PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nyrhin suku Nyrhilän kylässä Lappeella


Heikki Lindroos
08.02.08, 02:12
Olen rippikirjojen ja syntyneiden sekä kuolleiden ynnä vihittyjen kirjojen avulla päässyt Nyrhi-suvun tutkinnassa 1700-luvun alkuvuosikymmenille. Mutta miten siitä eteenpäin. Olisiko käytävä läpi maakirjoja, kymmenysluetteloita, tuomiokirjoja. Minua kiinnostaa eriryisesti se, oliko Maunu Nyrhi äitini puolen esi-isiä. Maunu Nyrhihän oli kuuluisa Lappeenpitäjän kapinan johtohenkilöitä. 1600-vuosisata ja 1700-luvun alku on siis pimeänä. Kauko Pirinen on tutkinut Nyrhiä 1500-luvun osalta tutkiessaan kapinan alkamisen syytä. Tämä olisi kysymykseni. Haluan kiittää kaikkia niitä sukututkijoita, jotka vinkkasivat, että Voutilaisen suku on tutkittu, joten sen tutkimisen ei ollut enää tarvetta. Terveisin Heikki.

Seppo T.
11.02.08, 12:32
Kun ei kukaan Lappeeta tunteva tartu tähän, niin kirjoitan joitain. Itsekin olen vasta raaputellut Lappeeta sieltä täältä.

Nyrhi/Nyrki -nimi näkyy 1600-luvulla Nyrhilän kylän asujaimistossa. Usein ei vaan sukunimi ole tullut kirjatuksi vaikkapa autio- tai henkirahaluetteloihin, joten talojen asukkaiden ja sukujen seuraaminen vaatii erilaisten lähteiden ja ehkä koko kylän väestön seuraamista vuodesta toiseen.

Maakirjat, tuomiokirjat (Tuokko-kortisto on Lappeelta tehty, mutta taitaa olla käytettävissä vain kansallisarkistosssa paikan päällä), läänintilien henkirahaluettelot ja muut tileissä olevat verotuksen tuottamat luettelot.

Perukirjat Lappeen tuomikunnan arkistosta.

Vuoden 1743 Revisiomaakirja on hyödyllinen, koska tilojen manttaalilukujen muutokset selviävät tästä, + muutakin tiloihin liittyvää. Kansallisarkiston tunnus lienee KA9949, filminumeroa en nyt löydä.

Läänintileissä on Lappeeltakin vuotta 1744 vanhempia Charta Sigillata -luetteloita.

Jos mieleeni tulee jotain muuta, jatkan ketjuun.

Seppo Töllikkö

Auli Haapsalo
06.07.14, 21:33
Selvittelen 'omaa' Nyrhin sukua äitini isän puolelta. Oletteko törmänneet Toivo Nyrhiin, joka on syntynyt 1800-luvun loppulla ja kuoli 1965. Naimisissa Ida (os.Kiianen) kanssa. Asui aluksi torpparina Kemppilassä. Jos löytyisi muutama esi-isä oikeasta haarasta Nyrhilästä pääsisin eteenpäin. ((oikein hävettää laitta näin raakilevaiheen helppo kysymys)). Yst. Auli Haapsalo.

Heikki Särkkä
08.07.14, 19:48
Tuokko-kortisto on nyt (2014) käytettävissä netin kautta. Googlaa Tuokko-kortisto.

Pekka Sipari
21.07.14, 18:59
Mulla löytyy tuolta ajalta Nyrhilästä Ilmo Siparin selvityksiin perustuen. Aiempia sukpolsvia Nyrheistä ei ole tiedossa

Johan Olofin poika Nyrhi (Nyrchin) s. jälk 1714
Pso Carin Sipari (isä Elias) s. jälk 1714

Lapset Elias s. 23.8.1745, Georgius s. 17.2.1747. Maria s. 4.1.1751 ja Tuomas s.

Myöhemmältä ajalta

Anna N. s. 5.10.1888 (Pso Johannes Antinp. Sipari)

Michel Joonaanp. N s. 2.10.1841 (pso Wallborg Törö) ja

Kyllikki Antintr. N s.24.10.1917

Pekka

Auli Haapsalo
21.07.14, 20:23
Kiitos tiedoista. Olenkin edennyt jouhevasti Eliakseen asti sekä itse että avustettuna. Hienoa, että etenin taas. Kiitos ja hyvää kesän jatkoa. Auli.