PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hiski


K-Erik
26.06.07, 18:57
Undrar när följande Hiski uppdatering kan väntas, det är en tid sedan senaste.
K-Erik

Blondie992
27.06.07, 12:18
håller med om man det var en tid sedan Hiski uppdaterade sig sist. Men det heter ju att den som väntar, väntar inte för jäves. Det börjar bli på tiden att sidorna uppdateras lite oftare.

Blondie992

Marian
30.06.07, 20:50
Hei.

Jeg er her inne for aller første gang, så jeg venter spent på hva dette forumet vil avstedkomme etter hvert.

Siden jeg har flere aner som kommer fra forskjellige steder i Finland er jeg nysgjerrig på hvordan dette er lagt opp. Dessverre har jeg tapt mitt finske språk, siden mine aner flyttet til Norge på midten av 1800-tallet. Derfor er det gledelig at her også går an å kommunisere på svensk, noe jeg heller ikke mestrer skikkelig.

Jeg kommer nok tilbake med tid og stunder.

Hilsen Marian.

admin
30.06.07, 22:42
Hej Marian,

Du är välkommen som första från Norge här på Suku forumet. Hoppas att du får svar på dina frågor.

Törs jag spörre fra vilke steder dina aner kommer i Finland?

Hilsen
Hasse

Marian
30.06.07, 22:56
Hei Hasse.

Du spør hvor mine aner kommer fra, og det er bl.a. fra Kemi, Kemijärvi, Sodankylä, Turtola, Enontekiö, og så er det fra det området som visstnok både har vært svensk og finsk Torneå (Matarengi), Lainio, Mounio. Det er det jeg husker i farta.

Jeg er fra Nord-Norge, men bor nå nesten så langt sør i landet som man kan komme.

Hilsen Marian.

Katarina
05.07.07, 20:29
Hej Marian !!

Du nämner att du har anor från bl a Torneå, vad heter din släkt. Jag har också anor som är från Torneå, det är Koberg och Berg, i vår släkt var en del smeder och några var färjare, många av dem ligger begravda i Torneå.

Hälsningar

Marianne från Sverige

sm1nvv
30.08.07, 00:59
Hej på er
Är ganska ny på det här med släktforskning och undrar hur jag skall bära mig åt för att hitta en anfader som är född i Finland.

Har bara att han är född i Finland 1794 och hette Petter Lundin, det är inte mycket att gå på.

En annan anfader var Anna Lovisa Lundin som for över till Finland och Tammerfors ett par år.
Petter Lundin var Anna Lovisas farfar så det kanske kan vara ett spår ;-)

mvh Tommy Andersson Slite, Gotland

MortenMo
20.09.07, 20:34
Finland är ett tacksamt land för utrikes släktforskare, med mycket goda ressurser på internätet.
Börja på www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi), där hittar du stora delar av de finska kyrkoböckerna transkriberade som databas och med mycket kraftfulla sökverktyg. Data du hittar här kan sedan verifieras mot skannade kyrkoböcker på http://www.digiarkisto.org/sshy/index_sve.htm.
I Riksarkivet på Fredsgatan/Rauhankatu i Helsingfors hittar du också blant mycket annat kyrkoböckerna på mikrofilm.
Detta lär hålla dig upptagen ett tag!

Hälsningar,

Morten Mo,
som nog var norrman på forumet några dagar före Marian!

sm1nvv
20.09.07, 20:42
Hej Morten Mo
Tack för dina tips om släktforskning i Finland.
Det är inte lätt att forska i ett främmande land och på ett främmande språk.
Som tur är så svenska inte så främmande för finnländarna så att man kan få lite hjälp ;-)

Skall testa på dina länkar och se vad jag kan hitta.

Återigen tack

Mvh Tommy