M J Kokko
09.01.08, 20:23
Onko kenelläkään tiedossa ennen itsenäistymistä olleen Tsaari Nikolai II:n huvipurren kuvaa? Alus oli nimeltään "Bobrikov".
Liitän oheen laivan kapteenista Simo Harjusta s.1853, k.1920 (kirjan kirjoittajan isosisästä) kertovan tarinan kirjasta: Olavi Harju/Saarelaisii tyynis ja myrskyis, 1995.
"Kui ja mite isoisä nous keisarin Bobrikov-laiva kapteeniks, siint ei oo mittää tietoo. Tietäjät on jo mulla alla. Japani-Venäjä sova aikaa 1904-1905 isoisä majotti häne talloo enne mainitus sovas haavottuneit venäläisii upseerii. Sen hää tek vira puolest.
Bobrikov-laiva ol ilmeisest iso ja syväs kulkeva laiva. Viel elos olevat muistaat, et ko laiva tul Uuraa salmee, ni tapahtu veen lasku- ja nousuilmiö. Harjun pere ties, et isän "laiva" männöö Viipurii, ko salmes kuulu tuttu äänimerkki tötäys. Laiva vakiopaikka Viipuris ol linnaa vastapäätä oleva alue.
Bobrikov-laivas ol kaks suomalaist, kapteen Harju ja konemestar Vyyryläine, kummatkii Ravansaarelt. Muu miehistö ol venäläisii.
Simo jäi eläkkeel ilmeiset 1913. Hää ehti olla Bobrikov-laivas ainakkii kakskymment vuotta. Keisarin palkinto ol umpikuorine hopjakello, mikä vielkii on meil suvu omistukses.
Vuonna 1917 eläke keskeyty. Isoisä käi tinkimäs sitä Pietarist, mut bolsevikit nauroit hänet ulos: "Aika entinen ei enää palaa!" Bobrikov-laiva jäi elämää muistois.
Eeva Maria siirty Kaurpila hautuumaal 1919 ja Simo 1920."
Martti Kokko
Ps. Simo on myös minun isäni äidin isä. Kuvassa Simo ja Eva-Maria Harju.
Liitän oheen laivan kapteenista Simo Harjusta s.1853, k.1920 (kirjan kirjoittajan isosisästä) kertovan tarinan kirjasta: Olavi Harju/Saarelaisii tyynis ja myrskyis, 1995.
"Kui ja mite isoisä nous keisarin Bobrikov-laiva kapteeniks, siint ei oo mittää tietoo. Tietäjät on jo mulla alla. Japani-Venäjä sova aikaa 1904-1905 isoisä majotti häne talloo enne mainitus sovas haavottuneit venäläisii upseerii. Sen hää tek vira puolest.
Bobrikov-laiva ol ilmeisest iso ja syväs kulkeva laiva. Viel elos olevat muistaat, et ko laiva tul Uuraa salmee, ni tapahtu veen lasku- ja nousuilmiö. Harjun pere ties, et isän "laiva" männöö Viipurii, ko salmes kuulu tuttu äänimerkki tötäys. Laiva vakiopaikka Viipuris ol linnaa vastapäätä oleva alue.
Bobrikov-laivas ol kaks suomalaist, kapteen Harju ja konemestar Vyyryläine, kummatkii Ravansaarelt. Muu miehistö ol venäläisii.
Simo jäi eläkkeel ilmeiset 1913. Hää ehti olla Bobrikov-laivas ainakkii kakskymment vuotta. Keisarin palkinto ol umpikuorine hopjakello, mikä vielkii on meil suvu omistukses.
Vuonna 1917 eläke keskeyty. Isoisä käi tinkimäs sitä Pietarist, mut bolsevikit nauroit hänet ulos: "Aika entinen ei enää palaa!" Bobrikov-laiva jäi elämää muistois.
Eeva Maria siirty Kaurpila hautuumaal 1919 ja Simo 1920."
Martti Kokko
Ps. Simo on myös minun isäni äidin isä. Kuvassa Simo ja Eva-Maria Harju.