PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paikkakunta kysymyksen alkuun


Martta
06.03.08, 09:45
Toivosin , että kysymysen otsikkoon kirjoitetaan alkuun paikkakunta tai alue jos ei ole paikkakuntaa tiedossa. Jaksaisin ehkä sitten joillekin etsiäkin tietoja. Nyt kysymysten plaraamiseen jo ehtii kyllästyä.

Eppu K
06.03.08, 19:00
Olen samaa mieltä. Saman tien kun otsikoiden "Esittely", "Mitä tässä lukee...?", "Kuka kuvassa?" sijasta viestin kirjoittaja antaisi sille sisältöä kuvaavan otsikon, voisi hän sijoittaa niistä useimmat suoraan paikkakuntaa vastaavan alueen (Lappi ... Ahvenanmaa) alifoorumiin. Se helpottaisi suuresti niiden löytymistä viikkojen ja vuosien kuluttua. Lisäksi monien viestien turha lukeminen vähentyisi.

Saman asian puolesta on käyty laajempaakin keskustelua, johon olen osallistunut mm. tällä viestillä: Esittäytymiset: ainakin osa alueille, alkuun Suku | Paikkakunta? (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=10305#post10305
) Lisäksi admin ym. ovat parannelleet otsikoita siten, että niistä kävisi ilmi paikkakunta, sukunimi ym (varmaankin enimmäkseen Alueet-alifoorumeissa).

berg
08.03.08, 17:08
Toivosin , että kysymysen otsikkoon kirjoitetaan alkuun paikkakunta tai alue jos ei ole paikkakuntaa tiedossa. Jaksaisin ehkä sitten joillekin etsiäkin tietoja. Nyt kysymysten plaraamiseen jo ehtii kyllästyä.

Edelläolevasta uutta rohkeutta saaneena kysyn vielä.
Mistä (laivamies) Johan tuli Kukaisten Merisaarnistoon?

Uudenkaupungin maaseurakunnan rippikirjassa 1821-27 on Johanin syntymäpaikaksi merkitty Åland, mutta ei kuitenkaan sitä edeltävässä rippikirjassa.

Olen siis ns. umpikiujassa
Esitin saman kysymyksen aiemminkin, mutta sain vastaukseksi vain useita katteettomia lupauksia.

p l-b

Martta
09.03.08, 22:39
Hiskissä oli tämä Juho Kustaa Sjöblom , Kalannissa syntynyt, onko sama mies?

Kalanti

Kastetut - tapahtumanumero: 8502

Syntynyt / Kastettu 26.8.1806 28.8.1806 Kylä / Talo Saarnisto Isä Sjömann. Johan Sjöblom Äiti Lovisa Johansd:r Lapsi Johan Gustaf

Eppu K
09.03.08, 22:46
... Mistä (laivamies) Johan tuli.. Uudenkaupungin maaseurakunnan rippikirjassa 1821-27 on... ... Esitin saman kysymyksen aiemminkin...
Samaan aikaan kun kirjoitin tätä viestiäni, näyttää kysymykseen jo vastatun. Mutta vastaisen varalle tässä vinkki: ;)

Jos kysymys ei liity mihinkään olemassaolevaan viestiketjuun, kannattaa sitä varten tehdä uusi viestiketju. Sen paras paikka on k.o. alueen alufoorumi. Se tapahtuu menemällä Alueet-ryhmästä löytyvälle alifoorumille (tässä tapauksessa "Varsinais-Suomi") ja painamalla siellä nappulaa "Uusi viestiketju"
Viestiketjun otsikkona näkyy sen ensimmäisen viestin otsikko.
Nimenomaan viestiketjun otsikoissa on apua tuosta toivomuksesta "Aloita suvun nimellä ja paikkakunnalla". Tuon kysymyksen paranneltu otsikko ("Uusikirkko ...") ei näy, kun alifoorumi on avattuna. Siten, parannellusta otsikosta huolimatta viestin näkyvyys ei ole nyt yhtään parempi, eikä herätä niiden mielenkiintoa, jotka mahdollisesti voisivat vastata sen kysymykseen.
Tässä viestiketjussa käyty keskustelu sopivista otsikoista näyttää auttaneen, mutta Johania koskeva kysymys ei ole aivan parhaalla paikalla.

Martta
09.03.08, 23:13
Olen edellisen kanssa samaa mieltä. Tulipahan tuo kysymys nyt suoraan viestiketjussa omaan emailiini. yritin etsiä aikaisempaa kysymystä , mutta en nopeasti löytänyt.

Paikkakunta, sukunimi, etunimi, syntymävuosi tai arvio siitä ja kysymysmerkkejä sen perään, josta kysyjä on epävarma.
Tekstiin muuta tietoa ja varsinainen kysymys.

berg
09.03.08, 23:21
Hiskissä oli tämä Juho Kustaa Sjöblom , Kalannissa syntynyt, onko sama mies?
Kalanti
Kastetut - tapahtumanumero: 8502

Syntynyt / Kastettu 26.8.1806 28.8.1806 Kylä / Talo Saarnisto Isä Sjömann. Johan Sjöblom Äiti Lovisa Johansd:r Lapsi Johan Gustaf

Olen tietoisestikin väärässä ketjussa (nimim. epätoivoinen)
Kateissa on Johan Sjöblom, laivamies torppari,
s. ehkä 1768 (Ahvenanmaa?), k. 19.8.1830 Kuusisto.
Tuliko Ahvenanmaalta vai mistä Kalannin Kukaisten Merisaarnistoon, josta muutti 16.3.1818 U:gin msrk:aan Kuusiston saaren Salmen Kartanon torppaan.

Muistelen joskus kuulleeni, että Johan tuli "Jurnamaasta"

Avun toivossa
p l-b

berg
10.03.08, 05:12
Samaan aikaan kun kirjoitin tätä viestiäni, näyttää kysymykseen jo vastatun. Mutta vastaisen varalle tässä vinkki: ;)

Johanin juuret yhä kateissa
EppuK:lle et al
Kiitos aivan erinomaisesta opastuksesta! Olen näköjään niin umpityhmä vasta-alkaja, että hyväkään opetus ei johda toivottuun oppimistuloksen. Pelisäännöt ja etiketti eivät vieläkään "uponneet puiseen päähäni"

"tässä vinkki:"
1. ...kannattaa sitä varten tehdä uusi viestiketju... alifoorumille..."Varsinais-Suomi") ja ...nappulaa "Uusi viestiketju"
– Luulin olleeni paljon fiksumpi kuin mitä todellisuuderssa olen. Niinpä lueskelin huolellisesti foorumin tekstejä, valitsin mielestäni "sopivimmat", etsin kirjoittajien julkiset profiilit ja muodostin mielessäni parhaista asiantuntijoista"viisasten kerhon". Heille sitten lähetin avunpyyntöni (M: "yritin etsiä aikaisempaa kysymystä , mutta en nopeasti löytänyt")– Kaikki meni siis väärin – vastoin ohjetta1.
– Mistä voisin tietää mikä on se ainoa oikea Alueet-ryhmästä) "Varsinais-Suomi".
Tuohon en jaksa enää uskoa kun olen kaivellut Varsinais-Suomea aivan totaaliseen turhautumiseen asti. Geneettiseen muistiin vedoten sanoisin, että ehkä joku Ahvenanmeren pikku saarista*).

2. Viestiketjun otsikkona näkyy sen ensimmäisen viestin otsikko.
– Siinä ehkä perimmäinen syy siihen, että taas meni kaikki pieleen (ehkä osin tarkoituksella)

3. "Aloita suvun nimellä ja paikkakunnalla"...eikä herätä niiden mielenkiintoa, jotka mahdollisesti voisivat vastata sen kysymykseen.
– Niinpä. Mikä on siis tässä tapauksessa se oikea aloitus (sukunimi, sotilasnimi, patronyymi) ja oikea paikkakunta (U:ki, Kalanti, Uusikirkko, Ahvenanmaa, Jurmo...?

4. Tässä viestiketjussa käyty keskustelu sopivista otsikoista näyttää auttaneen, mutta Johania koskeva kysymys ei ole aivan parhaalla paikalla.
– Kolmas kerta toden sanoo: tässä siis vielä yksi todistus totaalisesta taitamattomuudestani

*) Kotiseutuni kalastajat asuvat useimmat pienillä saarilla yksi perhe (asunto)/saari (vrt Myrskyluodon Jan).
Vain kahdella saarella on tiheämpää asutusta. Toisessa niistä on kaksi kalastajaperhettä, toisessa samoin plus yksi merimiesperhe
_______________________________________________
Vastauksia on siis tullut:
"tiedän henkilön, olentutkinut samaa sukua, palaan asiaan" –Eipä ole kuulunut
"löytyy sotilasrullasta katso sieltä" –Enpä löytänyt tai/ja osannut etsiä
"tutkin ensi tilassa ja välitän kaipaamasi tiedot" – Odottelen yhä
"olen digitoinut ao. sivut ..." –?
" kts U:gin msrk" –Mitä vielä
"Kalanti oli ennen Uusikirkko" –Entäs sitten
–Jne.
––––––––––––––––†“––––––––––––––––⠀“–––––––––––––
Tämän Kukaisten "Jussin pusseista" johtavat Abraham Pauluksen, Varanpään Isotalon lesken ja isoäitini Hilman kautta jäljet minuun. Joten näitäkin olen pohtinut:

Kuka "oikeasti" oli tämä Johan Sjöblom, Jean Merikukka vai Jussi Jussinpoika vai...)?
– sanotaan pappien joskus kääntäneen nimiä oikealle kielelle (asianomaisen tietämättäkin)
– missä tämä Johan on syntynyt "risttitty" (laivassa, kapteeni pappina?) vai...?. Löytyykö vastaus kysymyksiini vai myöhemmin uponneen laivan lokikirjasta?
– voisiko kysymyksessä olla ns. sotilasnimi jonka hän otti "siviilikäyttöön"
– karkasiko merimies Jussi laivasta U:gin satamassa vaimon etsintään "väärällä nimellä" (kuten suvussani oli tapana –toiseen suuntaan– USAan siirtolaiseksi menneillä)?
__________________________________________________ _____________
"Yrittänyttä ei laiteta"
"Kertaus on opintojeb äiti ja lunttaus on isä". Siispäyritän kerran vielä:
–Johan Sjöblom, laivamies torppari, s. 1768, k. 19.8.1830 Kuusisto.
–Ahvenanmaalta (Jurnamaasta)??? Kalannin Kukaisten Merisaarnistoon
– muutti 16.3.1818 U:gin msrk:aan Kuusiston saaren Salmen Kartanon torppaan.
Puoliso: 13.7.1806 Lovisa Juhantytär Sjöblom,
s. 8.4.1784 Kalanti Kukainen Merisaarnisto, k. 11.1.1851 Kuusisto.
Vnh: Johan Johansson, torppari ja Anna Mattsdotter.

Voisiko joku foorumin mestareista ystävällisesti auttaa avutonta ja laatia em. 1. – 4. sääntöjen ja kaikkien Foorumin etikettien mukaisen kysymyksen (kai muutkin saavat kysyä kuin suoraan aleneva polvi?).

Siis oikein otsikoituna, oikealle alifoorumille, kaikki tarvittavat tiedot ja kysymys ym.välimerkit oikeille paikoilleen. Siis sellaisen esimerkiksi kelpaavan kysymyksen jonka vastauksista oitis selviää edes jotakin esi-isäni Johan Sjöblomin "juurista" –Opiksi ja esimerkiksi vastaisen varalle.

p l-b
sinisilmäinen vaalea viikinki

admin
10.03.08, 07:54
...
Muistelen joskus kuulleeni, että Johan tuli "Jurnamaasta"...

Etteikö henkilö vaan tullut Jūrmalasta, eli Latvian rannoilta. Nykyään Jūrmala niminen kaupunkikin olemassa. Hurmaava paikka.

Meri yhdisti silloinkin.

Hasse

berg
10.03.08, 12:58
Etteikö henkilö vaan tullut Jūrmalasta, eli Latvian rannoilta. Nykyään Jūrmala niminen kaupunkikin olemassa. Hurmaava paikka.
Meri yhdisti silloinkin.
Hasse


Kaikki mahdollisuudet on kai otettava huomioon. Itse en ole tätä ajatellut kun aina on sanottu hänen tulleen Ahvenanmaalta. Osaisitko neuvoa miten Jurmala -vaihtoehtoa kannattaisi selvittää. Onko joku tähän Foorumiin osallistujista Jurmala-asiantuntija?

p l-b

Päivi V.
10.03.08, 18:33
[quote=berg;12967]Olen tietoisestikin väärässä ketjussa (nimim. epätoivoinen)
Kateissa on Johan Sjöblom, laivamies torppari,
s. ehkä 1768 (Ahvenanmaa?), k. 19.8.1830 Kuusisto.
Tuliko Ahvenanmaalta vai mistä Kalannin Kukaisten Merisaarnistoon, josta muutti 16.3.1818 U:gin msrk:aan Kuusiston saaren Salmen Kartanon torppaan.

Muistelen joskus kuulleeni, että Johan tuli "Jurnamaasta"

Oletko selvittänyt, voisiko etsimäsi Johan Sjöblom olla Ahvenanmaan Jomalasta? Siellä näyttää ainakin olevan Sjöblom-nimisiä kastetuissa 1800-luvulla.

Päivi V.

berg
11.03.08, 00:47
Oletko selvittänyt, voisiko etsimäsi Johan Sjöblom olla Ahvenanmaan Jomalasta? Siellä näyttää ainakin olevan Sjöblom-nimisiä kastetuissa 1800-luvulla.
Päivi V.[/quote]

Yritetty on – mutta tuloksetta. Huom Johan lienee syntynyt 1700-luvulla
Jomalaa ja minäkin ensin epäilin (myös Jurmoa) tuon Jurnamaan tai Jumamaan) vuoksi.

Toisaalta kun olen taitamaton aloittelija – niin ehkä sieltä löytyisi jos osaisi etsiä.

Minulla on n. miljoona hyvää (teko)syytä miksi en löydä ja samanverran paikkoja joista etsiä – mutta niistä ei nyt näytä olevan apua.

Kiitos ehdotuksesta
p l-b