PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Käyttäjätunnuksen vaihtaminen


Sami Lehtonen
29.06.07, 09:21
Hyvät ylläpitäjät,

mahdollistaako forumin ohjelmisto käyttäjätunnuksen vaihdon? Vaihtaisin mieluusti koko nimeni käyttäjätunnukseksi, ennekuin se alkaa närästää jotakuta.

Kokeilin uutta rekisteröintiä, mutta forum ei anna rekisteröityä samalla sähköpostiosoitteella kahta kertaa.

admin
29.06.07, 09:33
Tässä versiossa joutuu pyytämään vaihtoa adminilta. Tunnuksenvaihtomahdollisuus on kuulemma toivottujen ominaisuuksien listalla.

Viesti siitä niin tehdään asap.

Oma nimi käyttäjätunnuksessa olisi ihan hyvä asia. Muuten meillä on montakin melkein samoilla tunnuksilla forumissa joka voi aiheuttaa sekaannusta. Ymmärrän että jotkut ei halua että nimi näkyy sivulla mutta samalla lukijat haluaa nähdä kuka on kirjoituksen takana. Sama periaatehan oli Suku-listallakin jossa monasti ihmeteltiin kun joku esiintyy pelkästään nimimerkillä. Suku forumissa tietenkin etunimi sukunimi löytyy profiilissa mutta sitä ei aina viitsi käysä katsomassa.

Hasse

Tuiju Olsio
29.06.07, 09:59
Hyvät ylläpitäjät,

mahdollistaako forumin ohjelmisto käyttäjätunnuksen vaihdon? Vaihtaisin mieluusti koko nimeni käyttäjätunnukseksi, ennekuin se alkaa närästää jotakuta.

Kokeilin uutta rekisteröintiä, mutta forum ei anna rekisteröityä samalla sähköpostiosoitteella kahta kertaa.Olen pohtinut samaa. Haluaisin myös käyttäjätunnukseen koko nimeni. Sitä ei alussa huomannut tärkeäksi. Mutta minusta on tärkeää, että jokainen esiintyy vain omalla nimellään ja että oman nimi on viimeistään siellä allekirjoituksessa. Nyt täällä kirjoittlee moni käyttäjätunnuksella, josta ei nimi näy, eivätkä myöskään allekirjoita viestiä. Näin tärkeässä yhteisössä olisi kirjoittajan nimi oltava helposti nähtävillä, eikä vain klikkaamalla profiilia.

Alf Blomqvist
29.06.07, 10:44
Instämmer. Det är bäst att alltid uppträda under sitt eget namn.

Hälsningar från Kronoby (och Jakobstad där jag sitter nu i jobbet)

:D

Julle
29.06.07, 10:45
Ymmärrän hyvin niitä henkilöitä, jotka käyttävät vain kutsumanimeään tai osaa nimestään tunnuksena. Tietoturvasyistä senkin pitäisi olla kaikkea muuta kuin henkilöön viittava nimi, mieluummin merkki- , numero- tai erikoismerkkiyhdistelmä.

Yritä muistaa, että käyttäjätunnus oikeuttaa sinut käyttämään ttätä järjestelmää ja salasanasi käsittelemään sen tietoja.

Yksityisyyden kannalta itsekin käytän etunimestä vain etukirjainta ja sukunimeä kokonaisena, koska meitä samannimisiä oli vielä viime vuonna Suomessa 32 henkilöä. Tällä tavalla Googlella on aika työlästä koota juuri minusta tietoja yhteen, jos jollakin on siihen syynsä. Kutsumanimen ja sukunimen osaavat yhdistää vain tutut henkilöt.

Profiilista pääsevät katsomaan koko nimen ja asuinpaikan vain jäsenet, mikä on minusta aivan oikea ratkaisu!

Kokeile Googlella "Tuiju Olsio" niin hämmästyt!

Hakurobotti on tietokantaohjelma (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokanta), joka hakee selaimen tapaan webin palvelimissa olevia sivuja, indeksoi eli tallentaa niistä tiedonhakua varten tiettyjä kenttiä. Robotin tallentamien tietojen pohjalta luodaan tai päivitetään tietokanta, josta Internetin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Internet) käyttäjä voi tehdä hakuja.
Robotti voi käydä läpi kaikkia palvelimia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelin) tai vain esim. suosituimpien palvelimien dokumentteja. Robotit voivat indeksoida koko tekstin tai otsikon ja pari ensimmäistä lausetta tai URL-osoitteet tai META-elementin. Ne poistavat tekstistä yleiset sanat (prepositiot, artikkelit jne.) ja sanojen päätteet ja muodostavat tietokannan, jossa jokainen termi viittaa ko. termiin viittaavaan dokumenttiin.
Koska jotkin hakurobotit antavat liian paljon linkkejä, on kehitetty rypästäviä eli klusteroivia hakurobotteja, jotka eivät ilmoita samaa linkkiä kahdesti ja jotka ryhmittelevät hakemansa linkit.

Yksityisyyskunniaan

Risto
29.06.07, 10:59
admin-Hasse:lle.

Lainataan Hassea:
"Suku forumissa tietenkin etunimi sukunimi löytyy profiilissa mutta sitä ei aina viitsi käysä katsomassa." .

Keskustelun aihehan on tärkein, jos sitten henkilö kiinnostaa, niin sitten pyytää vaikka privana esintymään annetuun osoitteeseen, jos esiintyjä itse halua (Ellei jo osoite ole (vaikka usein vaihtuvassa) profilissa.)
Herjaukset yms. postiinsa, sitten virallistaa ja se onkin toinen juttu se.

Kutsuma-lempi-nimi on oikein hyvä käyttää, se luo kaikissa keskusteluissa keskusteluun sinuttelun tuntua ja ns. teitittely (vaikka on kohteliasta) jopa kokonaisena etu-sukunimenä (Näyttää ulospäin keskustelioille minä keskeiseltä) vieraana nyky yhteiskunnalle voisi jättää pois, noin niinkuin julkisesti tämän muotoisessa kevyemmässä keskusteluissa .

Nyt kun halutaan allekirjoitus, se on tästä edes :

Risto.

Tuiju Olsio
29.06.07, 11:11
Ymmärrän hyvin niitä henkilöitä, jotka käyttävät vain kutsumanimeään tai osaa nimestään tunnuksena. Tietoturvasyistä senkin pitäisi olla kaikkea muuta kuin henkilöön viittava nimi, mieluummin merkki- , numero- tai erikoismerkkiyhdistelmä.

Yritä muistaa, että käyttäjätunnus oikeuttaa sinut käyttämään ttätä järjestelmää ja salasanasi käsittelemään sen tietoja.

Yksityisyyden kannalta itsekin käytän etunimestä vain etukirjainta ja sukunimeä kokonaisena, koska meitä samannimisiä oli vielä viime vuonna Suomessa 32 henkilöä. Tällä tavalla Googlella on aika työlästä koota juuri minusta tietoja yhteen, jos jollakin on siihen syynsä. Kutsumanimen ja sukunimen osaavat yhdistää vain tutut henkilöt.

Profiilista pääsevät katsomaan koko nimen ja asuinpaikan vain jäsenet, mikä on minusta aivan oikea ratkaisu!

Kokeile Googlella "Tuiju Olsio" niin hämmästyt!

Hakurobotti on tietokantaohjelma (http://fi.wikipedia.org/wiki/Tietokanta), joka hakee selaimen tapaan webin palvelimissa olevia sivuja, indeksoi eli tallentaa niistä tiedonhakua varten tiettyjä kenttiä. Robotin tallentamien tietojen pohjalta luodaan tai päivitetään tietokanta, josta Internetin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Internet) käyttäjä voi tehdä hakuja.
Robotti voi käydä läpi kaikkia palvelimia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelin) tai vain esim. suosituimpien palvelimien dokumentteja. Robotit voivat indeksoida koko tekstin tai otsikon ja pari ensimmäistä lausetta tai URL-osoitteet tai META-elementin. Ne poistavat tekstistä yleiset sanat (prepositiot, artikkelit jne.) ja sanojen päätteet ja muodostavat tietokannan, jossa jokainen termi viittaa ko. termiin viittaavaan dokumenttiin.
Koska jotkin hakurobotit antavat liian paljon linkkejä, on kehitetty rypästäviä eli klusteroivia hakurobotteja, jotka eivät ilmoita samaa linkkiä kahdesti ja jotka ryhmittelevät hakemansa linkit.

YksityisyyskunniaanJ Laurinpojan näkemykset kunniaan, vaikka olenkin toista mieltä. Kyllä olen toki ollut tietoinen, että minusta löytyy vaikka mitä googlaamalla ja tällä nimellä on koko maailmassa olletikin vain yksi ainoa kappale, joten ei ole väärinkäsitystä, kuka nimen takana luuraa :). Hakurobotit eivät mitään outoja asioita. Tämä ei minua häiritse yhtään. Vielä ei ole tästä ollut mitenkään haittaa, päinvastoin :D. Miksi se oman nimen esilletuominen on joillekin niin vaikeaa?

Ystävyydellä

Aki Pitkäkoski
29.06.07, 11:32
Sekä Laurinpojan että Tuijun näkökulmat ovat molemmat asioita, joita on punnittava.

Jos oikean nimen näkymisestä on todettavaa haittaa havaittu tai oletettavasti riski olemassa, on siksi mielestäni sallittava, että oikea nimi on vain profiilissa. Kyllä persoonallisen ja vakituisesti käytetyn nimimerkin yleensä oppii liittämään oikeaan nimeen, varsinkin jos tulee vuorovaikutusta joko forumilla tai sen ulkopuolella sukututkimusasioissa.
Itsekin muutan käyttäytymistäni heti kun havaitsen, että siitä tulee jotain haittaa minulle tai perheelleni. Tällaisia haittoja on vaikea ennakoida, jos nimet ovat erilaisissa rekistereissä eri puolella maailmaa ja niiden avulla voidaan profiloida henkilöitä.

Toisaalta Internet on väärällään esim. blogeja, joissa on kirjoittajan oma nimi. Niistä pystyy kyllä joskus tekemään aika paljon päätelmiä henkilöstä. Mahdollisista riskeistä huolimatta bloggaus on jatkunut ja todentuneista riskeistä ei minulla ole Suomen osalta mitään varmaa tietoa.

Näin tilannetta on kunkin arvioitava oman kokemuksensa ja harkintakykynsä perusteella. Ihan varmaa oikeaa tapaa toimia ei ole. Hyväksyn varovaisen toimintatavan, vaikka oman nimen näkyminen helpottaakin vuorovaikutuksen syntyä. Mutta profiilin tsekkaaminenkaan ei liene aikaavievää, jos haluaa jonkun tietyn käyttäjän forum-kirjoitukseen perehtyä tai jopa vastata.

Kirjoitellaan ja lueskellaan ottamalla kaikki hyöty irti mitä nyt saadaan.

Forumia koetetaan kehittää aina jollain tavalla optimoimalla.

yst.terv
--aki--

admin
29.06.07, 11:34
admin-Hasse:lle.

Lainataan Hassea:
"Suku forumissa tietenkin etunimi sukunimi löytyy profiilissa mutta sitä ei aina viitsi käydä katsomassa." .

Keskustelun aihehan on tärkein, jos sitten henkilö kiinnostaa, niin sitten pyytää vaikka privana esintymään annetuun osoitteeseen, jos esiintyjä itse halua (Ellei jo osoite ole (vaikka usein vaihtuvassa) profilissa.)
Herjaukset yms. postiinsa, sitten virallistaa ja se onkin toinen juttu se.

Kutsuma-lempi-nimi on oikein hyvä käyttää, se luo kaikissa keskusteluissa keskusteluun sinuttelun tuntua ja ns. teitittely (vaikka on kohteliasta) jopa kokonaisena etu-sukunimenä (Näyttää ulospäin keskustelioille minä keskeiseltä) vieraana nyky yhteiskunnalle voisi jättää pois, noin niinkuin julkisesti tämän muotoisessa kevyemmässä keskusteluissa .


Ymmärrän hyvin pointtisi. Henkilökohtaisesti minulle riittäisi nimi käyttäjäprofiilin kunhan vaan ei meillä kohta ole käyttäjäniminä vino pino toisistaan hiukan poikkeavia Risto, Risto K, Risto M, RistoM2, Risto S, ... jne. Silloin ei välttämättä ole kovin joustavaa käydä keskustelua.

Vaikka kuvittelin aikoinaan että oma "Hasse" kutsumanimi olisi riittävän harvinainen forum tms. käyttäjätunnukseksi olen huomannut että sekaannuksia on tapahtunut - ja monesti kun samassa hiekkalaatikossa leikki muutama kaima.

Katsotaan millaiseksi suositus muuttuu kun moderyhmä ja toiminnanjohtaja pikkuhiljaa pääsevät yhteisymmärrykseen.

Erkki
29.06.07, 12:29
Vaikka kuvittelin aikoinaan että oma "Hasse" kutsumanimi olisi riittävän harvinainen forum tms. käyttäjätunnukseksi olen huomannut että sekaannuksia on tapahtunut - ja monesti kun samassa hiekkalaatikossa leikki muutama kaima.

Tämä käyttänimien kirjavuus taisi päästä vallalle, koska selkeää ohjeistusta ei ollut olemassa. Ei ollut mallia miltä tämä näyttää.

Omaa rekisteröitymistäni tehdessäni en osannut arvata, että 'käyttäjätunnus' on samalla se 'käyttäjänimi', joka nyt näkyy tämänkin viestin lähettäjänä.

Eli ongelma tässä on se, että rekisteröityessään ei tässä järjestelmässä voi antaa itselleen käyttäjänimeä. On hämmästyttävää, että sisäänkirjautuessa käytettävä 'käyttäjätunnus' muuttuukin käyttäjänimeksi ja on samalla julkinen. Mutta tähän ilmeisesti ohjelma ei anna muuta mahdollisuutta.

P.S. Tähän kohtaan pitäisi laittaa (tavoistani poiketen) joku hymiö, mutta eipä näytä valikoimassa olevan tarpeeksi surullista.

Risto
29.06.07, 13:48
Vastaan, tai kommentoin vielä Hassea.

On sellainen kerkeämis prosessi, kuka kerkiää ensin, vaikka esimerkin muotoisena allekirjoittajana usemman Erkin ja Heikin kohdalla:

Risujärven Eki, ehkä Toinen Erkki,

tai

Yliveden Hese, ehkä HeikinHeikki.

Kekseliäisyyttä löytyy varmaan monelta ilman esittämääsi esimerkkiä hmm.... numeroa sukunimen alkukirjaimen jälkeen.

Joten mielestäni allekirjoitus muodolle estettä ei ole, eikä liioin sekaannusta voi tulla.
Allekirjoituksena voi siis olla, vaikka vain Risto, siis minulla sekä vaikka (En tiedä olisiko fyysinen henklökin olemassa) Risto Bûlow, jolla myös allekirjoituksena Risto.
Käyttäjätunnushan sen erottaa.
Käyttäköön vaikka kaikki Ristot pelkkänä allekirjoituksenaan Risto.

Kun kuitenkaan tämä ei ole vakavuudeltaan henki ja elämä, vaikka kuolleitten asioita enimmäkseen tutkaillaan.

Sitten viralliset kokoukset titteleineen on erikseen, keskustelu-lista on lista muiden foorumeiden joukossa eikä tämäkään ole muita kummempi.

Kyllä ymmärrän, että pitäisi voida täysin kohdentaa allekirjoitus-käyttäjätunnus heti yksilöön, mutta onko se aina niin tarpeen.

Tässä varmuudeksi, jos allekirjoitus ei tule (Esikatsele-viesti palikka tyhjensi tekstit ?? eilen, enkä viitsi sitä enää kokeilla ) : Risto

admin
29.06.07, 15:07
Vastaan, tai kommentoin vielä Hassea.
..
Kun kuitenkaan tämä ei ole vakavuudeltaan henki ja elämä, vaikka kuolleitten asioita enimmäkseen tutkaillaan.
Näin on - on muutakin elämässä.
Tässä varmuudeksi, jos allekirjoitus ei tule (Esikatsele-viesti palikka tyhjensi tekstit ?? eilen, enkä viitsi sitä enää kokeilla ) : Risto
Riippuu varmaan selaimesta. Eri selaimet käyttäytyvät eri tavalla. Itse olen Firefox käyttäjä ja se toimii siinä ihan saumattomasti.

Seija Randell
12.07.07, 12:32
Olen koittanut minäkin muuttaa käyttäjätunnusta. Siis se ei onnistu!!!
Syynä ei ole salautumishalu, vaan google. Eikä siinäkään välttämättä se, että tulee näkyviin omat touhut ja kirjalliset tuotokset, vaan se että samalla vetää sinne koko viestiketjun. Eli omalla nimellä esiintyminen tunnuksessa aiheuttaa muille ehkä harmia, olkoonkin että kyse ei ole ulkopuolisten tunnistettavasta nimestä.

Seija Rannikko-Iltanen

admin
12.07.07, 15:25
Olen koittanut minäkin muuttaa käyttäjätunnusta. Siis se ei onnistu!!!
Jos haluatte vaihtaa käyttäjänimeänne niin - ilmoitus adminille ja se tehdään. Itse ei käyttäjänimeä pysty vaihtamaan.