PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tallgrén-Ojaniemi... aina Köykkään asti


Asta
11.02.08, 03:46
Hei,

Selvittelen isoisäni Mikael Oskar Tallgrénin suvun tapahtumia.

Mikael Oskar syntyi Herman Valentin Tallgrén/Ojaniemen s. 16.7.1849, kuollut 17.1.1922 ja Hedvig Serafia Samulintytär Hakkion s. 20.2.1848 ja kuollut 17.1.1922 Jalasjärvellä, nuorimpana lapsena 19 lokakuuta 1891. Lapsia oli yhteensä 10. Perhe muutti vähin erin Peräseinjoelle vuoden 1900 vaihteen molemmin puolin. Mikael kuoli 5.9.1957 Laukaalla.

Kolme Mikaelin sisaruksista muutti pysyvästi Amerikkaan.

Erityisesti minua kiinnostaa, mitä Mikael teki vuosien noin 1925 - 1943 välillä. Hänestä ei tunnu löytyvän tietoa mistään seurakunnasta tai muualtakaan. Oliko hän merillä? Tai vankilassa?

Mistä voisin etsiä tietoja noilta kadonneilta vuosilta? Kaikki apu kelpaa ja voin toimittaa GEDCOM-tiedoston niille, jotka kokevat siitä olevan apua salapoliisityössä. Sen verran pitkälle historiaan olen selvittänyt, että Köykkäläisiä tämäkin suku on:-)

PirkkoT
13.02.08, 22:26
Sen verran pisti tuossa silmiini, että pitää oikaista: täällä meilläpäin eli Laukaan naapurissa sanotaan että Laukaassa, ei Laukaalla.:p:


Ilmajoellakin on Ojaniemiä, mutta ovat käsittääkseni eri sukua kuin Jalasjärven Ojaniemet. Olen sukua heille(kin), mutta myös Valentin Köykän jälkeläinen, samoin Valentinin sisaren Elisabet Luopajärven jälkeläinen.

Asta
13.02.08, 22:36
Juu... Pääsi unohtumaan tuo, vaikka sen tiesinkin:oo:

Meidän sukujuuremme lähtevät taas Valentinin ja Annan Siimon Valentininpoika Köykästä.

Monenmoista sukunimeä suvusta löytyy, mutta minua kovasti kiinnostaa, miten Ojaniemestä tuli Tallgrén...

T. Asta

PirkkoT
13.02.08, 22:51
Joo, siis minä olen Niilo Valentininpoika Köykän jälkeläinen paapan eli äitini isän puolelta.

Mumma eli äitini äiti taas oli Elisabet Luopajärven jälkeläisiä.

Että mumma ja paappakin olivat keskenään kaukaisia sukulaisia.:)


Minulla on hämärä muistikuva, että jossakin olisin törmännyt Jalasjärven Ojaniemiinkin ja kenties myös Tallgren -nimeen.

Asta
14.02.08, 00:01
Meenkös sitten oikein, jos sanon, että olet Elisabet Simotytär Luopajärven ja Matti Tuomaanpoika Upan jälkejäisiä? Jos näin, niin kenen lapsista kautta?

Tähän yhteyteen on pakko tehdä tunnustus: Seurustelen miehen kanssa, joka myös on sukua Köykkä/Torala -yhteymälle.... Onneksi välissä on muutamakin sukupolvi..

Mahtaisiko muistoistasi löytyä ihan faktatietoa Ojaniemistä/Tallgréneista?

PirkkoT
22.02.08, 22:35
Meenkös sitten oikein, jos sanon, että olet Elisabet Simotytär Luopajärven ja Matti Tuomaanpoika Upan jälkejäisiä? Jos näin, niin kenen lapsista kautta?

Tähän yhteyteen on pakko tehdä tunnustus: Seurustelen miehen kanssa, joka myös on sukua Köykkä/Torala -yhteymälle.... Onneksi välissä on muutamakin sukupolvi..

Mahtaisiko muistoistasi löytyä ihan faktatietoa Ojaniemistä/Tallgréneista?


Olen juuri muuttamassa, joten kaikki tavarat on pakattu, myös kaikki sukututkimusjutut, jotka paperilla tai kovalevylle tallennettuna ovat. :)

Mutta sen verran osaan sanoa muistinvaraisestikin, etten ole Matti Tuomaanpoika Upan jälkeläisiä, vaan Elisabet Simontytär Luopajärven ja Heikki Korhosen pojan Jooseppi Korhosen jälkeläinen. Jooseppi Korhonen oli Latva-Röyskölän vävy ja isäntä Ilmajoella.

Ks. http://www.vilppula.com/people/p0000017.htm#I32372

Ojaniemistä/Tallgreneista on ainoastaan muistikuva, että olisin jossain vaiheessa Hiskiä kahlatessani törmännyt tuonnimisiin.

Asta
23.02.08, 00:22
Ihmeiden aika on varmaan ohi, jos olet Tallgréneista joskus kuullut. Ojaniemistä kylläkin. Kertoile, jos törmäät, kun olet saanut muuton hoidettua. Mielenkiinnolla odotan...

PirkkoT
13.03.08, 23:06
Hei taas,

vihdoinkin pääsin katselemaan koneella näitä juttuja.

Eipä ollut nyt noissa tiedoissa Tallgrenia kuitenkaan, mutta niitä Ojaniemiä oli. Pahoittelen.

Mutta onko siis Gabriel Ojaniemi, s. 11.2.1851 Jalasjärvi, esi-isäsi?

Asta
14.03.08, 00:48
Esi-vanhempiini kuuluu Sofia Gabrielintytär Kohtamäki, s. 22.5.1797, k. 27.5.1867, Jalasjärvi, jonka vanhemmat oat Gariel Matinpoika Väli-Tuisku (s. 23.4.1754, k. 16.7.1808 Jalasjärvi) ja Susanna Jaakontytär Kohtamäki (s. 25.2.1762 Jalasjärvi, k. 18.7.1831, Jalasjärvi, Tuisku)

Mahtaisiko kysymys olla samasta Gabrielista?

PirkkoT
14.03.08, 07:41
No ei, kun tämä Gabriel on syntynyt vasta v. 1851.

Hänestä on aika lyhyt polku kuitenkin Valentin Köykkään, Niilon (Nilsin) kautta.

:)