PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ny medlem - första frågan


Pian
01.02.08, 19:08
Hej alla!
Tack för att jag får vara med.
Jag är nypensionerad dotter till en "åboflicka" och vill gärna i första hand försöka få lite bättre grepp om mammas föräldrageneration. Det jag vet om min släkt är mest sådant som jag hört nämnas när jag var barn; några sporadiska försök att söka info om dem på nätet har faktiskt givit napp, och jag kommer att fortsätta mitt sökande.
Min första fråga är dock lite banal i detta sammanhang och lyder: jag vet att mamma var född på Västra strandgatan i Åbo 29/9 1914. Hur kan jag lista ut vilket hus det faktiskt var?
När jag var mycket liten tog hon mig till huset ifråga, och berättade barndomsminnen därifrån.
Det bör ha varit i närheten av det som är Apoteksmuseum numera.
Tacksam för svar, med vänliga hälsningar
Pia i Stockholmstrakten

K-Erik
03.02.08, 20:11
Hejsan!
Då hon är född på 1900-talet måste du ta kontakt med församlingen i Åbo för att få noggrannare uppgifter. Barnboken berättar adressen (troligtvis) Via nätet kan du troligen inte få uppgifter.
Välkommen med i en intressant klubb av släktutredare.

Pian
03.02.08, 23:52
Tusen tack för svaret!
Jag visste inte ens att det fanns något sådant som "Barnboken".
När jag nu vet det, kan jag kanske söka fler svar genom den på andra håll också.
Vänligen
Pia

harrysme
04.02.08, 09:44
Det skulle gå att leta efter addressen från mantalsskrivningsböcker i Nationalarkivet i Helsingfors, kanske i Åbo också.

Harry

Pian
04.02.08, 11:03
Ett varmt tack även till Harrysme!

Pia

piipa
04.02.08, 13:34
http://www.turunseurakunnat.fi/portal/seurakunnat/abo_svenska_forsamling/svenska/

piipa
04.02.08, 14:27
Ursäkta...jag bor i Åbo och jag vet att du kan ringer eller skriva till släktforskningsbeställning till Åbo och berättär din mammas name och f.datum and fråga vad vill du veta.

Lycka till

Pirjo Ahlvik

piipa
04.02.08, 15:00
"Det bör ha varit i närheten av det som är Apoteksmuseum numera."

Jag bor nära Apoteksmuseum och kan tag en foto om du vet vad huset de var.

Hälsing Pirjo

Pian
05.02.08, 10:45
Tusen tack även till dig, Piipa!
Med dessa svar har jag bra tips även inför andra frågor - nu ska jag försöka själv ett tag, men måste kanske återkomma.
Bästa hälsningar till min andra hemstad - på många sätt navet i mitt liv, även om på avstånd i många år!