PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Helström, Paasivirta | Onko kukaan törmännyt Loimaalla Paasivirta- Helström nimeen?


Tuulapa
07.01.08, 03:17
Hei,
Olen täällä aloittelija. Minulla on muiden tutkimana neljasta isovanhemmasta isoäitien suvut tiedossa, mutta isoisien taustat on vähän hakusessa. Toki niistäkin jotain tietoa on.

Mutta muuan etsintäkohde on Helström Paasivirta sektorilla Loimaa Turun Laustee? Ajalta 1880 tai aiemmin?

zappa
07.01.08, 14:40
Hei,
Olen törmännyt Hellström Paasivirta nimeen Ypäjältä
lähtöisin olevaan sukuhaaraani.
T.Harri

P.S.
07.01.08, 23:14
Sukupuustani löytyy sepän leski Karolina Salomonsdotter Hellström s.1836(?), joka asui ainakin Mellilässä 1870-luvulta eteenpäin poikineen. Nyt yritän löytää tätä seppää ja Karoliinan syntymäpaikkaa/aikaa. Ehkä vielä selviää onko Karoliina alkujaan vai avioliiton kautta Hellström.

Lisätiedot kiinnostaisivat.

Tuulapa
08.01.08, 00:17
Hei,
Tarkennan tietojani.

Tiedossa Toivo Urho Paasivirta s. 30.10.1885 Humppilassa. Muuttanut aikoinaan Isojoelle jossa avioitui 11.7.1914 Mathilda Franssintytär Lepistön kanssa. Mathildan suku on selvitetty 1500 luvulle ja on lähtöisin Ruotsin Sursillistä tai liikanimen saaneesta kylästä.
Olen kauan sitten nähnyt valokuvan vaaleasta omakotitalosta, jossa luki Paasivirta Loimaa. Ja olen kuullut puhuttavan Turun Lausteesta.

Tällä istumalla en ole ihan varma, mutta ymmärtääkseni suku olisi ollut aiemmin tosiaan Hellström. Sukunimi muutettiin Paasivirraksi kaiketi joskus 100 vuotta sitten. Se on nyt suojattu, mutta aikoinaan kerrotaan jonkun Partasenkin muuttaneen nimensä Paasivirraksi.

Vaikka sukunimi Paasivirta ei ole kovin yleinen, on Suomessa ainakin kolme sukua, jolla on tämä sukunimi käytössä.

Lisäksi Hellström on käytössä nykyisinkin ainakin etelä-suomessa.

Tuiju Olsio
08.01.08, 14:07