PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Esittäytyminen / Snellman suku


os951
14.01.08, 18:09
Hei,
olen uusi tällä foorumilla ja olen harrastanut sukututkimusta reilun vuoden ajan.

Olen kiinnostunut isäni suvusta Snellman. Haluan tähdentää heti aluksi, että sukumme ei ole tätä Snellman sukua johon esim. J.V Snellman kuuluu ja josta on saatavilla runsaasti tietoa.

Meidän sukuumme Snellman nimi on tullut vasta vuosien 1842-43 välisenä aikana. Esi-isäni ovat kotoisin Hausjärvi-Tervakoski-Kytäjä akselita joilla paikkakunnilla he ovat toimineet pääasiallisesti kartanoiden seppinä.
Olen tähän mennessä päässyt tutkimuksissani tuonne 1700-luvun puolenvälin tienoille.
Etsin yhteyksiä henkilöihin, jotka ovat mahdollisesti samaa sukua.
Lisäksi olen kiinnostunut Hämeen eri alueilla vaikuttaneista Leander ja Sajantila suvuista.

Osaako kukaan sanoa mitä kirkonkirjoissa käytetty lyhennys Ukol tarkoittaa? En ole löytänyt sille mitään järkevää selitystä.

t.Olli

Juha
14.01.08, 18:18
Luultavasti Ukol on virheellinen tulkinta kirjaimista Ukrl eli nuori mies


Juha

Sami Lehtonen
14.01.08, 21:04
Terve!

Minkähän kartanoiden seppinä esi-isiäsi löytyy. Minun juureni ovat vahvasti kanta-hämeessä, Janakkala/Loppi/Renko -alueella. Hausjärveen omat juuret eivät vielä ole löytäneet, mutta luulen, että saatamme silti olla jotakin kautta sukua. Toistaiseksi olen etupäässä tutkinut vasta esipolvia, joten jossakin haarassa voisi olla yhteisiä esivanhempia.

os951
15.01.08, 09:08
He ovat toimineet seppinä ainakin Tervakosken ja Kytäjän kartanoissa. Kuten myös Hausjärvellä kyläseppinä.

Sami Lehtonen
15.01.08, 16:37
He ovat toimineet seppinä ainakin Tervakosken ja Kytäjän kartanoissa. Kuten myös Hausjärvellä kyläseppinä.

Tämä suvun aloittaja, seppä Nikodemus Snellman lienee tässä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/janakkala/rippikirja_1855-1861_tk244-245/211.htm

Vihittäessä 1839 nimeä Snellman ei vielä ollut, mutta oliko niitä muita seppiä Kuin tämä N Snellman, joka muutti Hausjärveltä 1840-luvun alussa Janakkalaan ja edelleen 1855 Nurmijärvelle. Jatkuuko hänestä kumpikaan haara esimerkiksi Janakkalan puolelle?

os951
15.01.08, 19:40
Nicodemus Snellman muutti 1855 Kytäjälle Tervakoskelta. Tuohon aikaan Kytäjä kuului vielä Nurmijärveen. Nicodemus Snellman toimi seppänä Kytäjän kartanossa, jossa yksi pojista, Knut Olof (isoisoisoisäni) jatkoi sepän toimessa. Ilmeisesti nuoremmalle seppä veljelle Johan Erikille ei sepän hommia riittänyt Kytäjällä, koska hän palasi sittemmin Hausjärvelle ja oli naimisissakin ainakin kolme kertaa, joten jälkeläisiä riittää. Nicodemus Snellmanin pojista isänsä kaima toimi Kytäjällä myllärinä ja ja nuorin poika Karl Erik aluksi renkinä ja sittemmin Helsingissä kauppiaana. Wendla tytär kuoli 2kk Kytäjälle muuton jälkeen. Perheen esikoispoika Adolf oli kuollut pari vuotiaana Tervakoskella tapaturmaisesti.
Nicodemuksen poikien haudat ovat edelleen olemassa; Johan Erik on haudattu Hausjärvelle, Knut Olof ja Nicodemus jr Hyvinkäälle. Karl Erikin hauta on Helsingissä Hietaniemessä.

os951
15.01.08, 22:06
Karl Erik on tietenkin Karl Viktor.

Jormar
16.01.08, 18:24
Liityin juuri mukaan; olen SSS:n jäsen Espoosta ja olen lukenut kyllä SukuForumia ihan alusta asti ja sitä ennen SSS-postituslistaa.

Etsiskelen lähinnä esivanhempiani.
Isäni sukua (Kokkolan Brandtit) olen kartoittamassa laajemminkin (täydennän jo tehtyjä sukuselvityksiä).
Äitini isän suvusta (Snellman) on kerääntynyt jonkin verran tietoa, vaikka en sitä aktiivisesti tutkikaan.

Seppä Nicodemus Snellman (1813-1868) on äitini isän isän isä, joten tämän ketjun aloittaneen Ollin kanssa olen näköjään samaa sukua. (Nicodemus on yhteinen esi-isämme; hänen pojistaan tiemme eroavat)

Nicodemus Snellmanin esi-isät näyttävät olevan kotoisin Hauholta: lampuoti Johan (1773-1855), salpietarin keittäjä Johan (1739-1791), sotilas Mårten Mellberg (1695-1771), Mårten, Matts.
Nicodemuksen äidin suku on Hausjärven Kara Antilasta.
Monen esivanhemman kohdalle on kylläkin jäänyt kysymysmerkki, vaikka olen mikrofilmeiltäkin yrittänyt tarkistaa.

terveisin

Jorma

os951
18.01.08, 10:46
Jorma,
Hieno juttu, kun löytyy sukua tätäkin kautta! Kuka Nicodemuksen pojista on esi-isiäsi?

Jormar
21.01.08, 13:45
Hei Oll,
Hausjärven seppä Erik Johan Snellman ja hänen ensimmäinen vaimonsa Wilhelmiina Helin ovat minun esivanhempiani. Hausjärveltä löytyy vieläkin tätä sukua. Kaksi Erikin pojista, Karl ja Erik, muuttivat Helsingin seudulle, josta sukua löytyy enemmänkin.
Otan yhteyttä sähköpostilla.

terveisin

Jorma