PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Esittäytyminen


Calonius
31.01.08, 09:25
Terve kaikille!

Olen Kim Calonius (lisää profiilissa) ja aloitin hieman aktiivisemman sukututkimuksen isäni kanssa aivan hiljattain. Pohjana meillä on edesmenneen Boris Caloniuksen tutkimukset. Siihen olemme lisänneet meidän haaran tarkempia tietoja ja hieman joitakin sivuhaaroja.

Vanhin esi-isä, jonka itse asiassa vasta juuri selvitin internetin kautta on Vilho Selinheimon tutkimusten mukaan Tuomas Bytti Turusta, syntynyt noin v. 1600. Olisi hienoa tietää jotain siitäkin taaksepäin historiassa!

Kaikenlaisia vihjeitä otetaan mieluusti vastaan. Katsotaan nyt, kuinka tarkkaa tutkimusta tässä ehditään tehdä ja onko jo nyt ns. seinä vastassa...

terv. Kim

Pekka Hellemaa
31.01.08, 15:31
Hei Kim ja tervetuloa tähän porukkaan!

Kotiruoka-nimisen keittokirjan ensimmäinen painos otettiin vuonna 1908. Sitä on painettu jo yli miljoona kappaletta ja tämän vuoden alussa sen 70. painos näki päivänvalon. Vuosikymmenten kuluessa kirjan sisältöä on pikkuhiljaa muutettu kulloisenkin aikakauden tarpeita vastaavaksi ja kirjan tekijätkin ovat jo moneen kertaan vaihtuneet.

Ensimmäisen painoksen kirjoittivat Edit Reinilä, Sofie Calonius ja Valma Kranck. Edit oli isoäitini, Valmakin liittyy jotenkin sukuumme. Sen sijaan Sofiesta en tiedä juuri mitään. Onko Sofie Calonius sinulle sukua? Tunnetko hänen elämänvaiheitaan?

Muutkin saavat tietysti vastata kysymyksiini.

Pekka Hellemaa

Calonius
03.02.08, 15:40
Kiitos, Pekka!

Olin kuullut tuosta Sofiasta aiemmin, mutta piti ottaa tarkemmin selvää. Kyseessä on Hilma Sofia Calonius (1868 - 1951) ja hän oli isänisänisäni Otto Mathiaksen vanhempi sisko. Talouskoulun opettaja. Meillä on joku kuva hänestä tallella. En itse tiedä valitettavasti tarkemmin hänen elämänvaiheitaan, mutta kerron, jos saan jotain selville etenkin liittyen isoäitiisi.

Tällaisen löysin netistä:

http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=strang&lang=nl;p=hilma+sofia;n=calonius

terv. Kim

Pekka Hellemaa
05.02.08, 17:53
Heippa Kim!

Ei ollut mitenkään suuri yllätys, että osoittauduit Sofien sukulaiseksi. Eihän teitä Caloniuksia ihan mahdottomia määriä taida Suomessa olla.

Koko Kotiruoan kirjoittajakolmikko työskenteli aikanaan Helsingin Kasvatusopillisessa Talouskoulussa. He viettivät myös vapaa-aikaansa yhdessä ja olivat erillään ollessaan kirjeenvaihdossa.

Kaikki tähän kolmikkoon liittyvä aineisto tietenkin kiinnostaa, joten olen iloinen lupauksestasi pitää silmäsi auki.

Liitän vielä mukaan suvun albumeista skannaamani Sopon kuvat:
Kuva 9: Talouskoulun opettajia. Vas. Elin Sjöström (johtokunnan jäsen), Edit (Edda) Reinilä (johtajatar), Sophie (Sopo) Calonius (opettaja) ja Valma Kranck (opettaja).
Kuva 500: Keittokirjailijoita. Vas, Valma, Sopo ja Edda.
Kuva 546: Sopon kamarissa keittokoululla Helsingissä 1905. Vas. Sopo, Valma ja Edda.
Kuva 547: Keittokoulun ruokasalissa kahviloma. 1905. Vas. Sopo, Edda ja Valma.
Kuva 548: Vanha keittiö. Sopo omassa valtakunnassaan.-Pekka-
http://suku.genealogia.fi/C:/A/Kuvat/Scan/Web/0547.jpg

Ingeborg Palmén
05.02.08, 21:57
Täytyyhän minunkin laittaa lusikka soppaan.
Käytän edelleen Reinilä-Calonius-Krank keittokirjana ja se on hyvä, peritty isänäidiltä. 2. painos 1911; Kokbok för hem och skola. Erityisesti minua viehättää s. 162 oleva painovirhe "rotsbiff". Muita epätarkkuuksia en ole löytänyt, sen sijaan edelleen erittäin hyvä perusteos.
Olen itse Mathias Calonius vanhemman pojan Israelin jälkeläinen (hän oli äiääi)
ja tietenkin kaikki aikaisemmat sukupolvet kiinnostavat.
Olen myös Selinheimon avulla päässyt Pyttiin/Byttiin.
Henrik Kalosen vaimo Brita Stamnell, jonka veli mahd. oli Paimion pitäjänkirjuri, olen tentatiivisesti johtanut Johan Bertilsson Rasilaiseen ja vaimonsa Brita Jacobsdtr Halis' iin.
Mutta Turun porvarit ovat vaikeita . . .

arno calonius
07.02.08, 22:36
Ok, tässä on varmaan hyvä minunkin esittäytyä. Olen Arno Mathias Calonius, Kimin isä. :)
Keittokirja olkoon hyvä aasinsilta lyhyeen isoisäni sisarusten esittelyyn, kun tässä oli Sofiasta puhetta. Otto Mathiaksella oli 3 siskoa. Vanhin Elin oli naimisissa Karl Enckellin kanssa. Heillä oli yhteisiä lapsia. Elin kuoli nuorena alle 30v. Enckell meni uusiin naimisiin ja sai 3 poikaa, joista yksi on kirjailija/taidemaalari Rabbe Enckell. Hilma Sofia s. 1868 on keittokirjan takana. Hänhän oli naimaton. Isoisäni Otto ja Hanna olivat kaksosia ja syntyneet 1870. Hannan tytär Ragni Tennberg lyöttäytyi myöhemmin yhteen Sofian kanssa näissä keittokirjaprojekteissa ja toimittivat mm Tyttöjen Keittokirjan. Oli kiva nähdä kuvia Sofiasta ja muista. Kiitos. Minulla on itselläni alkuperäinen kuva, jossa Sofia viettää 80- vuotis päiviään v. 1948 ruusumeren keskellä. Isoisäni Otto itse toimi ratsuväkirykmentissä Bessarabiassa, Kishinaussa 1890-luvun lopulla. Sieltä tuli kotiintuomisina isoäitini Helena Dragosh.