PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : GedCom Hjälp!!!


Ben-Eric
07.01.08, 15:58
Hjälp!!
Har i dag konverterat ca 95000 poster från Suku 8 till Släktprogrammet 2004 för att kunna skapa en GedCom Fil (Suku 8 klarar bara av 3200 poster). När jag försöker bilda en GedCom fíl får jag följande meddelande. Se bild. Är det begränsningar också i Släktprogrammet 2004 ??
Ben-Eric Pahlman
236

kaila
08.01.08, 07:33
Hjälp!!
Har i dag konverterat ca 95000 poster från Suku 8 till Släktprogrammet 2004 för att kunna skapa en GedCom Fil (Suku 8 klarar bara av 3200 poster). När jag försöker bilda en GedCom fíl får jag följande meddelande. Se bild. Är det begränsningar också i Släktprogrammet 2004 ??
Ben-Eric Pahlman
236

Släktprogrammet 2004 har inte begränsningen på 32000 namn för GEDCOM. En så stor databas kräver att det finns tillräkligt minne i maskinen men annars skall det vara ok.

mvh Kaarle

Ben-Eric
08.01.08, 10:56
Hur kan det komma sig att filen som är 51 MB stor i Suku 8 vid konvertering till Släktprogrammet 2004 (gdb) ökar till 456 MB ??
Ben-Eric Pahlman

kaila
08.01.08, 11:10
Hur kan det komma sig att filen som är 51 MB stor i Suku 8 vid konvertering till Släktprogrammet 2004 (gdb) ökar till 456 MB ??
Ben-Eric Pahlman

Det vill vara lite så med datatekniken. Genast när hårdvarutillverkarna gör större hårdvara slukas den girigt upp av softvaratillverkarna. I dethär fallet är det främst Microsoft vars databasprogram Släktprogrammet använder. Något extra kanske även gör Släktprogrammet.

Se här en förklaring till denna s.k. Moores lag (http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law)

Du kan skapa en säkerhetskopia av Släktprogrammets databas om du vill spara det i en mindre fil. Arkiv - Bilda - Säkerhetskopia. Du kan även minska den med kommandot verktyg - komprimera databasen men om du inte gjort något ännu med den blir den antagligen inte så mycket mindre med den.

mvh Kaarle

Ben-Eric
08.01.08, 16:18
En korrigering: Vid konvertering ökar databasen från 51 MB till 71,4 MB och när man aktiverar ID-numren ökar det till 456 MB.
Hur man än bär sig åt får man det tidigare nämnda felmeddelandet efter ca ½ tmmes väntan. Har försökt skapa vyer med endast ett fåtal personer men då får man också samma felmeddelande.
Har försökt på 3 olika datorer men alltid samma resultat.
Internminnet är på 1 GB och opertivsystemet är Windows 2000 (för att kunna hantera Suku 8).
Konvertering till GedCom har prövats både med och utan ID-nummer.
Ben-Eric Pahlman

RuneM
08.01.08, 19:40
Har själv ingen erfarenhet av vare sig Suku 8 eller Släktprogrammet 2004 och sysslar inte aktivt med programmering men har ofta arbetat ihop med programmerare (som är ett släkte för sig, en riktig sådan skall kunna göra sin deklaration binärt:)) Vi har då sysslat just med konvertering och en viktig sak där är datatyperna (om det är text, tal, datum etc)
Litet Googlande på felmeddelande gav bland annat följande:
http://www.dbforums.com/showthread.php?t=836817

För mig verkar felet vara att nåt fält på är feldeklarerat och uppfattas fel i Pyttemjuks Acess Databas och/eller ett syntaxfel i programmet.
En BUG nånstans med andra ord.

MVH
Rune M

RuneM
08.01.08, 19:57
pS:
Andra träffar hänvisar till Service Pack, du har väl SP 4 till Win 2000 installerad?

kaila
08.01.08, 20:05
Du har en ganska stor databas men varför den skulle bli så där mycket större kan jag inte direkt säga. Access databasen blir större när man gör ändringar i den eftersom den inte tar bort det gamla innan du städar upp med Verktyg - Komprimera databasen.

För en så stor databas kan det behövas mera minne. Kan inte säga om så är fallet i ditt fall. Problem kan även uppstå om det bildas en loop dvs du har t.ex i misstag lagt din farfars far till din son. Det är möjligt att göra så om farfarsfar inte har födelsetid.

Programmet har vissa hjälpfunktioner som man kan använda då man söker sådana fel.

Om du kan skicka databasen till mig på något sätt kan jag se om jag får en gedcom fil av den. Jag har själv 2gb minne i min maskin. Jag tror inte du kan skicka en så stor fil via epost.

mvh Kaarle Kaila

Martin Josefsson
09.01.08, 00:40
Via tjänsten YouSenIt (http://www.yousendit.com/) kan man gratis skicka en fil upp till 100MB. Man är ju då tvungen att uppge mottagarens e-postadress vilket innebär att denna framöver får lite spam, men om jag inte minns fel så kan man sedan via ett par musklick göra en "avprenumeration".

Ben-Eric
09.01.08, 08:35
pS:
Andra träffar hänvisar till Service Pack, du har väl SP 4 till Win 2000 installerad?

Tack för tipsen!
Jo jag har SP 4 installerad

Ben-Eric
09.01.08, 08:40
Du har en ganska stor databas men varför den skulle bli så där mycket större kan jag inte direkt säga. Access databasen blir större när man gör ändringar i den eftersom den inte tar bort det gamla innan du städar upp med Verktyg - Komprimera databasen.

För en så stor databas kan det behövas mera minne. Kan inte säga om så är fallet i ditt fall. Problem kan även uppstå om det bildas en loop dvs du har t.ex i misstag lagt din farfars far till din son. Det är möjligt att göra så om farfarsfar inte har födelsetid.

Programmet har vissa hjälpfunktioner som man kan använda då man söker sådana fel.

Om du kan skicka databasen till mig på något sätt kan jag se om jag får en gedcom fil av den. Jag har själv 2gb minne i min maskin. Jag tror inte du kan skicka en så stor fil via epost.

mvh Kaarle Kaila

Tack för hjälpen jag skall lägga den på en CD och skicka över.
Ben-Eric Pahlman

Lasse1951
09.01.08, 11:37
Via tjänsten YouSenIt (http://www.yousendit.com/) kan man gratis skicka en fil upp till 100MB. Man är ju då tvungen att uppge mottagarens e-postadress vilket innebär att denna framöver får lite spam, men om jag inte minns fel så kan man sedan via ett par musklick göra en "avprenumeration".

Ett anna sätt att överföra stora filer är att använda programmet Tirminal som finns att ladda gratis på www.tirminal.com
Endast sändaren behöver programmet, mottagaren använder sin web browser för att ladda filen direkt från sändarens pc.

Lasse Holm

TerhiA
10.01.08, 16:27
B-E:n gedcomin teko näyttää tuottaneen tutun virhemerkinnän.

Kokeillessani gedcomin tekoa 2004:stä kahdessa eri käyttiksessä (ME ja 2000Prof), sain kummassakin tällaiset samanlaiset maininnat näytölle:

1)
Unknown error 0x800A0BB9
ADOX.Views
Argumentit ovat vääränlaisia, ne ovat hyväksytyn alueen ulkopuolella tai ne ovat ristiriidassa keskenään.

2)
IDispatch error #3127
Microsoft Database Engine.
Microsoft Jet -tietokantamoduli ei löydä syötetaulukkoa tai -kyselyä "kkGedExport".
Varmista, että se on luotu ja että kirjoitin sen nimen oikein.

3)
TRLR tietue puuttuu gedcom tiedostosta.

Vastailin kuitenkin koko ajan OK ja kyllä siitä noista herjoista huolimatta gedcom-tiedosto syntyi. En kylläkään tiedä, millaisena se sitten näkyisi jossakin muussa sukuohjelmassa.

/_ TerhiA _\

kaila
10.01.08, 20:19
Gedcom tiedoston luonnissa on selvästi ollut jokin ongelma.

Tuo kkGedExport on ohjelman luoma ja jostain syystä se ei ole onnistunut sitä luomaan. Ensiksi kannattaa yritään auttaisiko Työkalut - Tiivistä Tietokanta komento.

Ellei se auta niin vielä paremmin saa tietokannan siivottua jos siitä tekee XML varmuuskopioin ja palauttaa sen uuteen kantaan.

Mdac_typ ohjelmiston päivittäminen uudempaan voi myös auttaa. (Se löytyy Microsoftyin sivuilta)

terveisin
Kaarle Kaila

TerhiA
10.01.08, 23:11
Se sukufaili, josta gedcomia kokeilin, oli suhtkoht pienikokoinen.
Kummassakin koneessa 2004:n ohjelmatiedossa MDACista luki näin:
" MDAC version = ADODB.Connection.2.5 "
Kumpikaan kone ei ole netissä.

Tässä Vista-koneessa MDACista lukee näin:
" MDAC version = ######## "
Tästähän sinulta priv:sti kysyin, mutta en saanut vastausta.

Enkä näistä mitään ymmärräkään.

/_ TerhiA _\

kaila
10.01.08, 23:17
Tässä tapauksessa ei virhe viittaa MDAC versioon vaan tuohon kkGedExport olioon. Yritä edellisessä viestissäni olevien ohjeiden mukaan korjata tietokanta.

Ellei niin lähetä se minulle niin katson sitä.

terveisin
Kaarle Kaila

Ben-Eric
11.01.08, 09:58
Tässä tapauksessa ei virhe viittaa MDAC versioon vaan tuohon kkGedExport olioon. Yritä edellisessä viestissäni olevien ohjeiden mukaan korjata tietokanta.
Ellei niin lähetä se minulle niin katson sitä.

terveisin
Kaarle Kaila

OK
Filerna är sända per post
Ben-Eric Pahlman

TerhiA
11.01.08, 18:19
Kaarle,
hassu juttu!
Kun äsken kokeilin gedcomin tekoa tässä Vistassa olevasta 2004:sta, ei tullut näkyville herjan herjaa, vaikka kokeilin sellaisillakin tiedostoilla, joiden nimissä on scandeja!

Hmmmm .....
/_ TerhiA _\

kaila
11.01.08, 18:44
Kaarle,
hassu juttu!
Kun äsken kokeilin gedcomin tekoa tässä Vistassa olevasta 2004:sta, ei tullut näkyville herjan herjaa, vaikka kokeilin sellaisillakin tiedostoilla, joiden nimissä on scandeja!

Hmmmm .....
/_ TerhiA _\


Skandit aiheuttavat ongelmia lähinnä Näytä henkilön tiedot komennossa sekä joissakin html-raporteissa. Tämä johtuu siitä että näiden tekemät tiedostot luodaan html-muotoon jossa skandeilla on eri esitystapa tiedoston nimessä kuin se mitä windows käyttää.

t Kaarle