PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Heipä hei!


aloittelija
20.02.08, 12:56
Olen kotoisin Turusta vuosimallia 1940. Forum vaikuttaa aika mielenkiintoiselta joten siihen tuli rekisteröityä. Tutkin isäni sukua Yläneeltä ja Paraisilta. Sieltä nimiä tulee Lepistö, Virtanen ja Karlsson. Äitini puolelta suku tulee Loimaalta ja Alastarosta. Nimet Lehtinen, Jokinen myös Lindholm on liittyy sukuun. Sitten minulla on merkillinen tapaus eräässä sukulaiseni hautakivessä on eri syntymävuosi kirkkoherran virastosta saatu. Päivämäärä pitää paikkansa, mutta vuosiluku heittää kahdella vuodella. Mistä tämä voi johtua?
Terveisin Seppo Virtanen

Heikki Särkkä
20.02.08, 14:24
Yksi mahdollisuus on, että kiviveistämölle on annettu käsin kirjoitettu teksti, joka on luettu väärin. Onko viimeinen numero 6 tai 8?

ihufi
20.02.08, 14:49
Hei!
Olen kotoisin Yläneeltä ja olen tutkinut melko paljon Ylänettä (myös alastaroa ja Loimaata). Esivanhempiani löytyy myös Yläneeltä, Loimaalta ja Alastarolta.
Melko varmasti sinunkin esivanhempiasi on tiedostossani valmiina.
Voitko lähettää tarkempia tietoa esivanhemmistasi, jotta voin tarkistaa löytyykö tiedostostani, lähetän jos löytyy.

t:Ismo Huhtala
ismohuhtala*hotmail.com

aloittelija
20.02.08, 15:31
Yksi mahdollisuus on, että kiviveistämölle on annettu käsin kirjoitettu teksti, joka on luettu väärin. Onko viimeinen numero 6 tai 8?
Hei ihufi!
Vuosiluku 1887 oli hautakivessä. Kirkonkirjassa oli vuosi 1889.

PVuorio
20.02.08, 16:46
Hei ihufi!
Vuosiluku 1887 oli hautakivessä. Kirkonkirjassa oli vuosi 1889.

Tarkoitat kait, että olet saanut seurakunnalta jonkinlaisen virkatodistuksen, johon oli merkitty mainitsemasi syntymävuosi.
Nuo todistukset kirjoitetaan usein pelkästään rippikirjojen tietojen perusteella. Rippikirjojen tietoja siirrellään määrävuosien välein seuraavaan rippikirjaan ja kopioinnin yhteydessä vuosiluku saattaa helposti muuttua.
Kastettujen luettelot laaditaan kronologisesti jolloin väärän vuoden merkitseminen on lähes mahdotonta. Kannattaa käydä katsomassa Yläneen kastettuja mikrokorteilta ja itse varmistua mille vuodelle syntymä kuuluu.

t Pertti Vuorio

aloittelija
22.02.08, 12:04
Hei!
Olen kotoisin Yläneeltä ja olen tutkinut melko paljon Ylänettä (myös alastaroa ja Loimaata). Esivanhempiani löytyy myös Yläneeltä, Loimaalta ja Alastarolta.
Melko varmasti sinunkin esivanhempiasi on tiedostossani valmiina.
Voitko lähettää tarkempia tietoa esivanhemmistasi, jotta voin tarkistaa löytyykö tiedostostani, lähetän jos löytyy.

t:Ismo Huhtala
ismohuhtala*hotmail.com
Heippa.
Tutkin isoisäni sukua Yläneeltä. Frans Albert Virtanen suvussa on puhuttu, että hän olisi vaihtanut sukunimeä (aikaisemmin Lepistö). Olisi mukava tietää hänen vanhemmista ja sisaruksista. Hän on syntynyt 1.8.1881 Yläne
Jos sinulta löytyy tietoja niin on mukava juttu.
T.Seppo Virtanen

mvlk
19.03.11, 15:13
Sitten minulla on merkillinen tapaus eräässä sukulaiseni hautakivessä on eri syntymävuosi kirkkoherran virastosta saatu. Päivämäärä pitää paikkansa, mutta vuosiluku heittää kahdella vuodella. Mistä tämä voi johtua?
Minulta löytyy samanlainen tapaus. Hautakivessä lukee kuolinvuotena 1948, kun suvussa kulkeneen tiedon mukaan haudattu olisi kuollut 6-vuotiaana, eli 1943. Kirkonkirjoista varmistin, että tyttö tosiaan kuoli 1943 Kirkkonummella. Vuonna 1948 koko perhe oli muutenkin joutunut jättämään kotinsa, kun Porkala luovutettiin Neuvostoliitolle, joten Kirkkonummelle hautaaminen olisi ollut mahdotonta. En tiedä miksi asiaa ei ole korjattu missään vaiheessa, vaikka 80-luvulla, kun samaan kiveen lisättiin toinen nimi.

P. Pihlman
20.03.11, 14:30
Virheitä on sattunut

Isoisäni Juho Erland Reuna s.27.6.1867 Hollola Lahti Leikkola, on
kuollut 17.4.1921 Lahti. On annettu virkatodistus, jossa hänet
on merkitty kuolleeksi 26.3.1917, joka on hänen isänsä kuolinaika.
Hautakivessä Juho Erland on merkitty kuolleeksi 26.3.1917.
Hauta Lahti Mustakallio A-4-32. Hautapaikkoja ovat pitäneet serkut.

Kalle Kustaa Reuna s.6.1.1844 Hollola Lahti Leikkola ja k.26.3.1917.
Hauta Lahden Vanhalla Radiomäellä 56-4. Seurakunta poistanut
kivet ja Kalle Kustaan hauta kiistetty. Hänet oli ammuttu, minkä
tiedon olen saanut isoisäni sisarelta Johanna Maria Pihlman. Isäni
oli kasvatti. Hautakiven ja reunuskivet rivihautaan 56-1-2-3-4 oli
laitattanut tätini. Olen ne lapsuudessani nähnyt. Haudalla oli korkea kivi,
jossa nimet alekkain. REUNA Anna Maria *6.3.1902 +15.1.1903, Matti
*26.4.1903 +28.8.1903, Ida *19.8.1870 (Hollola Lahti Paavola) +9.1.1908,
Kalle Kustaa *6.1.1944 +26.3.1917

P. Pihlman