PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Suomen Rintamamiehet –kirja 1.Div. ja JR60:n vaiheet


Tuulakki
09.04.13, 11:33
Olen juuri alkanut lueskella kyseisen kirjan (1.Div.) historiikkiosuutta. Erityisesti kiinnostaa JR60, jossa isäni palveli. Sen vaiheista kerrotaan kirjassa seikkaperäisesti. Mitä kirjan terminologiaan tulee, välillä tarvitsisin lyhenneluetteloa käytetyistä lyhtenteistä. Toisinaan on JR:n edessä numero, esim. 9/JR 60 – mitähän se tarkoittaa? Onko näihin kirjoihin liittyen jossain netissä lyhenneluetteloa?

JR60:een liittyen: isäni kuva-arkistosta löysin hiljattain kymmenittäin minulle pääosin ennestään tuntemattomia negatiiveja ja valokuvia, joita hän lienee ottanut omalla kamerallaan, 1940-luvun puolella. Joukossa on paljon henkilökuvia, joiden taakse on merkitty nimi ja sotilasarvo. Ennestäänkin olen tutkinut ja skannannut hänen ns. sotakuviaan. Oletko mahdollisesti JR60:ssä palvelleen jälkipolvea – onko sinulla kuvia tai tekstejä JR 60:n liikkumisesta sodankäyntialueilla 40-luvulla?

Onko joku taho keskitetysti kiinnostunut jatkosodan aikaisesta kuvamateriaaleista? Myös siinä tapauksessa, että kuvat ovat tuntemattomista paikoista eikä niihin liity tarinoita eikä aikamerkintöjä. Kirjessäkin paikannimet olivat ilmeisesti kiellettyjä ilmoittaa. Kaipaisin vinkkejä, mitä tällaiselle kuvamateriaalille kannattaisi tehdä sen säilymiseksi jälkipolville – mikäli asia siis kiinnostaa. Vai onko materiaaleja jo enemmän kuin tarpeeksi jokaisen veteraanin jälkipolvien tallentamana?
Omakohtaisesti haaveilen saavani joskus koottua jälkipolvilleni heidän isoisoisänsä vaiheista jonkinlaisen tarinan, valokuvineen. Joutuisin tekemään sen vain ulkopuolisen materiaalin avulla, koska muuta materiaalia ei ole olemassa.

JR 60:een liittyen olen aiemmin kysellyt linkissä: http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=7190&highlight=JR60

Kivipää
09.04.13, 13:56
"Marssijärjestys" pienempään päin on tässä tapauksessa divisioona --> rykmentti --> pataljoona --> komppania. Jos rykmentin lyhenteen edessä on roomalaisia numeroita, kuten vaikkapa III/JR60, niin silloin kyse on Jalkaväkirykmentti 60:n kolmannesta pataljoonasta. Ja kun rykmentin nimen eteen merkitään arabialainen numero, niin kyse on pataljonaa pienemmästä joukosta eli komppaniasta. Kukin komppania kuului yleensä johonkin pataljoonaan, kuten JR60:n 9. komppania oli osa ko. rykmentin III pataljoonaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkav%C3%A4kirykmentti_60_%28jatkosota%29
_______________
Matti Pesola