PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ameriikan sukulaisia


tina
06.02.08, 19:49
Hei,
olen tutkimassa mummoni Fanny Sofia Mäntysen os. Salosen
perhettä ja sisaruksia.
Mutta nyt olen umpikujassa:confused:.
Mummoni sisko Emilia Salonen s. 1892 Siikaisten Otamon kylässä ja lähti Amerikkaan v1913. Muutamia tietoja hänestä löysin kuten, v 1913 matkustuslistasta
S.S Fransconiasta, mennyt Liverpoolin kautta Amerikkaan. Mutta siihen tiedot
sitten loppuvat. Mistä voisin löytää lisätietoja hänestä, esim
mahd. avioliitosta tai kuolintietoja??Hänen kanssaan matkusti Johannes Jansson, mutta hänestäkään ei löydy mitään tietoja..
Osaako kukaan auttaa?

Blondie992
07.02.08, 08:10
Hei!

Sinulla ei ole tarkaa tietoa minne päin hän muutti Amerikassa?
Löytyy nimittäin 134 Salonen USA:ssa elossa niin on vaikea.

Terveisin
Blondie992

kkylakos
07.02.08, 10:24
Hei,

Ancestry.com:ista löytyy Emilian saapuminen Bostoniin Franconian kyydissä 5.6.1913. Kotimaan kontakti "Father: Viktor Salonen / Otamo, Siikais." Samassa listassa yläpuolella Saima ja poikansa Eino Siltala, joiden kotikontakti "Mother Katri Salmen / Otamo, Siikais". Kaikki kolme menossa Michiganiin. Alapuolella Johannes Jansson, menossa muualle.

Ameriikan tutkimus on varisn erilaista kuin Suomessa, joten jälkien seuraaminen on melko hankalaa. Vuoden 1920 väestönlaskennasta löytyy sopivan ikäinen Suomessa syntynyt Emilia Salonen (Census Place: Bronx Assembly District 7, Bronx, New York; Roll: T625_1141; Page: 7A; Enumeration District: 396; Image: 221.). Muuttovuotta ei valitettavasti ole täytetty, joten jää epävarmaksi onko oikea. New Yorkin suomalaisista voisi jossain olla materiaalia (lehtiä, jäsenluetteloita tms.) joista voisi löytyä apua.

(Muuttoaikeilla ei ollut paljoakaan merkitystä 7 vuoden jälkeen. Saima ja Eino löytyvät 1920 laskennassa Arizonasta.)

Jos haluat itse perehtyä amerikkalaiseen tutkimukseen ja osaat englantia, internetistä löytyy runsaasti opastusta. Löytyy myös maksullista tutkimusapua, mutta sen käyttäminenkään ei ole takuu tuloksille.

tina
07.02.08, 10:57
Blondie999, minulla ei ollut tietoa minne päin Amerikkaa he ovat menneet:(.
Joten siksi tutkinta onkin hankalaa...

kkylakos, kiitos kaikista tiedoista! Kysyisin vielä, että mitä kautta löysin Saiman ja Einon muuttotiedot?
Itse ole etsinyt heitä Familysearchin kautta ja ancsestry sivuilta, mutta sieltä en löytänyt mitään.
Tulkitsinko oikein heidän tietonsa, että Saima ja Eino Sittala alivat kyseessä?
Itse olen tosiaan löytänyt nuo samat matkustustiedot, mutta se on tyssännyt
aina siihen. Ihmettelen vain, että miksi ei edes kuolintiedoista löydy mitään
koko henkilöstä. Isäni muisteli, että Emilia Salonen on käynyt
Suomessa vuonna 1958, mutta palannut sitten takasin Amerikkaan,
joten ainakin niin kauan on ollut hänestä jotain tietoja.

Itse osaan kyllä englantia, mutta tuntuu niin turhauttavalta kun mistään
ei löydy tiedonmurustakaan 1920 jälkeen.Joten kai pitää sinne vain jatkaa
etsintöjä. Mummoni Salosen sisaruksia kun lähti Amerikkaan useita,
joten vielä on töitä jäljellä :). Mutta kiitos jo kaikille avusta!!

kkylakos
07.02.08, 11:12
Jos sisaruksia oli useampia, Emilian ongelma voi ratketa löytämällä toisten sisarusten jälkläisiä, joilla saattaa olla enemmän muistitietoa tallessa.

tina
07.02.08, 13:13
Sisarusten jälkeläisten metsästys myös alkanut :).

Toinen pulma samassa suvussa on mummoni setä
Johan Jeremias Salonen s. 26.6.1870 Siikainen,ja k. Usa:ssa 5.3.1901,
mutta hänestäkään ei löydy enempää tietoja...
Osaako kukaan auttaa?

RRajander
09.02.08, 18:19
Hei,

itse olen etsiskellyt ja löytänyt täältä:http://boards.rootsweb.com/
Kannattaa hakea eri nimivariaatioilla, salosista on saattunut tulla Saloja, Emiliasta Emily jne...


Salosia Siikaisista käsitteli ainakin tämä, tosin jo vähän vanha juttu:
http://boards.rootsweb.com/localities.scan-balt.finland.general/315.82/mb.ashx

Onnea etsintään!

Jyry
21.02.08, 07:57
Hei!
Minäkin aikanaan etsin pikkuserkkujani Amerikasta. Ei auttaneet familyt eikä muutkaan. Lopulta kaivoin netistä samoilla nimillä olevia henkilöitä jenkkien kataloogeista ja rupesin lähettelemään kirjeitä, joissa kerroin oman sukutaustani ja kyselin, löytyykö yhteneväisyyksiä. Niihinkään ei tullut kunnon vastuksia. Lopulta tärppäsi kun taas kerran löysin uuden yhteyden ja jopa puhelinnumeron. Se oli uutena vuotena viisi vuotta sitten. Päätin, että soitan ja jopa lopulta tärppäsi. Etsintä kesti seitsemän vuotta ja nyt minulla on neljä pikkuserkkua Amerikassa. Olemme jatkuvassa yhteydessä toisiimme. Käytä omaa luovuuttasi. Keinoja löytyy.
Terveisin
Jyry

tina
21.02.08, 12:17
Kiitos taas vastauksista RRajabder ja Jyry!!

Olenkin nyt siirtynyt googlettamaan nimiä, jos sitä kautta löytyisi.
Yhden pikkuserkun löysin suomesta ja hänelle laintoinkin mailia :),
mutta vielä ei ole kuulunut vastausta. Löysin myös mummoni siskonpojan
vaimon osoitteen amerikan puolelta, ja hänelle ajattelin laittaa kirjeen
mahd.pian. Jos hän osaisi vastata kysymyksiini. Isovanhempieni valokuva-
albumeista olen myös löytänyt nimiä, mutta tuntuu että mitään kautta
ei löydy tietoja kyseisistä henkilöistä, on se vaan outoa :).
Mutta sinnikkäästä jatkan etsintääni :).

Eenokki
03.03.08, 20:05
Hei Tina !

Kerrompa minäkin kannustukseksi etsintäkokemukseni Amerikanserkuistani.

Tiesin alun perin, että äitini isän veli on mennyt Amerikkaan. Kohta alettuani penkomaan asiaa tulin huomaamaan, että heitä olikin ollut kolme veljestä, joista kaksi oli mennyt Amerikkaan. Pengoin kaikki mahdolliset rekisterit Amerikassa ja Suomessa ja vähitellen sain selville pieniä asioita kerrallaan. Ja varmasti ainakin kolmattakymmenettä kertaa selaillessani maihinnousuasiakirjoja huomasin yhden uuden nimen ja syntymäajan ja aloin penkoa sen sisään kätkeytyvää tietoa esille ja tulin siihen tulokseen, että hän oli minun sukulaiseni. Todellisuus oli uskomaton. Tuolla matkalla ei ollut ketään minun sukulaisistani vaan heidän oli pitänyt matkustaa tuolla laivalla kotiin, mutta äidin sairastumisen vuoksi heidän kotiinpaluunsa viivästyi yli neljä kuukautta ja siinä maihinnousuasiakirjassa, jolla he tulivat takaisin kotiin ei ollut tuosta lapsesta muuta tietoa kuin maininta mukana matkustavasta lapsesta. Nyt minulla oli kuitenkin nimi ja syntymäaika, joita saatoin alkaa jahtaamaan. Tuskailin monet illat ja taisipa mennä muutama yökin. Tuntui ettei millään konstilla pääse eteenpäin. Sitten sain AHAA-elämyksen ja näppäilin tuon nimen USA:n puhelinluetteloon. Kuinka ollakaan sieltä löytyi kaksi saman nimistä. Kylmän viileästi otin niistä vaistonvaraisesti paremmalta maistuvan osoitteen ja kirjoitin kirjeen ja kerroin itsestäni ja harrastuksestani ja siitä mitä olin saanut selville ja voit uskoa, että elin jänniä aikoja tuolloin. Sitä kesti kymmenen päivää, kun tuli sähköpostiini viesti Amerikasta. Siinä kerrottiin, että hän oli saanut mielenkiintoisen kirjeeni ja ennenkaikkea, että hän on nimenomaan se mies, jota etsin. Hän kertoi myös tavanneensa noin 30 vuotta sitten tuosta toisesta sukuhaarasta erään pojan eikä muistanut muuta kuin etunimen ja taasen minä menin ja tökkäilin sen nimen USA:n puhelinluetteloon ja nyt ei tullut kuin yksi osuma ja taas sama kirje matkaan pienin muutoksin. Meni yhdeksän päivää ja sähköpostiin tuli viesti. Taas osui oikeaan eli hänkin oli pikkuserkkuni. Hän taas kertoi isänsä veljenpojasta ja eikun taas puhelinluetteloon nimi ja kirje liikkeelle ja niin edelleen. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin kirjoitin kolme kirjettä suureen Amerikkaan ja jokainen niistä sattui sukulaiselle.

Ennenkaikkea se onnistumisen ilo ja tunnepurkaus, kun ensimmäinen viesti tuli niin se maksoi moninverroin takaisin sen tuskan, jonka olin joutunut kokemaan heitä etsiessäni. Silloin minun piti lukea viesti moneen kertaan ennen kuin uskoin, että se oli täyttä totta.

Nyt olen sitten siinä tilanteessa, että tiedän, että minulla on neljätoista pikkuserkkua USA:ssa eri puolilla maata. Voin olla heidän kanssaan sähköpostiyhteydessä, ainut ongelma on kielitaito minä nimittäin jouduin lukemaan saksan kielen oppikoulussa enkä ole koskaan opiskellut englantia, mutta kyllä sanakirjallakin pääsee pitkälle, kun muistaa ”It is my word collection”.

Mielikuvitus on paras työkalu etsittäessä tuntematonta. Monta kertaa on pienestä kiinni niinkuin urheilusuorituksessakin.

zappa
04.03.08, 18:52
Hei,
Yksi mahdollisuus olisi se ,että ovat menneet Bostonin kautta Kanadaan
niinkuin monet tekivät tai ovat vaihtaneet sukunimen. Tosin Amerikassakin on vielä paljon vielä osavaltioita joiden maakuntien tietoja ei löydy netistä.
T. Harri

zappa
04.03.08, 19:20
Hei,
Yksi Eino Siltala löytyi Arizonan, Prima, Tucsons.31.5.1911 k. joulukuu1977
T. Harri

ametsapuro
04.03.08, 21:28
Siikaisten tiedoista löytyy Saima Aurora Fransintytär Sallmen s. 7.9.1890 Siikainen Otamo.
Isä: Frans Alfred Iisakinpoika Sallmen s. 4.11.1869 Siikainen Otamo
äiti: Ida Katriina Juhontytär (Isosalo) Sallmen s. 13.12.1864 Siikainen Otamo.
Lieneekö isä kuollut ennen 1913, jolloin Katri Salmen on mainittu kontaktiksi.

Saiman veli
Frans Nikolai Fransinpoika Sallmen s. 20.6.1893 Siikainen, Otamo
puoliso:
Hilma Josefina Fransintytär (e. Ruohomäki e. Salin) Salmen s. 3.10.1893 Siikainen, Haapakoski k. 3.10.1955 Siikainen.


Näistä alkuperäisistä Salosista olen ollut yhteyksissä alkuperäiseen kysymyksen asettajaan. Joitakin tietoja löytyy. Kiitän omasta puolestani myös lisätiedoista joita tästä ketjusta olen saanut.

tina
06.03.08, 13:11
Tuhannet kiitokset kaikille neuvoista ja vinkeistä!

Muutamia varmoja sukutietoja olenkin jo saanut, jotka koskevat
mummoni sisaruksia ameriikan puolelta. Ja nyt olen saanut selville
myös toisen mummoni sisaren ensimmäisen aviomiehen ja toisen aviomiehen nimet.

Ihmettelen myös sitä, että vaikka olen selvittänyt mummon sisartenlasten nimiä, niin niitä on erittäin hankala löytää mistään tietokannasta:confused:. Ei löydy
googlettamalla, ei puhelinluetteloista tai kuolintiedoista. Nooo,
pitänee siis vai etsiä paremmin:D: