PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ilomantsin Pikkaraiset


aija
13.04.13, 16:04
Hei! Olen tehnyt tutkimusta Ilomantsissa asustaneista Pikkaraisista ja edennyt niin pitkälle taaksepäin kuin kirkonkirjojen puitteissa on mahdollista.Kaukaisin esi-isä tässä suvussa on Johannes Pikkarainen s.n. 1683(laskettu kuolinajasta) k.6.11.1761 Kåkinvara Ilomantsi,vaimo:Brita Immonen s.n.1688 k.4.2.1753.
Haluaisinkin nyt selvittää sen, mistä suku on alunperin tullut näille seuduille?
Onko kellään antaa vihjeitä tai linkkejä,mistä voisi tietoja vielä hakea?
Asutuksen yleisluetteloa ei digiarkistosta löydy tältä paikkakunnalta ja kirkonkirjoja ei ole käytössä 1600-luvun puolelta. Aija

Pekka M
18.04.13, 09:45
Samaan umpiperään olen itsekin törmännyt. Omaan tietokantaani olen kirjannut että, ovat ilmeisesti muuttaneet Nurmeksen Kainuun suunnalta ja ehkä kauempaakin Oulun suunnalta. Olettamukseni on vain eräs tutkimussuunta, varmuutta ei ole.

Veijo Saloheimon kirjassa Viipurinkarjalaiset kotona ja maailmalla 1541-1620 ei Pikkaraisia mainita, joten sen suunnan olen rajannut pois tuolla perusteella.

Savon hopeaveroluettelossa ei myöskään mainita Pikkaraisia.

Olettamaani olen päätynyt Hiski-selailulla, noilla, Nurmes-Kainuu.., suunnilla näyttää Pikkaraisia esiintyneen. Pidemmälle en ole päässyt.

Mikäli joku keksii lisävinkkejä niin ne ovat tervetulleita.

Pertti Pumalainen
18.04.13, 10:35
Oman sukunimeni löysin erään henkilön paikallis historiaa Itä-Suomesta tutkineen tutkimuksesta.
Pielisjärvellä on henkilöiden rekisteröinti aloitettu kirkkoherra Herkepeuksen
aloitteesta vasta 1680 -luvulla.
Kokeilin googleta Pikkaraisia,löytyi.Varmaankin olet siellä käynyt.Kuten
Suku Forumin arkistossa ,sieltä löytyi Istari Pikkaraisten sukua 5.8.08.

Pertti Pumalainen
18.04.13, 11:20
Lisäisin vielä kirjoitukseeni että esim.Oulun tervaporvarit käyttivät vesistöä hyväkseen kauppareissullaan.Muistelisin että aina Venäjälle asti.Mahdollisuuksia on paljon.

Pekka M
18.04.13, 11:42
Juuri noin. Oletin, että kulkuväylänä on käytetty Oulujoki, Oulujärvi, Pielinen väylää vaikka en sitä noin muotoillutkaan viestiini.

Mutta ne kytkennät Juho Pikkaraiseen s.noin 1683 puuttuvat. Tämä on vain tällaista arvelua.

Pertti Pumalainen
18.04.13, 13:34
Pikkaraisen etsintä on vaikeaa,koska harvoilla oli sukunimi tuohon aikaan.Patronyymin käyttö oli yleistä.
Googlesta löysin tälläistä:Kainuun talonpoikaissuvut 1554-1713.Suku Pikkarainen oli karjalaispohjainen sukunimi.
Tutkimuksessa mainitaan myös nimi Moilanen.

Pertti Pumalainen
18.04.13, 16:39
Kävin katsomassa Käkisalmen läänin tuomiokirjakortistoa talonpoikien nimet.
Yksi Elin Pikain löytyi,mutta nimeä josta voisi johtaa Pikkaraiseen ei löytynyt.Moilanen siellä oli.

Pekka M
18.04.13, 21:56
Samat havainnot. Pysynee arveluna toistaiseksi.

Pertti Pumalainen
19.04.13, 06:12
Arveluna pysyy varmaan toistaiseksi.
Faktat on vähissä,sen olen huomannut.
Onhan se jo aika hyvin, jos esi-vanhemmissa pääsee 1680-luvulle.
Täytyy muistaa, että aika jolloin tämä Johannes on elänyt, oli vahvaa sääty-yhteiskuntaa.
Tilastointi oli vähäistä.
Tavallinen ihminen joutui ehkä esim.verotustietoihin.

Todennäköisesti Pikkaraiset ovt tulleet Ilomantsiin Karjalan-Kannakselta.

aija
19.04.13, 09:46
Kiitos kaikille vihjeistä ja mielenkiinnosta!Olen saanut tietää,että pojallani on dna osuma 25 markkerin panelissa Perttusen sukuun,joka on Pikkaralan Perttusen kylästä Oulujoen varresta.Siellä näitä Pikkaraisia on joskus asustellut.Näin ollen voisi olla mahdollista,että se kulkureitti Oulujoen kautta Pieliseen voisi pitää paikkaansa.Nyt vaan pitäisi löytää se yhtymäkohta näihin Pikkaralan Perttusiin.En vielä anna periksi vaan etsintä jatkuu. Aija

Pertti Pumalainen
19.04.13, 10:20
Onnittelut Aijalle.
Pääsit hyvään alkuun.
Kaukainen sukulaisesi voi olla vaikka Oulusta,mahtava terva-porvari.
Mielenkiintoista tämä etsintä on.