PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Yrjö Kustaanpoika s.1740 (16.4.1734 Sahalahti), lampuoti Padasjoella ja Jämsässä


Sanna B.
15.04.13, 17:38
Tämä on uusi ketju, jonka poiki tämä viesti: http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=27614

Ihanko totta? Kun nyt katsoin muistiinpanoista, niin en näköjään itse ole päässyt Padasjoen Alhoa pidemmälle. Onko sinulla tarkempaa tietoa mistä päin Sahalahtea? Noh, Sahalahdella oli muistaakseni hyvät kirjat joten luulisin itsekin löytäväni kun syntymävuosi on tiedossa.

Anteeksi että tuppasin tällä lailla. Pitäisi varmaan tehdä Yrjölle oma ketju :).
Pistän nyt vähän tietoa ainakin näin alkuun, Yrjöä kun ei löydy Sahalahdelta rk:sta, sillä hän muutti sieltä äitinsä kanssa pois, ennenkuin (säilyneet) rk:t alkavat.
S.vuosi 1740 on tullut myöhemmin Padasjoella, oikea s.aika on 16.4.1734, syntynyt Sahalahden Keljossa. Isä Kustaa Joakiminpoika k.1739, Keljon Mattilan lampuoti. Äiti oli isän toinen vaimo, vih. 10.6.1733 Orivedellä, Riitta Tuomaantytär s.20.2.1701 Eräjärvi Vihasjärvi Yrjälä k.15.5.1767 Eräjärvi Hirtolahti. (Oriveden syyskäräjillä 1744 sanotaan isän perinnönjakoa käsitellessä "Brita som haft till man bonden Gustaf Joachimsson Mattila i Kelliuby och Sahalax sochn, som nu på tredie åhret aflidit")

Riitta palasi miehensä kuoleman jälkeen, viim. 1742, takaisin kotitaloonsa Vihasjärven Yrjölään. Hän muutti poikansa perheen mukana Lempäälään 1760 ja sieltä takaisin Eräjärvelle 1763.
Yrjö Kustaanpoika ja Vappu Yrjöntytär vihittiin Eräjärvellä 5.11.1758. Vappu oli syntynyt 27.4.1736 Eräjärven Nikkilän Seppälässä. Vanh. Yrjö Juhonpoika s.1697 (ehkä Kuhmalahdella, mistä isänsä oli kotoisin) k.2.8.1765 Eräjärvi Hirtolahti ja Sofia Yrjöntytär s.1694 Kuhmalahti Puntari Siurola k.23.12.1764 Eräjärvi Hirtolahti.

Olen seuraillut heitä sieltä täältä, lapsia olen pistänyt muistiin 11, joista tosin olen vain kolmea seuraillut aikuisena. Riitta-tytär meni Kuhmoisiin ja nai toisessa avioliitossaan minun esiäitin veljen; Erkki-poika päätyi Jämsän kautta Kuorevedelle ja Vapun olen viimeksi laittanut muistiin Padasjoen Kasiniemessä sepän vaimona.

t. Sanna

JouniK
16.04.13, 16:40
Kiitos paljon/ Vielen Dank!

Tämä olikin iloinen yllätys. En odottanut tästä sukuhaarasta löytyvän lisätietoa, kun nimikin on noin yleinen, enkä yhtään tiennyt suuntaa mistä ovat Padasjoelle tulleet. Eräjärvi onkin ihan ”uusi” paikka sukupuussani.

Minä tutustuin tähän sukuun Yrjön pojan Kustaan kautta (joka näkyy vanhempien kanssa em. Viiala-ketjuun linkatussa rk:ssa). Kustaa oli renkinä eri taloissa eteläisessä Jämsässä, myöhemmistä vaiheista en tiedä, olisiko muuttanut paikkakunnalta? Tiuhaan muuttava renki, jolla on yleinen nimi, ei ole kaikista otollisimpia tutkimuskohteita. Käsitykseni mukaan Kustaa olisi ollut Ulriikka Antintytär Holmin aviottoman pojan isä:

Hiski:
24.1.1804 29.1.1804 Virkajarvi Jokela Föreg. dräng. Gustaf Jör.son Ulrica And.dr Jonas
alkup - ALKUPKOMM: oä.

(Antti Holm taasen oli Jämsän Jokelan ruotusotamies). Tämä isyyskuvio ei selvinnyt minulle helposti ja varmaan virhemahdollisuus on vieläkin. Useita Kustaa-nimisiä renkejä suljin pois ja tämä naapuritalon renki jäi jäljelle.

Ulriikka vietti elämänsä ehtoon Joonas-poikansa perheen luona Kuhmoisten Kapaloniemen torpassa. Tätäkin kautta jäljet näyttävät siis johtavan Kuhmoisiin.



Yrjö Kustaanpoika ja Vappu Yrjöntytär vihittiin Eräjärvellä 5.11.1758.

Täytyy vielä ihmetellä miten sinä tuonkin löysit? (*Vähän kateellinen* :oo:.) Puuttuu muuten Hiskistä, mutta tässä se on:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/erajarvi/vihityt_1752-1839_tk113/3.htm

Nimet Jöran ja Walborg näen kun tiedän mitä etsiä, mutta paikoista en saa selvää. Kun heidät on vihitty Eräjärvellä, luulisin että he ovat paikkakunnan rippikirjassakin, mutta sitäkään en nyt tähän hätään löytänyt/saanut selvää. Tiedothan ovat viestissäsi, mutta harjoituksen vuoksi pyrin käymään katsomassa alkuperäisestäkin. Nuo käsialat ovat aika vaikeita minulle vielä.

ErkkiR
16.04.13, 18:20
Täytyypä Sannalta kysäistä (nyt kun tilaisuus tuli), että olisiko sinulla oletusta tai jopa tietoa Kustaa Joakiminpojan alkuperästä? Sitä olen yrittänyt jonkin verran selvitellä, mutta tuloksetta.

Kustaahan oli vihittäessä Haapaniemestä ja ensimmäinen vaimonsa Marketta Heikintytär Korpiniemestä , kumpaakaan ei kuitenkaan löydy SAY:ssa.

Erkki

Sanna B.
16.04.13, 21:03
Täytyypä Sannalta kysäistä (nyt kun tilaisuus tuli), että olisiko sinulla oletusta tai jopa tietoa Kustaa Joakiminpojan alkuperästä? Sitä olen yrittänyt jonkin verran selvitellä, mutta tuloksetta.

Kustaahan oli vihittäessä Haapaniemestä ja ensimmäinen vaimonsa Marketta Heikintytär Korpiniemestä , kumpaakaan ei kuitenkaan löydy SAY:ssa.
Vastaan nyt ensin tähän lyhyempään (eli siis vaikeampaan):
Kustaasta en ikävä kyllä tiedä. En ole kyllä tietääkseni muihin Joakiminlapsiin törmännytkään. Tietäisiköhän Haapasen Markku? :)

Marketta Heikintyttären kohdalla Bauchgefühl, intuitio ja lasten kummit kääntävät minun päätäni 10.6.1687 syntyneen Kottilan tyttären puoleen: tämän vanhemmat kuolivat 1698, mutta Korpiniemen Mattilassa, Laurilassa ja Yrjölässä oli serkkuja perheineen. Mutta siis silkka arvaus, ei muuta.
Tästäkin voisin kuvitella, että Make voisi tietää?

t. Sanna

Sanna B.
16.04.13, 21:29
Täytyy vielä ihmetellä miten sinä tuonkin löysit? (*Vähän kateellinen* :oo:.) Puuttuu muuten Hiskistä, mutta tässä se on:
Heh;)
Eräjärven vihityt eivät ole Hiskissä, mutta tässä auttaa Familysearch (https://www.familysearch.org/search), Batch-nr Eräjärven vihittyihin on M450182 :D: Eikä niitä muutenkaan niin paljon ole, helposti selviää selaamallakin, kun tietää ajankohdan suunnilleen. Suttukohdissa auttaa kieltämättä se, että on tahkonnut jotain paikkakuntaa jo niin paljon, että paikannimet osaa ulkoa... Täältä helppo etsiä alkuperäisistä. (http://digihakemisto.appspot.com/index_ay?amnimeke=Er%C3%A4j%C3%A4rven+seurakunnan+ arkisto&sarnimi=Syntyneiden+ja+kastettujen+luettelot&aynimi=%0ASyntyneiden+ja+kastetuttujen+luettelot+1 752-1829%0A&ay=744684&sartun=88991.KA&atun=240411.KA&ay2=130270)
Oriveden kastettujahan (joissa Eräjärvi ennen 1752) ei myöskään ole kaikkia Hiskissä, mutta Familysearchista löytyy, batch-nr c450421 (Kangasala on esim. c450281 ja Kuorevesi 450341, näitä olen käytellyt). Eihän niissä ole s.paikkaa tarkemmin, mutta osviittaa saa, mistä kannattaa etsiä sitten alkuperäisistä lähteistä.

Ja täytyy tunnustaa, ettenhän minä tuota nyt juuri etsinyt, vaan se oli minulla jo valmiina. Pistän muistiin kaikennäköistä, jos vaikka vielä joskus tarvitsisi, tai jos sillä voi avittaa jotain toista. Tekee toivottavasti hyvää karmalle :D:
Suuri(n?) osa väestä, jota minulla on kerättynä sukujuttuihini, on korkeintaan omien esivanhempieni pikkuserkkuja tai kumminkaimoja, mutta mitä enemmän sitä väkeä on, sitä helpompi on yhdistellä heitä.
Mutta nyt taisi mennä enemmän osioon "asian vierestä"...

En etsi nyt linkkejä, mutta tässä on Yrjön vaellusreittiä (ei varmaankaan täydellinen): Eräjärvi RK 1740- s.66 Yrjölä, RK 1746- narc103 Yrjölä (s.vuosi 1735), RK 1752- kuva 16 Vihasjärvi Yrjölä, Vihasjärvi RK 1759- kuva 58 Vihasjärvi Kärki, täällä 1759-1760, muuttaneet Lempäälään 10.4.1760 ---- kuva 91, RK 1752-1779 Hirtolahdessa v:sta 1763, RK 1752-1779 kuva 143, Padasj RK 1767-1772 kuva 71 Alho trp, RK 1787-1792 s.39 Kaidanmaa Korkia, RK 1794-1799 s.42 Korkea trp (eht.merk. vielä 1796); Jämsä RK 1797-1809 s.58 Viiala bost lb.
Vappu Yrjöntytär pitäisi löytyä Eräjärvi RK 1759- kuva 143.

Innolla hutkien,
Sanna

ErkkiR
17.04.13, 06:05
Vastaan nyt ensin tähän lyhyempään (eli siis vaikeampaan):
Kustaasta en ikävä kyllä tiedä. En ole kyllä tietääkseni muihin Joakiminlapsiin törmännytkään. Tietäisiköhän Haapasen Markku? :)

Marketta Heikintyttären kohdalla Bauchgefühl, intuitio ja lasten kummit kääntävät minun päätäni 10.6.1687 syntyneen Kottilan tyttären puoleen: tämän vanhemmat kuolivat 1698, mutta Korpiniemen Mattilassa, Laurilassa ja Yrjölässä oli serkkuja perheineen. Mutta siis silkka arvaus, ei muuta.
Tästäkin voisin kuvitella, että Make voisi tietää?

t. Sanna

Eipä ole itsellenikään muita Joakiminlapsia eteen tullut! Saattaa olla, että olen joskus näistä muutaman sanan Maken kanssa vaihtanutkin, mutta tuloksetta :(

Erkki

JouniK
17.04.13, 16:17
No niin, salat tulivat julki, sekä tutkimusmenetelmän että -kohteen. Niinhän se on, että usein löytää muuta(kin) kuin on etsimässä ja joku muu voi tarvita sitä.


En etsi nyt linkkejä, mutta tässä on Yrjön vaellusreittiä (ei varmaankaan täydellinen): Eräjärvi RK 1740- s.66 Yrjölä, RK 1746- narc103 Yrjölä (s.vuosi 1735), RK 1752- kuva 16 Vihasjärvi Yrjölä, Vihasjärvi RK 1759- kuva 58 Vihasjärvi Kärki, täällä 1759-1760, muuttaneet Lempäälään 10.4.1760...

Nyt kyllä löysin oikean nimen. Olin jo käynyt oikealla sivulla, mutta minulta jäi kokonaan huomaamatta RK 1746, jossa nimi on vähän selvempi. Sitäkään en ollut huomannut että olivat Padasjoella kahdessakin torpassa.

Jatketaan harjoituksia... ja keksitään lisää kysymyksiä.