PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Efterlysning fra Danmark.


Lene hammerum
17.02.08, 11:04
Jeg søger oplysninger og navne om mine oldeforældre:
Olga saimi Mokkonen født d. 27-11 1892 og
David Johannes Rutkonen født d. 28-10 1892 i Finland.
Min mor ved ikke præcis hvor, men hendes mor er fra midtfinland et sted. Hender far mødte hendes mor i København og de blev ikke gift, men de fik da min mor.Hun har aldrig kendt sin far og ved ikke hvor han var i verden, men han sejlede dengang og ikke hvornår han døde.
Olga Saimi Mokkonen kom til Danmark i 1913 hvor hendes søster var allerede. Hun lærte min oldefar at kende igennem Davids søster Olga Rutkonen.
Håber jeg er det rigtige sted nu, da jeg har været "omveje" inden jeg kom her.:confused:
Lene Hammerum.

Kirsti Ervola
17.02.08, 12:42
Hej Lene,

jag föreslår att Du tar kontakt med Migrationsinstitutet (Institute of migration) vid Åbo universitet. Där kan de sannolikt finna passuppgifterna för Dina oldeföräldrar. När Du får veta deras hemorter är det lättare att komma vidare.
Adressen till Migrationsinstitutet är:

Linnankatu 61
20100 Turku
Finland
e-post: elisabeth.uschanov-at-utu.fi

För övrigt är det möjligt att bådas släktnamn kan vara lite felstavade; varken Mokkonen eller Rutkonen finns som släktnamn i Finland i dag. Mokkonen kanske borde vara Makkonen, och Rutkonen låter som en "slipad" version av Rytkönen. Men, vid Migrationsintitutet är de vana vid att reda ut sådana här små avvikelser. Och det är bra att Du har deras födelsedata.

Mvh KE

Lene hammerum
17.02.08, 12:56
Jeg søger oplysninger og navne om mine oldeforældre:
Olga saimi Mokkonen født d. 27-11 1892 og
David Johannes Rutkonen født d. 28-10 1892 i Finland.
Min mor ved ikke præcis hvor, men hendes mor er fra midtfinland et sted. Hender far mødte hendes mor i København og de blev ikke gift, men de fik da min mor.Hun har aldrig kendt sin far og ved ikke hvor han var i verden, men han sejlede dengang og ikke hvornår han døde.
Olga Saimi Mokkonen kom til Danmark i 1913 hvor hendes søster var allerede. Hun lærte min oldefar at kende igennem Davids søster Olga Rutkonen.
Håber jeg er det rigtige sted nu, da jeg har været "omveje" inden jeg kom her.:confused:
Lene Hammerum.


Undskyld det skal være Mikkone istedet.:rolleyes:

Lene hammerum
17.02.08, 12:59
Hej Lene,

jag föreslår att Du tar kontakt med Migrationsinstitutet (Institute of migration) vid Åbo universitet. Där kan de sannolikt finna passuppgifterna för Dina oldeföräldrar. När Du får veta deras hemorter är det lättare att komma vidare.
Adressen till Migrationsinstitutet är:

Linnankatu 61
20100 Turku
Finland
e-post: elisabeth.uschanov-at-utu.fi

För övrigt är det möjligt att bådas släktnamn kan vara lite felstavade; varken Mokkonen eller Rutkonen finns som släktnamn i Finland i dag. Mokkonen kanske borde vara Makkonen, och Rutkonen låter som en "slipad" version av Rytkönen. Men, vid Migrationsintitutet är de vana vid att reda ut sådana här små avvikelser. Och det är bra att Du har deras födelsedata.

Mvh KE
Undskyld det skal være Mikkonen istedet.:rolleyes:

Lene hammerum
17.02.08, 14:45
:cool:Undskyld det skulle være Mikkonen istedet. Lene Hammerum

Lene hammerum
18.02.08, 15:25
Jeg har fundet flere oplysninger om mine forfædre:
David Johannes Rytkonens forældre hed: David og Helene Rytkonen.Der er nogle bynavne,Knapija og Piclareze.
Olga Saimis hed:Henrich (Haggi) og Frederikke Mikkonen.Bynavne: Korpulathi og Putkilathi.
Olga Saimis søster hed Anna Serina Mikkonen Født d. 31-7 1884) og hun blev gift Hansen i Danmark. Olga Saimi blev aldrig gift og døde i 1933.
Min mor mener at en bror også kom til Danmark og døde her i landet, men hun kan ikke erindre noget om det.
Kan i ud fra det finde mine oldeforældres fødsels- og evt. dødsdage og evt. erhverv og hvor de boede.
På forhånd tak for hjælpen, Lene Hammerum, Danmark

Tuula Cu
18.02.08, 18:08
Jag tror att skulle försöka och posta med frågorna på området Keski-Suomi - Mellersta Finland och berätta åtminstone om Olga Saimi där.
Putkilahti är en by till Korpilahti, söder om staden Jyväskylä, på stranden av den stora sjön Päijänne.

MVH Tuula Kupari (besökt Putkilahti många gånger...)

Kirsti Ervola
18.02.08, 19:17
Hej Lene,

såsom Tuula här ovan skriver, är ortsnamn förknippade med Olga Saimi Mikkonens föräldrar: Korpilahti - en landskommun i Mellersta Finland, och Putkilahti, en landsby i Korpilahti. Kanske föddes Olga i Korpilahti.

Det är svårare att få reda på de andra ortsnamnen, de är så forvanskade. Med lite fantasi kan man tänka att det kunde vara frågan om Kuopio - en stad i östra Finland, och Pielavesi - en landskommun i östra Finland; men säker är jag inte. Om förmodandet är rätt, kan David Rytkönen kanske vara född i Kuopio.

Du kan också skicka en förfrågan om Olga Mikkonen och hennes föräldrar till församlingen i Korpilahti. Adressen är:

Korpilahden seurakunta
Rantatie 1
41800 Korpilahti
Finland

Mvh KE