savon maakirja ja tilikirja 1582-1582 (6545)]


terv Matti Lund

Mårthen
26.04.13, 09:05
Kiitos Matti!
Itse tulkitsin jostain syytä, että kyseessä olisi Matinpoika Mursiain. Miksi sukunimen edessä on vielä son, ikään kuin jatkeena ylemmän rivin Matille? Vai tarkoittaako se jotain muuta? Tuo Lngpoika on kyllä harvinainen lyhennys, en muista törmänneeni siihen aikaisemmin. Yleensä Laurinpoika on merkitty selkeästi Larsson.

Minulla on toistaiseksi syy olettaa, että kyseessä voi olla Mursu-nimen kantaja, koska myös seuraamani Lauri, Antti ja Pekka Mursu kirjoitetaan välillä samalla tavalla. Mutta eiköhän tämä selviä kun jatkan eteen päin.

Matti Lund
26.04.13, 09:48
Kiitos Matti!
Itse tulkitsin jostain syytä, että kyseessä olisi Matinpoika Mursiain. Miksi sukunimen edessä on vielä son, ikään kuin jatkeena ylemmän rivin Matille? Vai tarkoittaako se jotain muuta? Tuo Lngpoika on kyllä harvinainen lyhennys, en muista törmänneeni siihen aikaisemmin. Yleensä Laurinpoika on merkitty selkeästi Larsson.

Minulla on toistaiseksi syy olettaa, että kyseessä voi olla Mursu-nimen kantaja, koska myös seuraamani Lauri, Antti ja Pekka Mursu kirjoitetaan välillä samalla tavalla. Mutta eiköhän tämä selviä kun jatkan eteen päin.


Hei, ei siinä mitään lyhennystä "Lngpoika" ole, vaan L+patronyymin jälkiosa, eli näkyy olettamani Laurinpojan ensimmäinen kirjain L ja sen jälkeen 2 kpl kirjaimia peittyy reunan syvennyksen taakse ja seuraavalta riviltä jatkuu selvästi patronyyminä npoika.

Patronymikonhan on merkitysosa, joka tarkoittaa aina joko npoikaa tai ntytärtä, eli sisältää genetiivin, ja tulee aina kirjoittaa taivutusmuodoiltaan kieliopillisesti oikein sillä kielellä, jolla muukin signifikatiivinen tekstiosa kirjoitetetaan. Ja sen olen tässä tehnyt, eli pyrkinyt noudattamaan suomen oikeinkirjoitusta.

Koko sivullahan on jokaisella täydellä rivillä sama tekstin peittymisjuttu oikeassa reunassa.


Siis oletan Laurinpojaksi sovittamalla ensimmäisen rivin kahden piiloon jäävän kirjaimen kohdalle siihen parhaiten sopivat kirjaimet.

Eli taisit pähkäillä kahdelle riville kirjatun yhden patronymikonin kanssa.

terv Matti Lund

Mårthen
26.04.13, 11:17
Kiitos Matti tarkennuksista, näin sen täytyy olla. Sinällään hyvä, koska Lauri Mursu minulla jo on, jos tämä Matti nyt jatkossa vahvistuu saman suvun jäseneksi. Jatkanpa eteen päin.

Kaiken takana tässä on se, että haluan löytää puuttuvan linkin näistä Säämingin/Rantasalmen Mursuista Pudasjärven Mursuihin. Onohtamatta toki E-Pohjanmaan Mursuja. En halua kuitenkaan oikaista, vaan tutkin ensin nämä Voudintilit Savosta niin pitkälle kuin Mursuja niistä löytyy.

Mårthen
14.05.13, 08:56
Tarvitsisin vähän paikallistuntijoiden apua löytääkseni kahden Mursun ruokakunnan asuinpaikat.

Ensimmäinen on mielestäni selvä. Lauri ja Pekka (veljekset?) Mursuinen jälkeläisineen asuvat mielestäni nyk. Rantasalmen pitäjän Hiltulassa vuosina 1550-1585. Tästä vahvana todisteena paikannimistöön jäänyt Mursunniemi Säyneellä sekä sinne johtava tie Mursunniementie. Tässä linkki http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=571840&n=6869888&scale=40000&tool=siirra&width=600&height=600&query=hae&hakutapa=osoitehaku&nimi=&osoite=Mursunniementie&kunta=Rantasalmi&isShown=true&lang=fi

Toinen ruokakunta on Paavali Mursuinen, johon nyt pyytäisin apuja paikallistamiseen. Säämingin ja Rantasalmen Maantarkastusluettelosta v. 1562-63 löytyy maininta "Niels karpans kiöp Jordh aff poual Mursoienen Jenissalon ma och en äengh, lautakotasari, Lindu kando".
Hän löytyy ekan kerran v. 1541 maakirjasta Säämingin alta, ja esiintyy viimeisen kerran ennen muuttoaan v. 1561 Maakirjassa Säämingin 1. kymmenyskunnassa (Pihlajaniemenkylä?)

Paavali muuttaa Ähtärinjärvelle Töysään, mutta toistaiseksi Lauri Mursun ruokakunta katoaa minulta v. 1585.

Mårthen
11.11.13, 10:10
Lappalaisen Säämingin Historiassa kerrotaan että Paavali Mursunen kuului Kokonsaaren kymmenyskuntaan.

Tässä hän on 1552 käräjillä liittyen jotenkin takamaihin, mutta en kyllä tuosta saa järkevää suomennosta. Voisiko joku auttaa? Kiitos jo etukäteen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3112962

Wilmak
25.08.14, 18:45
Otan myös mielelläni vastaan kaikkea tietoa mitä forumisteilla on tästä suvusta Savon osalta.[/QUOTE]

Tämä ei ehkä suoraan sinua auta, mutta Savon naapurissa Nurmeksen Petäiskylässä on myös paikka nimeltä Mursu. Sitä ei kartoista näytä löytyvän, mutta vanha tienviitta töröttää vielä paikallaan. Mursun vieressä on Haisun mäki ja siinä Pöksylän talo. Kyläläiset käyttävät vielä näitä nimiä, vaikkei niitä karttoihin enää merkitäkään.

t. Wilma

Mårthen
26.08.14, 08:55
Tämä ei ehkä suoraan sinua auta, mutta Savon naapurissa Nurmeksen Petäiskylässä on myös paikka nimeltä Mursu. Sitä ei kartoista näytä löytyvän, mutta vanha tienviitta töröttää vielä paikallaan. Mursun vieressä on Haisun mäki ja siinä Pöksylän talo. Kyläläiset käyttävät vielä näitä nimiä, vaikkei niitä karttoihin enää merkitäkään.

t. Wilma[/QUOTE]

Kiitos Wilma! Tuon (ilmeisesti) Mursuun johtavan tien, Mursuntie, olen bongannut itsekin ja se löytyy ainakin Googlen kartoista. Mikä paikka tämä Mursu on, tila, mäki tai joku muu? Minulla ei ole tietoa Mursu-nimisistä asukkaista tuolla suunnalla, mutta olisihan se mielenkiintoista saada selville mistä tuo paikan nimi on syntynyt. Täytyypä joskus pohjoisen matkalla poiketa paikan päällä ja ottaa ainakin muutama valokuva.

Ja jotta pysyttäisiin Savossakin, niin olen löytänyt myös Tervosta Mursunsaaren ja -suon. Tämä vois hyvinkin olla Rantasalmen ja Säämingin Mursujen eräalueita.