PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sähköpostiosoite selväkielisenä sukuseuran kotisivulla


jhaapasalo
11.01.08, 11:06
Hei kaikki sukuseurojen kotisivuja tekevät tai ylläpitävät kolleegat!

Kauhistuin, kun katselin muutamia sukuseurojen kotisivuilla olevia yhteystietoja.
Kävin läpi kymmenen sivua ja yhdessä oli edes yritetty muuttaa sähköpostiosoitetta, * oli korvattu (et):llä.

Internet on täynnä "robottiohjelmia", jotka käyvät läpi kotisivuja etsien sähköpostiosoitteita.
Löydettyihin osoitteisiin aloitetaan roskapostipommitus tai ne myydään internetkauppiaille.

Korjatkaa nyt ihmeessä kotisivunne yhteystiedot muuttamalla sähköpostiosoitteet toisenlaisiksi. Varminta on korvata ne kuvalla, jossa on ko. sähköpostiosoite.

Netistä löytyy myös muita vaihtoehtoja.

t. Jorma Haapasalo

Martin Josefsson
11.01.08, 21:16
Netistä löytyy myös muita vaihtoehtoja.

Tässä on yksi vaihtoehto: http://www.hide-email-script.com/

Tämä tekniikka ei toimi jos JavaScript on poiskytkettynä surffaajan koneella (mutta silloinhan hän on usein tietoinen siitä).

Eppu K
11.01.08, 21:31
... Varminta on korvata ne kuvalla, jossa on ko. sähköpostiosoite...
Vuodesta 2000 lähtien olen ilmoittanut yhteystietoni pelkästään kuvan muodossa. Tästä syystä ei tällä vuosituhannella ole sähköpostilaatikkooni tullut ensimmäistäkään roskapostiviestiä (paitsi Family Searchin tarjouksia, mutta ne tulevat toiseen, vähemmän tärkeään sähköpostiosoitteeseeni, jonka ilmoitin kun kerran heidän palvelujansa kokeilin).

Tällä foorumilla olen profiilini sähköpostiosoite-rivin jättänyt tyhjäksi. Mutta riville "Kotisivun URL" kirjoitin tuon kuvatiedoston osoitteen http://www.elisanet.fi/~y621923/kauraset/yht/emjk.gif Siltä varalta että jokin noista roskapostittajien roboteista oppii aikanaan OCR-tekniikkaa käyttäen lukemaan tekstiä kuvastakin, olen käyttänyt riittävän harvinaista ja hankalaa fonttia.

Silloin kun kuvatiedostolla yhteystietonsa ilmoittaneeseen henkilöön viiitataan, tulee luonnollisesti viitata juuri siihen kuvatiedoston osoitteeseen (http// -alkuiseen URLiin, ei mihinkään *-sähköpostiosoitteeseen), oli se sitten tavallisen tekstin tai hypertekstin muodossa.

admin
11.01.08, 21:51
...Tällä foorumilla olen profiilini sähköpostiosoite-rivin jättänyt tyhjäksi. Mutta riville "Kotisivun URL" kirjoitin tuon kuvatiedoston osoitteen http://www.elisanet.fi/~y621923/kauraset/yht/emjk.gif (http://www.elisanet.fi/%7Ey621923/kauraset/yht/emjk.gif) Siltä varalta että jokin noista roskapostittajien roboteista oppii aikanaan OCR-tekniikkaa käyttäen lukemaan tekstiä kuvastakin, olen käyttänyt riittävän harvinaista ja hankalaa fonttia...

Saanen muituttaa että jokaisella jäsenellä on pidettävä sähköpostiosoitteensa profiilissa, ja vieläpä osoite joka on toiminnassa ja josta ylläpito tavoittaa tarvittaessa. Vrt. sääntöjen lause "...2) sähköpostiosoite, josta henkilö on foorumin ylläpidon tavoitettavissa. Tämä jää ainoastaan foorumin ylläpidon tietoon."

Jos haluat pysyä foorumin jäsenenä ehdottaisin että laitat sähköpostiosoitteesi takaisin profiiliin.

Sami Lehtonen
11.01.08, 22:59
Itse olen jo luopunut tuon sähköpostiosoitteen varjelusta. perusbotit kun osaavat korjata nuo peruskonversiot (at) -> * jne

Roskapostittajat pihistää noita yhteystietoja myös saastuneista koneista, joten jos joku kaverisi joskus on sellaisen saanut, on suuri riski, että osoitteesi päätyy joka tapauksessa jollekin roskapostilistalle. Ja kun spammaajat havaitsevat osoitteen toimivaksi, ei paluuta enää ole.

Suodattimet toimivat nykyään varsin hyvin ja käytänkin operaattorin suodatusta, jonka jälkeen ohjaan spammit omaan kansioonsa. Kun liitetiedostoja ei avaa, eikä html-muotoisten viestien kuvia hae, ei noista juuri ole ongelmaa.

annahelena
12.01.08, 14:19
Sami Lehtonen: olen samaa mieltä *-merkistä ym. Toinen asia: vastasitko Sinä minulle Stråhlmaneihin viime syksynä. Tietoni ovat hukassa. Sirkka.nurmi*netikka.fi

Eppu K
12.01.08, 16:34
... sähköpostiosoite, josta henkilö on foorumin ylläpidon tavoitettavissa. Tämä jää ainoastaan foorumin ylläpidon tietoon." ...
Toki tuo vain ylläpidolle näkyvä sähköpostiosoitteeni on koko ajan ollut profiilitiedoissani, minkä ansiosta viestit ovat tulleet perille.

Sillä "tyhjäksi jättämälläni sp-osoite-rivillä" tarkoitin jotain ylimääräistä, kaikille profiilia lukeville näkyvää sp-osoitetta, jonka KUVITTELIN profiileissa olevan. Nyt kun tutkin profiilia tarkemmin, huomaan ettei sellaista olekaan. :oo: Valinnan "Asetukset > Muokkaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa" kautta avautuvan "Muokkaa sähköpostiosoitetta (valinnainen)" -kenttään voi kirjoittaa sp-osoitteen. Aluksi en huomannut, että juuri samaan kenttään päästään käyttäen "Muokkaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa" -nappulaa, joka näkyy "Asetukset > Muokkaa profiilia" -valinnan kautta avautuvassa "Rekisteröinnissä vaaditut tiedot - Kaikki kentät ovat vaadittuja" -kentässä. Luulin, että olisi mahdollista ilmoittaa kahdella tavalla toimivaa (tai kaksi erilaista) sp-osoitetta: (1) käyttäen valintaa "Asetukset > Muokkaa sähköpostiosoitetta ja salasanaa ... ... valinnainen" ja (2) käyttäen valintaa "Asetukset > Muokkaa profiilia" ... Kaikki kentät ovat vaadittuja" (luulin vain sen olevan se "pelkästään ylläpidolle näkyvä" sp-osoite). Mutta nyt ymmärrän, että kysymys on yhdestä ja samasta sp-osoitteesta, joka näkyy vain ylläpidolle. - Menikö nyt oikein?

Rekisteröityessäni luin Forumin ohjeita ja Profiilin kenttiä liian hätäisesti (se kova innostus...), mistä johtuen aiheutin tämän sotkun. Vuan haetanneeko tuo? - Syntyihän tästä hyvä syy muistuttaa: "jokaisen jäsenen on pidettävä sähköpostiosoitteensa profiilissa". Tästä asiasta olen täysin samaa mieltä - juuri tuon piilossa pysyvän sp-osoitteen ansiostahan roskapostittajat eivät saa sp-osoitetta urkituksi (ainakaan Suku Forumin kautta) :).

admin
12.01.08, 16:58
Asia harvinaisen selvä!

Sami Lehtonen
12.01.08, 19:21
Sami Lehtonen: olen samaa mieltä *-merkistä ym. Toinen asia: vastasitko Sinä minulle Stråhlmaneihin viime syksynä. Tietoni ovat hukassa.

Terve, kyllä se minä olin. Kun menen toiselle koneelle, laitan viestin uudestaan.