PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Bobrikov-laivan kuva


M J Kokko
09.01.08, 20:23
Onko kenelläkään tiedossa ennen itsenäistymistä olleen Tsaari Nikolai II:n huvipurren kuvaa? Alus oli nimeltään "Bobrikov".

Liitän oheen laivan kapteenista Simo Harjusta s.1853, k.1920 (kirjan kirjoittajan isosisästä) kertovan tarinan kirjasta: Olavi Harju/Saarelaisii tyynis ja myrskyis, 1995.
"Kui ja mite isoisä nous keisarin Bobrikov-laiva kapteeniks, siint ei oo mittää tietoo. Tietäjät on jo mulla alla. Japani-Venäjä sova aikaa 1904-1905 isoisä majotti häne talloo enne mainitus sovas haavottuneit venäläisii upseerii. Sen hää tek vira puolest.
Bobrikov-laiva ol ilmeisest iso ja syväs kulkeva laiva. Viel elos olevat muistaat, et ko laiva tul Uuraa salmee, ni tapahtu veen lasku- ja nousuilmiö. Harjun pere ties, et isän "laiva" männöö Viipurii, ko salmes kuulu tuttu äänimerkki tötäys. Laiva vakiopaikka Viipuris ol linnaa vastapäätä oleva alue.
Bobrikov-laivas ol kaks suomalaist, kapteen Harju ja konemestar Vyyryläine, kummatkii Ravansaarelt. Muu miehistö ol venäläisii.
Simo jäi eläkkeel ilmeiset 1913. Hää ehti olla Bobrikov-laivas ainakkii kakskymment vuotta. Keisarin palkinto ol umpikuorine hopjakello, mikä vielkii on meil suvu omistukses.
Vuonna 1917 eläke keskeyty. Isoisä käi tinkimäs sitä Pietarist, mut bolsevikit nauroit hänet ulos: "Aika entinen ei enää palaa!" Bobrikov-laiva jäi elämää muistois.
Eeva Maria siirty Kaurpila hautuumaal 1919 ja Simo 1920."

Martti Kokko
Ps. Simo on myös minun isäni äidin isä. Kuvassa Simo ja Eva-Maria Harju.

Eero Tapio
10.01.08, 11:23
hei,

Oletko tutustunut kirjaan Keisarit kesälomalla Suomessa (Atena Kustannus Oy, Jorma ja Päivi Tuomi-Nikula). Kirjasta voisi mahdollisesti löytyä apua.

-Eero

Helena V.
10.01.08, 12:00
Hei,

Keisari Nikolai II:n Suomen saaristoon suuntautuneiden lomamatkojen huvipurtena oli enimmäkseen Standard, joka kuvausten mukaan muistutti lähinnä uivaa palatsia ja miehistöön kuului 200 henkeä. Standardilla purjehdittiin myös Riikaan ja kerran Mustallemerelle asti.

Joitain matkoja tehtiin myös leskikeisarinna Maria Fjodorovnan huvipurrella Poljarnaja Zvezdalla (suom. Pohjantähti), joka oli paljon pienempi. Kapinakeväänä 1918 olivat nämä molemmat laivat Helsingin satamassa.

Nikolai II teki yhteensä 17 purjehdusta Suomen saaristoon, joista ensimmäisen 1905 Koivistoon y.m. Poljarnaja Zvezdalla.

Myös keisarien lähisukulaiset tekivät paljon vierailuja Saimaan kanavalla. Usein juuri Viipurista kanavaa pitkin Saimaalle, välietappina Lappeenranta ja määränpäänä useimmiten Imatra. Vuosina 1842-1913 on laskettu tehdyn ainakin 20 suuriruhtinaallista matkaa näille seuduille. Lisäksi Vuoksen ja Saimaan rannoilla oli tuolloin paljon venäläisten ruhtinaiden datshoja, joista mm. eräällä Nikolai II kävi kalastusmatkalla v. 1882 ollessaan vasta kruununperijä.

Uuraan laituri puolestaan oli aikoinaan tullauspaikka Venäjälle ja myös Saimaan kanavalle mentäessä. Bobrikov-laiva oli varmaan yksi näillä seuduin seilaavista pursista.

Kuvaa tai edes mainintaa tämän nimisestä laivasta en ole nähnyt, mutta se toki ei tarkoita mitään. ;) Joku merenkulusta ja laivoista tietäväisempi voisi varmaan kertoa enemmän. Tämä oli vain lähinnä sarjassamme "tulipa mieleeni".

t. Helena V.

Paljon keisariperheen lomamatkoista kertoo myös esim. Irmeli Viherjuuren toimittama Anna Virubova - keisarinnan hovineiti, Otava 1993

M J Kokko
10.01.08, 20:29
Hei vaan.

Kiitos kirjavinkeistä. Täytyy lainata luettavaksi.

Ohessa vielä maininta Bobrikov-laivasta:
Väinö Haltian kertomaa "Saarelaisii tyynis ja myrskyis"-kirjassa (ISBN 952-90-6631-7, v.1995, Paino-Kaarina) s.103:
"Simo Harjun on täytynt viel olla Bobrikov-laivas kapteenin, ko se ankkuroi Makslahtee Penttilä rantaa. Siin kohtaa ol Penttilä ryki. Ko noustii ryvilt määel, ni oikial ol Hännise Mari huvila. Bobrikov ol ankkuris huvila kohal.
Mie olin sillo koulupoika. Miu koti ol Haltiasaares iha siin lähel. Myö otettii poikii kans paatti ja souvettii katsomaa keisari laivaa. Myö kierrettii laiva ympäril. Se ol hieno laiva. Kaik paikat kiilsiit. Upseerit olliit hienois valkosis laivasto univormuis."

Martti Kokko