PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimusohjelmat ja GEDCOM-siirto


Halek
10.04.13, 12:57
Vanha läppärini on ilmaissut aikomuksensa sanoa itsensä irti, ja uuden hankinta on (aika piankin) edessä. Muistan lukeneeni ennen SukuForumin viestin kaikkoamista bittiavaruuteen, että Sukuohjelmisto 2004 ei toimisi uusissa 64-bittisissä Windows 7 tai 8 -käyttöjärjestelmillä varustelluissa koneissa. Pikaselaus tietokonekaupan sivuille osoitti, että uudet läppärit on järjestään näitä...

Edessä näyttäisi siis olevan uuden ohjelmiston valinta, ja sitten tietokannan siirto (1 tietokanta, ~13000 henkilöä, joilla kaikilla (periaatteessa) pitäisi olla jokin suhde tietokannassa olevaan toiseen henkilöön) uuteen ohjelmistoon. Ohjelmistoa en ole vielä päättänyt, mutta foorumilaisilla on varmasti paljon käyttäjäkokemuksia, myös näiden uusien käyttisten kanssa. Mitkä toimivat ja mitkä eivät? Mitkä ohjelmistot muutoin ovat foorumilaisten suosiossa? Ensisijaisesti etsin suomenkielistä ohjelmaa. Aiemmat vertailut foorumilla ovat, no, yli vuoden takaa, enkä varmaankaan ole ainut näitä asioita pohtiva. Suku 2011:n olen aika lailla sulkenut valikoimista pois, lähinnä sen takia, ettei minulla ole mitään kokemusta tai ymmärrystä sen vaatimista muista ohjelmista.

Toinen seikka on GEDCOM-siirto. Tässä pitää aloittaa ihan A:sta, eli mitenkäs GEDCOM luodaan Sukuohjelmisto 2004:ssä? :confused: Käyttöohjekirjaa minulla ei ole, enkä ole koskaan aiemmin GEDCOMia luonut, siirrosta puhumattakaan. Mitä pitää huomioida ja mitkä ovat yleisimmät kompastuskivet? Google-haulla löytyi vanhoja ohjeita GEDCOM-tiedoston editoinnista, mutta ATK-amatöörinä en niitä ainakaan heti ymmärtänyt. Pienellä avustuksella ja vinkeillä toivoisin homman kuitenkin itseltänikin onnistuvan :)

Terveisin,
Hanna-Leena

merpukka1979
10.04.13, 13:35
Vanha läppärini on ilmaissut aikomuksensa sanoa itsensä irti, ja uuden hankinta on (aika piankin) edessä.

Terve!

Itse en osaa neuvoa Gedcom-tiedoston luomisessa... Halusin vain jakaa katkeran (vielä hiukan kirvelevänkin) kokemuksen tietokoneen hajoamisesta ja tietojen katoamisesta.... :eek:

Itselläni meni kovalevy rikki ja suhteellisen paljon tutkimusta ja tallettamiani lähdeaineistoa meni hukkaan. Osa saatiin onneksi palautettua osaavissa käsissä.

Nyt käytän sukuohjelmana Family Tree Builderia. Siinä gedcomin luonti ja siirto onnistuu nopeasti, ja mitä parasta, sillä saa tallennettua sukupuunsa myös nettiin...


Eli hyvät kanssa tutkijat: Tehkää varmuuskopioita!

Kari Luukka
11.04.13, 09:04
Sukuohjelmisto 2004 tomii Windows 7 ja Windows 8 -työasemissa. Hanki siis peruskäyttäjille tarkoitettu työasema. Vain harva tarvitsee 64 bittisen työaseman - siinä ei toimi moni muukaan ohjelma ja oheislaite. Työasema ja siihen "kotikäyttöön" tarkoitettu Windows 8 -käyttöjärjestelmä antavat mahdollisuuden käyttää edelleen Sukuohjelmisto 2004 -ohjelmaa.

Kaarle Kaila ehti tehdä myös tähän käyttöön soveltuvan asennuspaketin jota ei enää ole verkossa, mutta se on saatavissa kuitenkin.

Halek
11.04.13, 11:22
Varmuuskopioinnista tuskin voi muistuttaa liian usein. Minulla tietokannan varmuuskopiot on olemassa, ja tallessa muuallakin kuin läppärin kovalevyllä.

Kari: siinäpä se ongelma onkin, kun paikallisten markettien uudet (perus)kannettavat tarjoavat Windows 8:n 64-bittisiä… Pitää tutkailla lisää, josko löytyisi 32-bittinen jostain ja säästyisin sukuohjelmiston vaihdolta.

Mika Halonen
11.04.13, 16:26
Minulla pyörii tässä 64 bittisessä Windows 7 Home Premium versiossa Sukuohjelmisto 2004 Versio 10.3.1.1.

Kerrotko mikä osuus tässä ei toimi?

64 bittiset Windows käyttöjärjestelmät kun yleensä osaa ajaa myös 32 bittisiä ohjelmia... jos niitä ei ole koodattu väärin.

T: Mika

Sukuohjelmisto 2004 tomii Windows 7 ja Windows 8 -työasemissa. Hanki siis peruskäyttäjille tarkoitettu työasema. Vain harva tarvitsee 64 bittisen työaseman - siinä ei toimi moni muukaan ohjelma ja oheislaite. Työasema ja siihen "kotikäyttöön" tarkoitettu Windows 8 -käyttöjärjestelmä antavat mahdollisuuden käyttää edelleen Sukuohjelmisto 2004 -ohjelmaa.

Kaarle Kaila ehti tehdä myös tähän käyttöön soveltuvan asennuspaketin jota ei enää ole verkossa, mutta se on saatavissa kuitenkin.

Halek
11.04.13, 16:48
No hyvä kuulla, että Sukuohjelmisto toimisi myös 64-bittisessä W7:ssa. Kuten aiemmin kirjoitin, muistan lukeneeni, että Sukuohjelmisto 2004 ei toimisi uusissa 64-bittisissä Windows 7 tai 8 -käyttöjärjestelmillä varustelluissa koneissa. Tämä muistelu siis koski keskusteluja, jotka nyt ovat palvelinrikon vuoksi bittiavaruudessa...

ISAA
14.04.13, 12:28
Minulla ei ole ollut 64 bittisen 7-koneen kanssa mitään ongelmia Sukuohjelmisto 2004:n eikä minkään muunkaan 32-bittisen ohjelman käytössä.

junanviemä
07.05.13, 12:30
Hei,

taannoisessa foorumin keskusteluketjujen katoamisessa hävisi myös ketju jossa tiedustelin apuja Suku2004-tiedoston muuntamisesta gedcom-muotoon. Hallussani on siis ystäväni suvun tutkimusaineisto, joka oli jäänyt levykkeille eikä kyseistä Suku2004-ohjelmaa enää löydy mistään lokerikoistakaan. Tiedosto on pelastettu levykkeeltä talteen. Löytyisikö tämän foorumin kautta jotakuta ystävällistä sielua, joka voisi tehdä omalla ohjelmallaan ko. tiedoston muuntamisen gedcomiksi ja palauttaisi sitten uuden tiedoston allekirjoittaneelle? Tuntuu turhalta ruveta metsästämään ohjelmaa ostettavaksi, kun ei sitä ole tarkoitus lainkaan käyttää tämän jälkeen. Yhteydenotot vaikka yksityisviestillä niin ei häiritä ketjua sen enempää.

junanviemä
07.05.13, 16:05
Homma hoidossa, tuhannet kiitokset avusta, Kari Luukka!

Halek
31.07.13, 13:58
Nyt olisi uudelle kannettavalle asenneltava Sukuohjelmisto 2004. Huomasin, että minulla on tallessa asennuspaketti versioon 10.1.5.2, ja edellisessä koneessa versio oli 10.3.2.1. Olisiko kenelläkään tallessa uusimman version asennuspakettia? Kiitoksia jo etukäteen.

Hanna-Leena

Kari Luukka
31.07.13, 14:06
Hei!

Lähetä ositteeseen
kari.luukka(at)pp.inet.fi

sellainen sähköpostiosoite johon mahtuu asennuspaketti n. 12 Mt. Lähetän paluupostina viimeisimmän asennuspaketin.

Halek
01.08.13, 19:33
Karille kiitos, asennus hoidettu!