PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Söker följande person


Mary zapata
20.03.08, 14:51
Kan nagon hjälpa mig, söker föräldrar till Fredrik August Grahn som levde 1794 till 1861 dog i Korpilahti, föddes i Hauho Han var gift med Florina teresia Waldén och hade bla en dotter Josefina katarina Gustava Grahn som var min mors mormor.

Mary zapata
20.03.08, 14:55
Kan nagon hjälpa mig, söker föräldrar till Fredrik August Grahn som levde 1794 till 1861 dog i Korpilahti, föddes i Hauho Han var gift med Florina teresia Waldén och hade bla en dotter Josefina katarina Gustava Grahn som var min mors mormor.
och i sin tur gift med Anselm Contantin Grahn

Juha
20.03.08, 14:59
Hans föräldrar är Johan Christian Grahn and Christina Lovisa Lindström. Han födde i Hauho.

Här är nånting mera

http://matrikkeli.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=9722

http://juhansuku.blogspot.com/2007/04/kirkkoherra-grahn-halikosta.html


Juha

JaskaS
20.03.08, 15:47
Jag har någon gång försökt att forska Fredrik August Grahn för vår familjevän, han var hennes farfars farfar.

Bifogar några anor, samlat för det mesta från tryckta källor (Släktbok och Elgenstierna). Tyvärr anmärkningarna är på finska.

:) Jaska

Mary zapata
23.03.08, 19:37
Jaska Sarell

Tack för svaret. Intressant att veta att andra söker samma släkt, säkert är er vän och jag släkt pa langt hall!! ar bosatt i Frankrike och har därför svart att finna material, trots Nâtet.
Tack ännu en gang

Mary n Zapata

JaskaS
23.03.08, 23:36
Mycket kan finnas i nätet bakom Paul Paulsson Bosins mor, Ingeborg Turesdotter Stålarm. dotter till ryttmästare Ture Johansson Stålarm och Margareta Bertilsdotter Mjöhund. Andra betydliga namnen i historia finns där, såsom Fleming och Tawast.

:) Jaska

Mary zapata
24.03.08, 19:36
Mycket kan finnas i nätet bakom Paul Paulsson Bosins mor, Ingeborg Turesdotter Stålarm. dotter till ryttmästare Ture Johansson Stålarm och Margareta Bertilsdotter Mjöhund. Andra betydliga namnen i historia finns där, såsom Fleming och Tawast.

:) Jaska
Tack för det skall se om jag hittar mer. Söker även min morbror som fösvunnit i Canada eller australien han hette Knut Anselm Tammelander, hans mor var Elvira (Elly) Grahn Han föddes 15.6 1893 i Keuru och hans far hette Knut Alfred Alexis Tammelander!

Mary Zapata

Helena V.
24.03.08, 21:13
Hej,

Känner inte till Elvira Grahn, f. 15.6.1893 i Keuru eller hans man Knut Alfred Alexis Tammelander, men annars har jag ganska många Grahner av denna släkt, då förmodligen härstammar också Elvira ifrån samma släkten Grahn som kpl Fredrik August Grahn.

Det fanns en Grahn som klockare för nästan 140 år i rad i Nastola under 1700- och 1800-talet (1718-1853). Stamfadern var (så länge jag vet) klockarn Johan Grahn, f. ca 1672, d. 8.4.1749 (använde namnet Grahn år 1728 för första gången). Hans svärfar och svåger fungerade som klockare i Nastola innan honom. Johan Grahn är min “dubbel-förfader” för 9 generationer bakåt.

Det finns inte mycket “färdig forskad” information om dessa Grahner (det finns också många andra familjer Gran/Grahn i Finland). Om du vill, så kan du kontakta mej privat.

Mvh,
Helena V.

Mary zapata
26.03.08, 16:30
hej Helena

Bor i Frankrike, min email är marycarstens17*hotmail.com

mvh Mary zapata

Mary zapata
26.03.08, 16:32
min aderss email är marycarstens17*hotmail.com