PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tiderman


Mårten Swärd
04.03.08, 08:37
Hejsan!
Jag söker efter information ang. släkten Tiderman. Den familj jag söker utvandrade till Finland år 1893. Familjen såg vid utvandringen ut så här:
Smeden Karl Johan Tiderman
Hustrun Brita Matilda Andersdotter
sonen Karl Simon Arvid
sonen Johan Filemon Krystomus
sonen Georg Edvard Agabus
sonen Gideon Olof Elisa
sonen Rudolf Henrik Natanael

Sonen Johan Filemon tror jag att jag vet vem det är efter lite sökningar på nätet. Jag misstänker att det är den Filemon Tiderman som blev medlem i Finlands aktiva motståndsparti och hjälpte bland annat till med att smuggla in vapen till Finland under tidigt 1900-tal..

Om det är någon som har information om denna familj skulle jag bli väldigt tacksam för svar!

Mvh Mårten

Pia Monica
14.03.08, 16:18
Jag har en ingift Johan Filemon* Tiderman, född i Skärkind Sverige 27.1.1883 och död 14.5.1967 i Åbo, Finland (dödsannons). I dödsannonsen finns följande personer uppräknade: Gerda = fru, Marika och Ole, Tora och Gunnar samt barnbarn.
Han var gift med Gerda Erika Holmberg, född 24.12.1884 i Snappertuna, Finland.
Gerdas far var Alexander Magnus Holmberg, bonde på Wästergård / Lillgård i Bredslätt by, Snappertuna, född 28.3.1842 och död 10.1.1925. Modern var Erika Wilhelmina Rehnström född 10.1.1848 på Lillgård i Bagggård by, Snappertuna.
Filemon blev student 1900. Arbetade som biträdande börsledare vid Helsingfors fondbörs åren 1918-1957, aktiv inom Brändö villastad.
Han var aktivist under ofärdsåren och blev arresterad i St.Petersburg 1907 och deporterad till Sibirien. Han lyckades rymma 1908 och var utomlands ända till 1913.( 80 års födelsedagsnotis )

Mårten Swärd
14.03.08, 18:32
Hejsan!
Det är en av de personerna jag sökte ja! Mycket intressant information och nu vet jag också med säkerhet att det är rätt person jag hittat. Stort tack för den informationen!

Du har händelsevis ingen information om vad som hänt hans föräldrar/syskon?

Mv h Mårten