PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Helström, Paasivirta | Onko kukaan törmännyt Loimaalla Paasivirta- Helström nimeen?


Tuulapa
07.01.08, 03:17
Hei,
Olen täällä aloittelija. Minulla on muiden tutkimana neljasta isovanhemmasta isoäitien suvut tiedossa, mutta isoisien taustat on vähän hakusessa. Toki niistäkin jotain tietoa on.

Mutta muuan etsintäkohde on Helström Paasivirta sektorilla Loimaa Turun Laustee? Ajalta 1880 tai aiemmin?

zappa
07.01.08, 14:40
Hei,
Olen törmännyt Hellström Paasivirta nimeen Ypäjältä
lähtöisin olevaan sukuhaaraani.
T.Harri

P.S.
07.01.08, 23:14
Sukupuustani löytyy sepän leski Karolina Salomonsdotter Hellström s.1836(?), joka asui ainakin Mellilässä 1870-luvulta eteenpäin poikineen. Nyt yritän löytää tätä seppää ja Karoliinan syntymäpaikkaa/aikaa. Ehkä vielä selviää onko Karoliina alkujaan vai avioliiton kautta Hellström.

Lisätiedot kiinnostaisivat.

Tuulapa
08.01.08, 00:17
Hei,
Tarkennan tietojani.

Tiedossa Toivo Urho Paasivirta s. 30.10.1885 Humppilassa. Muuttanut aikoinaan Isojoelle jossa avioitui 11.7.1914 Mathilda Franssintytär Lepistön kanssa. Mathildan suku on selvitetty 1500 luvulle ja on lähtöisin Ruotsin Sursillistä tai liikanimen saaneesta kylästä.
Olen kauan sitten nähnyt valokuvan vaaleasta omakotitalosta, jossa luki Paasivirta Loimaa. Ja olen kuullut puhuttavan Turun Lausteesta.

Tällä istumalla en ole ihan varma, mutta ymmärtääkseni suku olisi ollut aiemmin tosiaan Hellström. Sukunimi muutettiin Paasivirraksi kaiketi joskus 100 vuotta sitten. Se on nyt suojattu, mutta aikoinaan kerrotaan jonkun Partasenkin muuttaneen nimensä Paasivirraksi.

Vaikka sukunimi Paasivirta ei ole kovin yleinen, on Suomessa ainakin kolme sukua, jolla on tämä sukunimi käytössä.

Lisäksi Hellström on käytössä nykyisinkin ainakin etelä-suomessa.

Tuiju Olsio
08.01.08, 14:07
Minulla on tiedostossani tämä Toivo Urho Paasivirta. Hänen vaimonsa on minulle kaukaista sukua. Tiedän vain, että Toivon isän nimi oli Juho.

Nimenmuutokset ovat SSS:n kotisivulla ja Paasivirraksi on muutettu nimet Hellström, Hällström ja Partanen vuosien 1906-1935 aikana. Siellä on Johan Gustaf Hällström joka muutti nimensä Juho Kustaa Paasivirraksi ja hänen kotipaikakseen on 1907 annettu Koski (H-l.). Lieneekö Toivo Paasivirran isä?

Tuulapa
08.01.08, 14:35
Minulla on tiedostossani tämä Toivo Urho Paasivirta. Hänen vaimonsa on minulle kaukaista sukua. Tiedän vain, että Toivon isän nimi oli Juho.

Nimenmuutokset ovat SSS:n kotisivulla ja Paasivirraksi on muutettu nimet Hellström, Hällström ja Partanen vuosien 1906-1935 aikana. Siellä on Johan Gustaf Hällström joka muutti nimensä Juho Kustaa Paasivirraksi ja hänen kotipaikakseen on 1907 annettu Koski (H-l.). Lieneekö Toivo Paasivirran isä?

Hei,
Kiitos Tuijulle Etelä Eurooppaan tiedoista. Täytyy tarkistaa antamasi tieto, kunhan ehdin.
Tosiaan kuten aiemmin kirjoitin Mathildan sukua on tutkittu pitkälle ja eräs vaasalainen sukututkija on tehnyt sukutaulut aina 1500 -luvulle saakka. Sain ne viime kesänä haltuuni sedältäni.
Tuula

Tuulapa
04.07.08, 19:49
Tämä projekti vielä kesken, mutta palaan siihen vielä.

KMK
07.08.18, 16:29
Hei,
törmäsin tähän vanhempaan ketjuun, noissa aiemmissa viesteissä on, että Matildan suku on lähtöisin Ruotsista.

Onko tietoa missä vaiheessa siirtymä Ruotsista Suomeen on tapahtunut ja onko kyse äiti tai isälinjasta tai molemmista?


Olen itse tehnyt sukututkimusta tästä samasta (ja myös Hellströmien) sukuhaarasta ja 1700 luvun puolella alkoi löytyä ristiriitaisia tietoja eri lähteistä (mm. muiden tekemistä sukupuista, sukupuutiedot eivät täsmänneet löytämiini kirkonkirjoihin jne.).

Sain mm. selville, että Maria Eriksdotter nimisen henkilön vanhemmat olisivat mahdollisesti Ruotsista, mutta en ole päässyt siitä eteenpäin enkä ole saanut todennettua, pitääkö nämä löytöni paikkaansa.

ristojohannes
07.08.18, 20:20
Tuulapa.
Paasivirta sukuun liittyvää.
Kaukainen sukulaiseni (5-6 serkku) avioitui 1977 Isojoella Toivo Paasivirran v.1920 Isojoella syntyneen pojan, myös Isojoella syntyneen tyttären kanssa.
Yllä kerrottu perhe asui 1980-luvun alussa Helsingin seudulla

Pekka Sukeva
08.08.18, 18:36
Oletko etsinyt sanomalehtiarkistosta? Sieltä ehkä löytyy lisätietoa. Lehtitietoja voi etsiä vuoteen 1929 asti

ristojohannes
09.08.18, 11:46
Huomasin,
taitaa meidän olla turha vastailla tähän ketjuun.
Kysyjä ei ole yli kymmeneen vuoteen käynyt tällä palstalla.