PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Asikainen | Angeliina Asikainen, onko tuttu?


Iiris-Maija
31.01.08, 17:10
Olen nyt ensimmäistä kertaa tutustumassa savolaissukuihin ja kaikki on niin erilaista kuin täällä lännessä.

Nyt olisi vielä täysin kateissa yksi henkilö, onkohan kenenkään tiedossa

Angeliina Asikainen, jolle ilmoitettu synt. aika on 13.8. 1874, mutta MISSÄ??? Hiskissä ei ole...

Aviomies on Arvid Juhana Kinnunen s. 3.8. 1873, he ovat asuneet, jos olen oikein ymmärtänyt Enonkoskella Ihamaniemen kylässä Apurin tilalla.

Enonkoskelta ei kai löydy edes mikrofilmejä rippikirjoista;
mutta mikäli olen taas oikein ymmärtänyt tämä kylä on siirretty Kerimäen kunnasta kun perustettiin Enonsalmen seurakunta. En yhtään tunne seutua, mutta olen ahkerasti surffannut netissä etsien kaikkea mahdollista.

Olen kaikesta avusta HYVIN KIITOLLINEN!

Iiris-Maija

Eeva T
01.02.08, 16:57
Hei Iiris-Maija
Kun laitat hiskiin paikaksi ihama*, tulee vastauksia Kerimäeltä, Heinävedelta ja Säämingistä.
Heinäveden kirjat on hyvin digiarkistossa.
Angelinan syntymämerkintä on sivulla:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/heinavesi/syntyneet_1871-1883_mko8-11/35.htm
Perhe rippikirjassa:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/heinavesi/rippikirja_1870-1879_mko31-64/174.htm



terveisin Eeva

Iiris-Maija
01.02.08, 18:20
KIITOS, kiitos kiitos!
Sinä ihana ihminen!

Tuo Heinävesi ei tullut minun mieleeni, kuten sanoin en tunne maisemia ollenkaan, mitä nyt kartasta yritin tiirailla!

Iiris-Maija

oivabagge
03.02.08, 11:06
Terve Iiris-Maija.
Kyselet henkilöistä, jotka ovat asuneet sellaisella Savon alueella, jota ei ole riittävä selvästi kuvattu minkään eri pitäjien Historioissa. Sotien jälkeiset rajalinjat sekä uusien seurakuntien perustamiset ja kuntaliitokset ovat "sotkeeet kuvioita".
Siksi ehdotan, että aluksi perehdyt Rantasalmen, Säämingin, Kerimäen ja Heinäveden Historia-kirjoihin. Kirjat kannatta kaukolainata. Muuten et löydä pohjaa etsiessäsi Asikaisia sillä tuntumalla, että saattaisivat olla Enonkoskelta tai että joistakin henkilöistä on maininta HisKissä.
Kyseessä on suur-suku. Jokaisen edellämainittujen pitäjien alueella on asunut Asikaisia. Minulle tulee ensiksi mielen Rantasalmen Asikkalan kylässä asuneet Asikaiset.
Ole aloittelijana huolellinen, äläkä tee omia johtopäätöksiä olettamustesi perusteella.
SSS:n luettelosta löytyy useita tutkijoita, joilta saattaa saada apua tältä vaikealta Savon Asikainen-tutkimusalueelta.
Oiva Bagge, Rantasalmi/Savonlinna

KatiK
14.03.08, 11:57
Olen sukua tälle pariskunnalle. Jos haluat lisätietoja, niin pyydän ottamaan yhteyttä kati_kinnunen*yahoo.com. Isäni voi varmasti kertoa hyvin paljon heistä!

Terho Asikainen
02.09.08, 21:54
Hei Iiris-Maija!

Heräsin vähän myöhään tähän keskusteluun, toivottavasti viestini tavoittaa sinut vielä.

Olen tehnyt sukukirjan Ihamaniemen Asikaisista. Angelina löytyy kirjan sivulta 147, ja siitä voi seurata hänen esivanhempiaan 1600-luvulle asti. Suku on alun perin lähtöisin Rantasalmen Asikkalasta, kuten Oiva Bagge arvelikin.

Kirja on ikävä kyllä loppuunmyyty, mutta sen pitäisi löytyä ainakin Kansallisarkistosta, Mikkelin maakunta-arkistosta ja Savonlinnan kaupunginkirjastosta. Pari viimeistä kappaletta saattavat tosin olla myös vielä myymättä Ihamaniemen kyläkaupassa.

Kysymys ihmisten kotipitäjästä on tällä alueella tosiaan erittäin monimutkainen. Pääosa Enonkosken eteläosaa kuului aiemmin Kerimäkeen ja pääosa pohjoista Ihamaniemen kylää Heinäveteen, mutta alueella oli pitkään myös rantasalmelaisten ja sääminkiläisten talojen takamaita, joiden asukkaat kuuluivat näihin seurakuntiin.

Siksi jonkin perheen muuttaminen kirjoissa Säämingistä Rantasalmelle saattoi todellisuudessa tarkoittaa vaikka sitä, että perhe muutti Ihamaniemessä viereiseen torppaan.

Enonkoski on niin nuori seurakunta, että sen kirjoja pääsee tietääkseni edelleenkin tutkimaan vain seurakunnan omassa kirkkoherranvirastossa.

terveisin
Terho Asikainen
Hämeenlinna