PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Starck | Fagervikin sepistä, Henrick Starckista


Markku_Tahkokorpi
27.06.07, 12:52
Haapajärvellä (Pohjois-Pohjanmaalla) on 1700-luvun alkupuolella vaikuttanut korpraali Sigfrid Starck jonka isän nimeksi on sotilaslähteissä mainittu Henrik ja syntymäpaikaksi Uusimaa.

Löysin sukututkimusseuran kirjastosta kirjan jossa mainittiin että Fagervikin ruukissa vaikutti 1600-luvun loppuvuosina seppä (hammarsmed) Henrik Starck.

Mistä mahtaisi saada lisätietoja tuosta Henrick Starckista tai Fagervikin ruukissa vaikuttaneista henkilöistä yleensä tuona aikana. (Ennen 1711.)

Vuonna 1711 rutto tappoi noin 200 henkilöä Fagervikissä. Mahtaako noista kuolleista olla mitään lisätietoa olemassa?

nylanst
27.06.07, 19:00
:cool: Alf Brenner: Ingå, Fagervik, Degerby, painettu Tammisaaressa v. 1936, osa II s. 7-104 käsittelee Fagervikiä ja kertoo monipuolisesti ruukin vaiheista myös ennen 1711.

Stefan Nylander

eijali
27.06.07, 20:22
Kiitos kirjavihjeestä!
Kirjoja on ilmeisesti osat 1-3? Onkohan niissä muissa ruukkeihin liittyviä asioita? Minua kiinnostaa 1600-luku ja 1700-luvun alku, koska esi-isäseppäni muuttivat 1740-luvun paikkeilla Forsbyn ruukkiin.
Terveisin Eija Liitiäinen:)

Juha
27.06.07, 20:48
Fagervik on vielä nykyäänkin todella vaikuttava matkailukohde!

Sen ruukin väestöstä löytyy netinkin avulla kivasti tietoa.

Digiarkistossa on skannattuina mm. Uudenmaan läänintilejä (www.digiarkisto.org), joissa esim. vuoden 1733 henkikirja Fagervikistä.

Läänintilit ovat vain jäsenille, lisätietoja mainitulla sivulla.

eijali
27.06.07, 21:05
Kiitos Juha!
Olen käynyt viime kesänä Fagervikissä ja kyllä se on todella ihana paikka! Tuntui mukavalta seisoa sepänpajan raunioiden vierellä ja kuvitella, miten siinä esi-isät ovat työtä tehneet ja eläneet.
Minä olen digitoinut nuo mainitsemasi läänintilit, mutta kun välillä joudun olemaan pari päivää ilman nettiä, niin kirjallisuus on silloin tarpeen. Ja oikeastaan tutkimieni ihmisten asuinpaikat eri ruukkien alueella 1600-luvulla ja 1700-luvun alussa ovat vielä epäselviä edelleen.
Eija Liitiäinen:rolleyes:

Markku_Tahkokorpi
27.06.07, 21:16
Kiitokset tiedosta. Kävin viime viikolla Leppävaaran Uusimaa-kokoelmaa läpi mutta tuo kirja ei ollut hyllyssä joten jouduin tyytymään vähemmän ruukkia kasitteleviin lähteisiin.

Näyttäisi että noissa Digiarkistossa olevissa tiedoissa ei näy Henrik Starckia.
Ehkä hän kuoli tuolloin 1711.

eijali
27.06.07, 21:43
Tilasin äsken sen kirjan kakkososan netin kautta kirjastoon ja näytti, että niitä olisi useissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa.
Eija Liitiäinen

Markku_Tahkokorpi
27.06.07, 21:46
Huomasin että olit varannut Leppävaaran kappaleen.
Ajattelin poiketa Pasilassa hakemassa toisen kappaleen kirjavarastosta.

Helmetin mukaan tuosta kirjasta on otettu toinen painos vuonna 1972.

:)