PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vanhat kirjat


Heikki Koskela
15.04.13, 20:04
Minulla on kirjahyllyissäni muutamia vanhoja kirjoja, joissa on nahkainen selkä tai kannet tai kannen nurkat ovat nahalla suojatut.

Huomasin tänään erästä kirjaa selatessani, että pöydälle jäi selkämyksestä tai kansinurkista hienoa nahkapölyä. Nahka on erittäin kuivaa ja sen vuoksi alkaa irrota hienoa nahkapölyä. Onko olemassa mitään keinoa turvata nahan notkeus ja tuoreus? Ongema lienee monelle tuttu asia. Miten suojataan vanhan kirjan nahkaiset osat? Olisko väritön lankki yksi ratkaisu?:confused:

Juha
15.04.13, 20:22
Tästä pääsemmekin varsinaiseen kysymykseen eli nahkaselkäisen kirjan hoitoon:
kysyin neuvoa kirjansitojamestari Juhani Roiniselta. Nahkakantisen kirjan hoitoon parasta on rasvainen kenkälankki, ruskea tai musta riippuen nahan väristä. Lankki levitetään varovasti ja kiillotetaan samettirätillä ja ylimääräinen väri pyyhitään pois kultauksista.
Roininen kertoi lankanneensa vanhoja Raamattuja armeijan mustalla kenkälankilla, joka oli ennen erinomaista verrattuna nykyisiin lankkeihin, jotka sisältävät silikonia. Silikonia sisältävät lankit muodostavat kalvon nahan pinnalle ja uutta lankkikerrosta ei saa imeytymään.
Kirjansitomot käyttävät myös englantilaisia restaurointirasvoja, mutta ne imeytyvät huonosti, koska ovat niin rasvaisia. Rasvainen pinta kerää helposti pölyä.



http://www.kysy.fi/kysymys/minulla-yksi-vanha-kirja-reilun-sadan-vuoden-takaa-jossa-nahkapaaty

Essimi
15.04.13, 20:40
Edellisen vastauksen hienojen aineiden lisäksi tässä yksi vihje, jonka minulle kertoi eräs apteekkari. Olen käytännössä - työssäni vanhojen kirjojen parissa - havainnut sen toimivaksi: sively valkovaseliinilla. Se ei tietenkään palauta pois murentunutta väriä, kuten värillinen kenkäplankki, mutta se ei toisaalta haise miltään.

Heikki Koskela
16.04.13, 20:31
Kiitos Essimi ja Juha! Noudatin annettuja neuvoja hetikohta. Kävin ostamassa neljää eriväristä kenkälankkia ja varovasti koeilin kolmen kirjanselkään. Lopputulos oli mielestäni kahden osalta tyydyttävä ja yhden osalta suorastaan kiitettävä.

Ongelma on vain siinä, että ennen lopullista suoritusta pitäisi mahdollisimman tarkasti määritellä oikea väri. Valinta syntynee vain kokemuksen kautta. Sen sijaan nk "neutraaliväri" on hyvin turvallinen jollei kannen nahkaosat ole pahoin kuluneet. Neutraali antoikin sen kiitettävän tuloksen. Minusta lankkaus on aivan hyvä tapa hoitaa asia ja se sopii tietenkin hyvin tarkoitukseen - onhan kyse nahan (=kengän) lankaamisesta. Kauniin kiillonkin saa aikaan kun hankaa esim. villakankaalla kuivumisen jälkeen. :)