PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miinaonnettomuudet Lapissa


interlorn
02.04.13, 12:56
Isoenoni kuoli ajettuaan hevoskärryllä panssarimiinaan kotikylänsä liepeillä Sallan kunnassa syksyllä 1945. Hän oli sodasta täysin palvelleena reserviin siirtynyt sekatyömies ja oli tulossa siivilitöistä eli tarkemmin sanoen teiden korjaukseen liittyvästä soranajosta. Aikalaisten mukaan tapahtumapaikalle tuli ainakin sotilaita, mutta siviilivirkamiehistä (kuten poliisi tai nimismies) ei ole tietoa.

Olen yrittänyt löytää kirjattuja tietoja tapahtumasta, mutta tähän mennessä huonolla menestyksellä. Esim. Sallan nimismiespiirin arkistosta ei löydy tapahtumasta mitään. Väestörekisterikeskuksesta löytyi kuolintodistus, jossa arvatenkaan ei ollut muuta tietoa kuin kuolinsyy, joka sekin oli kirkkoherran ilmoittama mistä päättelen, ettei isoenoani tutkinut sairaanhoitoviranomaiset, vaan hänet vietiin suoraan ruumishuoneelle.

Tapahtumaa ei myöskään noteerattu lehdissä, joita olen käynyt selaamassa Kansalliskirjastossa. Sinänsä tapahtuman kulku on varsin selvä, koska aikalaisia on vielä olemassa ja olen haastatellut kolmea henkilöä, jotka olivat joko tapahtumapaikan välittömässä läheisyydessä tai saapuivat paikalle pian tapahtuman jälkeen. Olisi kuitenkin kiinnostavaa lukea virallisesta raportista/tutkintapöytäkirjasta/tms. mitä asiasta on jäänyt kirjoihin ja kansiin.

Onko kenelläkään tietoa minkä viranomaisen vastuualueeseen sodanjälkeiset miinaonnettomuudet kuuluivat? Entä onko tiedossa kuinka tarkoin niihin paneuduttiin eli kuuluiko niistä tehdä kunnollinen raportti tai muu selonteko vai olivatko ne lähinnä ilmoitusasioita, joissa riitti nimen lisääminen pitkän listan jatkeeksi? Jos niistä on olemassa minkäänlaisia raportteja tai selontekoja, olisiko kenelläkään antaa minulle vinkkiä mistä moisia asiakirjoja voisi olla löydettävissä?

Iso kiitos etukäteen kaikista tiedoista, vinkeistä ja neuvoista!

Juhana

interlorn
04.04.13, 08:53
Olin yhteydessä Miinojen ja räjähteiden siviiliuhrit Pohjois-Suomessa 1944-1949 (http://www.rovaniemi.fi/news/Juhani-Virkkusen-kirjan-julkistamistilaisuus-Lappi-osastolla-244-klo-1230/xn12bp0y/32bf4b0e-a7d1-481f-904f-3ded042c4157) -kirjan kirjoittajaan, joka totesi seuraavaa:

"Puolustusvoimat kirjasi tiedot vain miinanraivaajien onnettomuuksista, niistä on tarkat kuulustelupöytäkirjat. Ilmeisesti ei mitään nimilistaakaan kerätty siviileistä. Inarissa tapahtuneet miinaonnettomuudet on kirjattu Inarin nimismiespiirin ilmoituspäiväkirjaan, näin ei ehkä ole kaikissa nimismiespiireissä. Seurakunnan kuolleitten (haudattujen) luettelossa samoin kuin rippikirjassakin voi olla jotain tietoa."

Juhana

mika68
04.04.13, 09:28
Digitaaliarkistossa on ainakin paljon digitoituja asiakirjoja, mm. sotapäiväkirjoja, viime sotien ajalta.

Siellä on asiakirjoja vuoden 1945 puoleltakin, mutta en jaksanut alkaa kahlamaan läpi koko luetteloa http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=SARJA&avain=326.SARK .

Tässä esimerkiksi Sallan komendanttiviraston sotapäiväkirja 12.7.1943-18.9.1944 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3302572 .
Tuossa Sallan komendanttiviraston päiväkirjassa on varmasti sallalaisia kiinnostavia tapahtumia, mm. sabotaaseja, siltojen räjäyttelyjä, maanteiden räjäyttelyjä, maanteiden miinoittamisia, puhelinjohtojen katkaisemisia, siviilien sieppauksia, yhteenottoja partisaanien kanssa, yhteistyöstä saksalaisten kanssa yms. sen aikaisia sotaan liittyviä tapahtumia rintamalinjojen takana selustassa Sallassa ja lähialueilla (mm. Savukoskella).


Mika J