PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Erik Roth (Root) ?


JuHuu
31.01.08, 01:06
Tuttavani Ruotsista kaipaisi tietoja Erik Rothista:

"Erik Roth (Root), enligt husförhör i Jönköping så var han artillerist och var född i Finland 27 januari 1762. Skulle kunna tänka mig att han blev värvad i finland som soldat. Första gången som han dök upp i husförhören var ca 1812-1814"

- Löytyykö keneltäkään mitään valmista? Mistä lähteistä kannattaisi aloittaa?

:.Juha Huusko

marianne kortesoja
01.02.08, 17:44
Moi,

minulla olisi ollut sotilas Carl Lorenz Rooth... itse aloittaisin sotilastiedostoista, nimi kun kuulostaa ainakin minun korvaani selkeästi sotilasnimeltä. Taitavat löytä riksarkivetistä? Hiskiäkin voisi kokeilla. Sen kummempia paikkakuntatietoja ei ilmeisesti ole?

marianne kortesoja
04.02.08, 17:42
Rootheista vielä, Oriveden suunnalla vaikutti Christina Katharina Ulf ja puolisonsa Johan Rooth... heillä oli useita sotilaina toimineita lapsia... onko tästä erkistä muuta tietoa??

vikmapi
04.02.08, 17:55
Erik Roth on todennäköisesti tykistön sotilas, joka Suomen sodan aikana on armeijan mukana perääntynyt Ruotsin puolelle. Osa mainituista sotilaista, jos hengissä selvisivät, jäi vuosiksi Ruotsin puolelle ja jopa hankki siellä itselleen ammatin. Minun esi-isäni oppi siellä kellonteon, palasi 1820-luvulla takaisin Suomeen ja elätti perhettään torpparina ja kellontekijänä.

K-Erik
05.02.08, 19:45
Ainakin seuraavilla paikkakunnilla on HisKin mukaan syntynyt/kastettu Eric 27.1.1762:
Kangasniemi, Sääksmäki, Vehkalati. Pari muutakin tuli vastaan, joissa Eric on syntynyt ihan niinä päivinä.

Martin Josefsson
05.02.08, 23:05
Näyttää siltä että Sääksmäki-Eric (http://hiski.genealogia.fi/hiski/ovx0qf?se+0533+kastetut+5736) myöhemmin kuolee 3-vuotiaana (http://hiski.genealogia.fi/hiski/ovx0qf?se+0533+haudatut+5172).

Kytömäki Leena
01.03.08, 19:41
HisKin mukaan Jämsässä eli 1700-1800 luvun vaihteessa useita Roth-nimisiä sotilaita, mm. jäg. Eric Roth Heinäkengän talosta, jonka kahden lapsen syntymä on rekisteröity (1815 ja 1816). Eric kuului mahdollisesti samaan sukuun kuin omasta suvustani löytyvä samalla seudulla 18.7.1777 syntynyt Helena (Lena) Roth, isä drag, Joh.Roth.

Päivi V.
02.03.08, 13:09
Rootheista vielä, Oriveden suunnalla vaikutti Christina Katharina Ulf ja puolisonsa Johan Rooth... heillä oli useita sotilaina toimineita lapsia... onko tästä erkistä muuta tietoa??


Antti Lehtosen tutkimuksessa "Orivedellä 1600-1800-luvuilla vaikuttaneita sukuja" on myös Roth-suku. Sieltä ei löydy Erik-nimistä henkilöä.
Johan (Laurinpoika) Rothin vaimo on GUNILLA Katharina Ulf.
Yksi heidän pojistaan on KRISTIAN Lorenz Roth. Sanoit Marianne itseltäsi löytyvän CARL Lorenz Rothin. Tarkoititko Kristiania vai onko olemassa vielä erikseen Carl Lorenz?

t. Päivi V.

marianne kortesoja
03.03.08, 04:59
kyllä se sama christian lorenz on, näissä monissa lähteissäni on vain useampia kirjoitusasuja... kyse on Parkanon Kuivasen vävystä, joka asui Ikaalisissa...