PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Esittäytyminen


M.T.Manninen
14.02.08, 11:42
Hei kaikille!

Foorumi vaikuttaa varsin kiinnostavalta, joten pitihän tänne oitis rekisteröityä. Olen melkolailla alkuvaiheessa omissa sukututkimuksissani, vaikka muutama vuosi sitten aloin jo tietoa pikkuhiljaa keräillä kirkkoherranvirastoista, Hiskistä ja muualtakin. Erityisen mielenkiinnon kohteina ovat mm. Sysmä, Hartola, Luhanka ja Korpilahti. Tutkia pitää ainakin seuraavia sukuja: Manninen, Tamminen, Alho, Ingerman, Nieminen, Kivinen, Kivelä, Inha..

t. Markku M., Jyväskylä

aaree
15.02.08, 20:25
Terve Markku!

Ihan on pakko myöskin esittäytyä, kun kuullostivat niin kovin tutuilta jotkut mainitsemasi paikat. Äitini on tyttönimeltään Manninen (niitä Kangasniemen) ja äidin äidin sukua on Laukaalla, Korpilahdella yms. ja äidin isän äidin sukua mm. Sysmässä, Heinolassa (Hahl) etc.

Että ehkä joskus "vaihdamme " sukulaisia!

Terveisin Auli R.

Sivander
15.02.08, 21:04
Hei

Mannisia löytyy Kangasniemeltä myös minun tiedoistani. Mihin päin Kangasniemeä teidän linjanne kulkevat?
Laitan tuohon alle omastani rungon. Jos vaikka teillä tai jollain toisella löytyisi yhtymäkohtia omaan tutkimukseen niin pääsemme laajentamaan.

1600-luvulla Kangasniemellä on enemmän Mannisen poikia kuin kirkonkirjat pystyvät kansiensa välissä pitämään. Kukaan vain ei tiedä kuka heidän isänsä olisi :)

tv Pekka

I
Markku Manninen, s. 1600
II
Niilo Markunpoika Manninen, s. 1635 Kangasniemi, k. 3.12.1693 Kangasniemi
III
Markku Niilonpoika Manninen, s. 1653 , k. 21.3.1697 Kangasniemi
IV
Pekka Markunpoika Manninen, s. 1668 , k. 7.3.1736 Kangasniemi, Mannila
V
Pekka Pekanpoika Manninen, s. 1714 Kangasniemi, Mannila 1 (vihit), k. 28.10.1780 Kangasniemi
VI
Matti Peterinpoika Manninen, s. 7.3.1751 Kangasniemi, Synsiö, k. 19.8.1790 Kangasniemi, Synsiö
VII
Matti Matinpoika Manninen, s. 27.2.1779 Kangasniemi, Synsiö, k. 23.4.1852 Kangasniemi, Synsiö
VIII
Peter (Pekka) Matinpoika Manninen, s. 8.11.1830 Kangasniemi, Synsiö, k. 22.1.1916 Kangasniemi, Kutemajärvi
IX
Asarias Peterinpoika Manninen, s. 20.6.1860 Kangasniemi, Reinikkala, k. 11.4.1944 Kangasniemi, Kutemajärvi

M.T.Manninen
16.02.08, 15:29
Kiitoksia kommenteista! Omalla suvullani ei taida olla yhteyksiä Kangasniemen suuntaan, sillä Sysmän khranviraston mukaan nimi Manninen olisi suvussamme otettu käyttöön joskus 1880-luvulla. Tuolloin Tuomas Tuomaanpoika (s.15.12.1839 Hartola Fredr.g. Venetlax) ilmeisesti otti sukunimen käyttöönsä.

t.-markku-

Ps. Sysmän suvuista kiinnostaa myös Salonen.

aaree
16.02.08, 21:34
Heippa!

Niin ettäkö Kangasniemellä Mannisia... Hetkittäin on tullut jopa mieleen, että tokko siellä muita onkaan. No, ainakin talviurheilussa on mukana muuan Kuitunen ( jos ei sitten kuitenkin jollain tavoin sukua Mannisille!)

Ja sitten asiaan; jaa että mitäkö linjaa omat Manniseni menevät. Tällä hetkellä kun suoraan sanon, niin hiukan taitavat mennä omia latujaan.

Enoni nimittäin joitain vuosia sitten teetti seukuselvityksen ja siinä yksi suvun kantaisä on nimeltään Matti Markuksenpoika Manninen k.22.3.1749 ja hänen pojastaan Juho Matinpoika Mannisesta eteenpäin on selvitykset aina tähän päivään asti.

Nyt sitten kuitenkin Sukuviesti - lehdessä 1/2005 oli artikkeli presidentti Urho Kekkosen sukujuurista ( hän kun myös on osaltaan Kangasniemn Mannisia) ja siinä tutkimuksessa tuo äsken mainitsemani esi-isä on Matti Nuutinpoika Manninen. Hänellä oli kaksi poikaa Juho ja Heikki, joskin minulla olevassa selvityksessä toisen pojan nimi on Juho ja Yrjö. Äkryntaipale 2:ssa omat esi-isäni ovat Kangasniemellä asuneet, vahvistukoon esi-isän etunimeksi sitten mikä tahansa.

Jos tämä minu polkuni menee tavalla,josta minulla selvitys on, se menee äsken mainitusta Juhosta eteenpäin näin:

Juho Matinpoika Manninen toimi isäntänä Äkryntaipale 2:ssa. Hänet tapaa leskenä vielä 1766 alkavasta rippikirjasta. Hänen vaimonsa oli Maria Hämäläinen.

Lapsi Juho Juhonpoika 24.10.1734

Juhon ja hänen toisen vaimon Anna Kuitusen lapsia mm:

Antti Juhonpoika Manninen s.1778, k.27.5.1808

Antin ja hänen ensimmäisen vaimonsa lapsia mm:

Tuomas Antinpoika Manninen s.20.11.1799

Tuomaksen ja hänen toisen vaimonsa lapsia mm:

Taneli Tuomaanpoika Manninen s. 2.11.1829, k.28.3.1902

Tanelin ja vaimonsa lapsia:

Immanuel Tanelinpoika Manninen s.7.3.1854


Että suurin piirtein tätä rataa kulkee tämä Mannisten linja. Mutta kuten puhe oli, paljon heitä on siellä ollut ja kun syntyneiden luetteloissa mainitaan vain isän nimi, ei äitiä tai kylää, niin ota niistä sitten selvää.

Vaan onpahan haastetta tutkijalle. Mutta nyt riittää tälle päivälle. Jatketaan toidella kertaa.

Auli R.

Sivander
18.02.08, 23:48
Minulta löytyy pieni pätkä Tuomas Antinpoika Mannista. Liekkö sama henkilö kuin sinulla.
Tuon enempää ei tuota haaraa minulla ole.

(Ileman pilas itikoella, koko mualiman Mannisilla.)

tv Pekka

Taulu 1
I Antti Manninen
Lapset:
Tuomas Antinpoika Manninen. Tauluun 2.

Taulu 2 (taulusta 1)
II Tuomas Antinpoika Manninen, Talollinen Kangasniemen Äkryntaipaleella.
Puoliso: Leena Tuomaksentytär Mieskolainen, s. noin 1806.
Lapset:
Juho Heikki Tuomaanpoika Manninen, s. 16.5.1832 Kangasniemi. Tauluun 3.
Topias Tuomaksenpoika Manninen, s. 13.2.1835 Kangasniemi.
Maija Liisa Manninen, s. 6.6.1837 Kangasniemi.

Taulu 3 (taulusta 2)
III Juho Heikki Tuomaanpoika Manninen, s. 16.5.1832 Kangasniemi, k. 23.9.1889 Kangasniemi, ikä 57 v ja 4 kk.
Puoliso: Helena Matintytär Pynnönen, s. 1.7.1834 Kangasniemi.
Lapset:
Ida Juhontyär Manninen, s. 16.10.1864 Kangasniemi. Tauluun 4.

Taulu 4 (taulusta 3)
IV Ida Juhontyär Manninen, s. 16.10.1864 Kangasniemi.
Puoliso: 19.12.1887 Kangasniemi Otto Jaakonpoika Pylvänäinen, s. 30.9.1862 Laukaa.

aaree
19.02.08, 17:32
Heippa!

Hyvinkin on sama Tuomas ja Juhon puolisosta ja lapsista minulla ei vielä tietoa ollutkaan, joten kiitos vain!

Hakulinen
28.09.08, 16:45
.... Erityisen mielenkiinnon kohteina ovat mm. Sysmä, Hartola, Luhanka ja Korpilahti. Tutkia pitää ainakin seuraavia sukuja: Manninen, Tamminen, Alho, Ingerman, Nieminen, Kivinen, Kivelä, Inha..

t. Markku M., Jyväskylä[/quote]


Hei kaikille,
Olen aloittanut syksyllä 2008 sukututkimuksen opiskelun ja ensimmäinen kohteeni on mummuni suku Sysmästä. Äidinäidinisä Johan Alexander Alexandrersson Nieminen, syntymäaika vielä löytymättä, vaimo Anna Ulrika, s. 1860.

Oletteko omissa selvityksissänne kohdanneet tämän perheen?

t. Hakulinen

Riitta Nieminen
02.10.08, 07:58
Hei,

liittyvätkö Niemisesi Korpilahden Rutalahden Päiväkuntaan? Tutkin mieheni sukua sieltä.

Riitta Nieminen

JiiPee72
04.10.08, 23:24
Pitääpä nyt kun aloin tänne muuallekin kirjoittamaan niin esittäytyäkin kun en sitä ole aiemmin tehnyt. Mie oon Puttosen Jyrki Laukaasta, en Laukaalta, tuo huomautuksena edellä olevaan Laukaalla mainintaan. Näin paljasjalkasena laukaalaisena tuo aina ottaa korvaan jos se sanotaan/kirjoitetaan väärin. Ja tarkemmin sanottuna Vihtavuoren kylästä, minkä asutusta on hieman tullut tutkittua muiden tutkimusten ohella.
Sukujuuret on suurelta osin täällä Laukaassa pidemmän aikaa, mutta menee niitä juuria sitten Kangasniemelle, Pieksämäelle, Mikkeliin, Hirvensalmelle, Mäntyharjulle, Padasjoelle. Sukuja mitä muun muassa on tullut tutkittua enemmän tai vähemmän, Puttonen, Kääriäinen, Karjalainen, Pietiläinen, Pekkanen, Tulla ja Siekkinen (ei liity omiin juuriini lainkaan, vaan serkkujeni juuriin) . Hirvensalmen Pekkasia on tullut kerättyä järestään talteen sieltä rippikirjoista, vaikkeivat olisi mitään lähisukuakaan. En tiedä tuleeko tuosta mitään aikaseks, mutta tuleepahan tutkittua ihan kiinnostuksen vuoksi.

HMJ
02.11.08, 20:03
Anteeksi, hyvät tavat unohtuivat.

Innostuin niin täsät forumista, että rekisteröidyin ja tuuppasin oman kysymykseni ennen esitääytymistä.

Siis.

Olen satakuntalaisen äidin (tai Pirkanmaaltahan vanha Tyrvää löytyy) ja hämäläisen isän Treella syntynyt tytär.

Aloitin sukujen selvittämisen mieheni Ameriikan sukujen tiedustellessa Suomen sukujaan.

Sille tielle jäin enkä irti pääse. Saattaa mennä kiireiden keskellä pitkiäkin aikoja etten ehdi paneutua asiaan, mutta sitten tulee jokin vimma ja taas uppoan sukuihin.

Tyrväällä mm. Tiensuu, Lyöri
Punkalaidun; Rinne, Marjamäki

Tyrväällä; Korkiamäki, Hällfors, Lähdetkorpi

Helena Vienola
Kiikoinen

Riitta Pyyhtiä
03.11.08, 23:28
Mannisia löytyy minultakin suvusta. Nämä Manniset ovat Pieksämäeltä päin. Isovanhempieni (äidin puolelta)kautta yhdistyvät sittemmin Manniset ja Pietiläiset. Löytyy Rutasia ja Flinkejä.
Mahtaako Kaikki nämä Manniset olla toisilleen sukua? Minulle on jäänyt lapsuudesta sellainen mieleen, että runoilija Otto Manninen olisi samaa sukua. Yritin kerran selvitellä asiaa, mutta eipä löytynyt mitään faktaa.

Riitta P.

Sanna B.
04.11.08, 11:14
Hei Riitta,
minulla on myös esipolvissani Mannisia Pieksämäeltä, "nuorin" heistä tosin jo 1764 syntynyt Marja Simontytär Manninen (s.5.10.1764 Pieksämäki Ihalainen, vanh. Simo Ristonpoika Manninen s.1741 Pieksämäki Ihalainen ja Sofia Paavontytär Jäntti s.1740 Pieksämäki Ahveninen).

Olen tutkinut enemmän hämäläisiä sukujuuriani, ja tuo Pieksämäen ja Rautalammin (sekä Leppävirran) puoli on jäänyt vähemmälle huomiolle enkä tiedäkään muita harrastajia joilla olisi sieltäpäin samoja esivanhempia, olisi oikein kiva vaihtaa ja vertailla tietoja!

t. Sanna Becker

Riitta Pyyhtiä
09.11.08, 09:52
Hei Riitta,
minulla on myös esipolvissani Mannisia Pieksämäeltä, "nuorin" heistä tosin jo 1764 syntynyt Marja Simontytär Manninen (s.5.10.1764 Pieksämäki Ihalainen, vanh. Simo Ristonpoika Manninen s.1741 Pieksämäki Ihalainen ja Sofia Paavontytär Jäntti s.1740 Pieksämäki Ahveninen).

Olen tutkinut enemmän hämäläisiä sukujuuriani, ja tuo Pieksämäen ja Rautalammin (sekä Leppävirran) puoli on jäänyt vähemmälle huomiolle enkä tiedäkään muita harrastajia joilla olisi sieltäpäin samoja esivanhempia, olisi oikein kiva vaihtaa ja vertailla tietoja!

t. Sanna Becker

Hei Sanna!
Sukuselvityksessäni tällä hetkellä vanhin Manninen Pieksämäeltä on Johan Manninen s.1767 Pieksämäen Pyhäjärven Kohvakasta. Hänen pojanpoikansa syntyi Pieksämäen Venetmäessä vuonna 1836. Hänen tyttärensä Ida Maria Manninen oli mummoni äiti. Tuolta Venetmäestä perhe muutti Sumiaisiin.
Minullakin on tutkimukset vielä pahasti kesken tuolta Mannisen suvun osalta.
T. Riitta

Tapani Kovalaine
09.11.08, 21:23
Riitta Pyyhtiä pääsee yhden sukupolven verran Mannisen suvussa taaksepäin, kun vertailee syntymäaikoja. Jouluna 1799 vihittiin talollisenpoika Johan Manninen Venemäeltä ja hän oli sen jälkeen syntynyt vuonna 1767. Mutta syntymästään aina vihkimiseen saakka hän oli elänyt syntymäajalla 2.6.1762. Tieto on Hiskissä ja on lastenkirjassa, numero kakkosesta tuli muutossa seiska. Johanin isä oli Thomas Manninen 1726 ja äiti oli Anna Pöndinen 1730.

Tässäpä lastenkirjasta digi Pieksämäeltä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/lastenkirja_1760-1770_msrk_tk1420/82.htm
Aukeaman vasemmalla sivulla on viimeisenä talollisen poika Johan Manninen 1762.

Riitta Pyyhtiä
10.11.08, 09:03
Riitta Pyyhtiä pääsee yhden sukupolven verran Mannisen suvussa taaksepäin, kun vertailee syntymäaikoja. Jouluna 1799 vihittiin talollisenpoika Johan Manninen Venemäeltä ja hän oli sen jälkeen syntynyt vuonna 1767. Mutta syntymästään aina vihkimiseen saakka hän oli elänyt syntymäajalla 2.6.1762. Tieto on Hiskissä ja on lastenkirjassa, numero kakkosesta tuli muutossa seiska. Johanin isä oli Thomas Manninen 1726 ja äiti oli Anna Pöndinen 1730.

Tässäpä lastenkirjasta digi Pieksämäeltä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/lastenkirja_1760-1770_msrk_tk1420/82.htm
Aukeaman vasemmalla sivulla on viimeisenä talollisen poika Johan Manninen 1762.

Tuhannet kiitokset Tapanille! Tästä on taas hyvä jatkaa.
Sannalle laitoin virheellisen tiedon tuohon edelliseen vastaukseen, kun mainitsin nuoremman Mannisen perheen muuttaneen Sumiaisiin. Kyllä hekin asuivat Pieksämäen Venetmäessä. Ida Maria muutti Sumiaisiin vasta mentyään naimisiin Albert Flinkin kanssa (mummoni isän).

t.Riitta

laaksonen ismo
08.12.08, 15:24
Hei kaikille!

Foorumi vaikuttaa varsin kiinnostavalta, joten pitihän tänne oitis rekisteröityä. Olen melkolailla alkuvaiheessa omissa sukututkimuksissani, vaikka muutama vuosi sitten aloin jo tietoa pikkuhiljaa keräillä kirkkoherranvirastoista, Hiskistä ja muualtakin. Erityisen mielenkiinnon kohteina ovat mm. Sysmä, Hartola, Luhanka ja Korpilahti. Tutkia pitää ainakin seuraavia sukuja: Manninen, Tamminen, Alho, Ingerman, Nieminen, Kivinen, Kivelä, Inha..

t. Markku M., Jyväskylä
isäni sukua (isän äiti ja tämän vanhemmat syntyneet korpilahdelta=willman) ja isän serkku esteri helinin mies (helin) syntyisin sysmästä.

tiitu
07.02.09, 21:12
hei,

olen itse tutkimassa Tiensuun sukua Alavuden suunnalta, joten on pakko kysyä onko tutkimasi Tyrvään Tiensuu jotenkin samaa sukua ?

t:sanna


Anteeksi, hyvät tavat unohtuivat.

Innostuin niin täsät forumista, että rekisteröidyin ja tuuppasin oman kysymykseni ennen esitääytymistä.

Siis.

Olen satakuntalaisen äidin (tai Pirkanmaaltahan vanha Tyrvää löytyy) ja hämäläisen isän Treella syntynyt tytär.

Aloitin sukujen selvittämisen mieheni Ameriikan sukujen tiedustellessa Suomen sukujaan.

Sille tielle jäin enkä irti pääse. Saattaa mennä kiireiden keskellä pitkiäkin aikoja etten ehdi paneutua asiaan, mutta sitten tulee jokin vimma ja taas uppoan sukuihin.

Tyrväällä mm. Tiensuu, Lyöri
Punkalaidun; Rinne, Marjamäki

Tyrväällä; Korkiamäki, Hällfors, Lähdetkorpi

Helena Vienola
Kiikoinen