PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tuorsniemi 1753, Maria Mattsdr


Tiina Lietzén
04.04.13, 13:33
8.4.1753 syntyi Tuorsniemessä Maria Erichsdotterin ja Matts Jacobssonin avioton tytär Maria Mattsdr. Tai niin tuossa mielestäni lukee: http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15163&pnum=127.

Mistä saisin lisää tietoja tästä Mariasta ja hänen äidistään? En ole heitä onnistunut löytämään Porin seudun rippikirjoista. Toki aikuisen Maria Mattsdr:n - tai kaksikin - syntymäpäivällä 8.4.1753 olen löytänyt, mutta haluaisin tietää Marian elämän alkuvuosista.

Kun Matts on merkitty syntyneiden luetteloon isäksi, onko hän tunnustanut Marian lapsekseen? Vai kenen ilmoituksen mukaan isän nimi tällaisissa tapauksissa merkittiin (eli tiesikö Matts välttämättä olevansa Marian isä)? Pitäisikö tällaisesta löytyä jotain oikeuden pöytäkirjoja?

Tiina

raimoensio
05.04.13, 21:38
Katso tuo sivu:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pori/rippikirja_1759-1764_msrk_jk395/27.htm
Siinä on Jaakko Matinpoika ja vaimo Valpuri Erkintytär ja alla tytär Maria Matintytär 8.4.1753

Kastekirjassa isä ole Matti Jaakonpoika vaan Matti Savo, kuten Hiskissä lukee oikein.

Äiti saattaa olla Valpuri, sillä kastekirjassa voi olla tahaton tai tahallinen virhe. Ison talon isäntä tekaisi piian kanssa lapsen!!

Valpurin/Marian sa 15.4.1728

t. Raimo

Tiina Lietzén
06.04.13, 15:09
Hei

Kiitos. Olen tuon löytänyt itsekin. Homma on todella kimurantti. Olen miettinyt sitäkin, että jos Maria Mattsdr:n äiti oli todellakin Maria Ericsdr ja tuo Valborg oli täti, joka kasvatti aviottoman Marian... En vain ole löytänyt sellaista perhettä, jolla olisi sopivanikäiset Maria ja Valborg.

Matts Jacobsson on ymmärtääkseni sama henkilö kuin Matts Sawo. Muistaakseni hänen urakehityksensä oli jotakuinkin laskusuuntainen isännästä rengiksi ja taisi olla välillä lampuotinakin.

Vielä hämärämmäksi homma menee, kun huomioidaan se, että Matts Jacobssonilla oli myös toukokuussa 1745 syntynyt Maria. Koska myöhemmistä rippikirjoista olen löytänyt 8.4.1753 syntyneitä Maria Mattsdottereita mielestäni liikaa, olen alkanut epäillä, että pappi sotki tytöt keskenään ja sähläsi jossain vaiheessa syntymäaikojen kanssa. Olikohan tällaisilla tavallisilla tallaajilla tuohon aikaan mitään mahdollisuuksia selvittää, mitä heidän rivilleen oli rippikirjaan kirjattu? Esim. juuri se, oliko lasten syntymäpäivät edes osuneet oikealle vuodelle.

Tiina