PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hyvinge Sanatorium AB


Fredrik
11.02.08, 12:46
Hej Alla,

Är ny medlem på denna lista. Söker att få klarhet ang. min gammelfarmor Ella Roos (f. Krancke) som dog i Hyvinge 27.11.1900, troligtvis på "Hyvinge Sanatorium". Hon var vid den tiden bosatt i Viborg med sin man Sigurd Roos, och sin flicka (min farmor) Clara.

Nu är det tyvärr så att Hyvinge Sanatorium som blivit förvandlat till krigssjukhus bombades 31.12.1939 av Sovjet och arkivet brann upp.
Vad det gäller Viborg så försvann arkiven 1940.
Har varit i kontakt med Hyvinge församling (dåvarande Hausjärvi och Nurmijärvi församlingar), men de har ej några uppgifter i sina arkiv ang. Ella Roos.

M.a.o. vet jag ej hur jag skall kunna få vetskap om vad min gammelfarmor dog av och var (i Viborg antar jag, men är ej säker) och när hon blev begraven.

Kan någon ge mig tips om andra vägar för att få insikt i min familjs förflutna?!

Tack på förhand!

Mvh

Fredrik Bonsdorff

Turunmaa
11.02.08, 16:47
Källa: Voipio Sursill CD rom

1. Ella Krancke

Ella Krancke'n vanhemmat olivat:

2. Albert Krancke
Ella syntyi Toukokuun 26. 1869 , syntymäpaikka: Itä-Preussi.
Ella ja Sigurd Karl August Roos ( Karl Johan Roos'n ja Karin Helena Frost'n poika) vihittiin ; 1896.
Ella'lla {ja Sigurd'lla} oli seuraavat yhteiset lapset:

3. i. Helena Clara Sofia Roos syntyi Tammikuun 2. 1897 , syntymäpaikka: Vaasa. Helena ja Aimo Johannes Bonsdorff vihittiin Heinäkuun 20. 1919.
Ella kuoli Marraskuun 27. 1900 ; Hyvinkää.

Turunmaa
11.02.08, 17:00
Tillägg,

tyvärr kan jag inte svenska.

Olen kuullut, että vakuutusyhtiöillä (försäkringsbolager) voi olla arkistoja/listoja henkilöiden sairauksista/sairaalassaoloista.
Arkistoinnin pääpaikka olisi Tampere/Tammerfors.
Tätä voisi kysyä eri henkivakuutusyhtiöiltä vai tietääkö joku muu listalaisista asiasta enempi?

Raila

Fredrik
11.02.08, 17:08
Hej, tack för svar!

Tyvärr kan jag ej finska!!

Menar du att jag bör forska via försäkringsbolags arkiv??

Mvh

Fredrik

Turunmaa
11.02.08, 18:20
Jag svarade också via outlook, därför får Du samma mail (kanske) x 2!

Hej,

Förlåt min dålig språkkunskap, men.....
Jag vet inte,om det är möjligt att forska dessa (hemliga?)
försäkringsbolagsarkiv.
Över 30 år sedan fick jag bara av misstag att veta, att
livförsäkringsbolager har arkiv,
där voro alla människors (data) sjukdomar, sjukhusvistelser, läkare
osv.(centralen finns i Tammerfors?). Jag vet inte ens, hur länge dessa arkiv
har funnits till.
Åtminstone kan Du fråga om saken.
Det är mera än 100 år, när Din gammelfarmor dog,
kanske Du därför har bättre möjligheter att få mera information av någon
försäkrinsagent.

Mvh

Raila

Päivi V.
11.02.08, 23:38
Hej,

Kanske kunde Hyvinge stadens kulturhistoriska avdelningen hjälpa dig. De har undersökt sanatoriums historia och haft också en utställning där de hade kunskaper också om några förra patienter.

Päivi V.

Olarra
13.02.08, 10:56
Vad det gäller Viborg så försvann arkiven 1940.

Hej Fredrik!
Är du säkert på att arkiven försvan under vinterkriget? På senare åren har det förekommit att en del av arkiven (kykoboken etc.) har bevarts i Viborg och kan nu forskas där i Leningrad oblasts arkiv (föredetta Viborgs landsarkiv bygnad). På de här hemsidorna finns det information om denna möjligheten (tyvär enbart på finnska).
http://www.joensuu.fi/historia/oblast/
mvh 0laviArra