PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kiertokoulunopettaja Matti Laitisen sukujuuria?


Erkki Arontaus
31.12.07, 20:07
Löytyykö joukosta ketään, joka osaisi neuvoa Luhangassa asuvien Matti Laitisen jälkeläisten jäljille? Tiedän, että heitä siellä on, mutta en ole onnistunut saamaan kenenkään nimeä tietooni. Tuo tieto voisi poikia erinomaista satoa molempiin suuntiin. Laitisen sukuun liittyy myös Hassin jälkeläisiä, he kiinnostavat samoin. Myös Kangasniemellä on Laitisia, mutta vielä en tiedä onko heillä sukuyhteys luhankalaisiin Laitisiin.
Jäämme odottelemaan.

Kasu
01.01.09, 12:45
Hei!
Isäni äiti oli Laitinen Ida s.29.1.1896 Hartola.
Vanhemmat Vilppu Laitinen s.21.4.1849 ja Benedikta Juhontytär s.2.7.1857
Oiskohan samaa sukua?

irpe
01.01.09, 17:50
Netistä Eniron hausta löytyy kymmenkunta nykyistä Laitista Luhangasta,olisikohan heistä joku oikea?Ja Sysmässä Hassissa asuu nykyään Antti Pantsar ja hänen puhelinnumeronsa löytyy niinikään Eniron haustahttp://suku.genealogia.fi/images/icons/icon7.gif

Kivis
04.01.09, 00:36
Hei
Tarkoitatko Matti Juhonpoika Laitista, joka syntyi 1.7.1840 Hassi Kiiskilä Jämsä ja avioitui 30.10.1866 Edla Maria Jeremiaantyttären kanssa ja otti perheineen 27.12.1870 muuttokirjan n:o 82 Sysmään. Lapsista Nestor syntyi 3.5.1868 Hassin Kiiskilässä. Tietojeni mukaan perheessä oli myöhemmin ainakin neljä muuta lasta.
Matti on sukulaiseni, mutta valitettavasti en ole ehtinyt selvittämään hänen myöhempiä vaiheitaan. Minulla oleva tieto on toisen käden tietoa, jota en uskalla vahvistaa.
Sysmän seurakunnasta voit varmaankin kysyä lisää hänen jälkeläisistään. Perhe on asunut käsittääkseni myös Judinsalossa.

Erkki Arontaus
04.01.09, 11:22
Hei, Kivis.
Kyllä, juuri tuota Matti Laitista tarkoitan. Olen tuon lähettämäni kyselyn jälkeen saanut hiukan lisätietoa nimenomaan Luhangassa asuvista laitislaisista ja voin vaikkapa privaatisti toimittaa jotakin aineistoa asiasta. Kävimme viime kesänä Sysmässä ja siellä on kirkonmaalla Matti Laitisella muistokivi, tuonnempana voin lähettää siitä kuvan. Muita laitislaisia on haudattuna Luhangan hautausmaalle, mm. kolme Matti Laitisen pojan Kaarlon eli Kallen poikaa, minulla on kuvatkin heistä ja jonkin verran tietoa heidän jälkipolvistaan. Pidetään yhteyttä. Etköhän löydä Forumilta suoran sähköpostiosoitteen minulle. Nestori Laitisen jälkipolvet ovat minulle erittäin tuttuja. Terveisin E.A.
Kahteen äskettäin tulleeseen viestiin en ole vielä ehtinyt vastata, tässä tuli tietoa myös heille. Ottakaa vaikkapa suoraan yhteyttä.

Mirja-Leena
01.02.24, 15:23
Olen kiertokoulun (ABC) opettaja Matti Laitisen jälkipolvea viidennessä polvessa hänen Kalle nimisestä pojastaan.

Leo Suomaa
04.02.24, 09:26
Matti Juhonpoika Laitinen (Kiiskilä)
Syntynyt: 01. heinäkuuta 1840 Hassi, Kiiskilä, Kauhkiala, Jämsä, Finland (Suomi)
Kuollut: 02. maaliskuuta 1919 (78) Sysmä, Finland (Suomi)

https://www.geni.com/people/Matti-Laitinen/6000000171965844075

KariKK
14.02.24, 00:09
Olen kiertokoulun (ABC) opettaja Matti Laitisen jälkipolvea viidennessä polvessa hänen Kalle nimisestä pojastaan.

Onkohan tämä Kauhajoella Teevahaisen kansakoulun ensimmäisenä opettajana vuosina 1893-1921 toiminut Nestor Laitinen tämän Matti Laitisen poika?
Risto Kautiaisen toimittaman Hyypän kyläkirjan (21.9.2007) s. 252 mukaan:
Tunnollinen opettaja:
Jämsässä kiertokoulun opettajan poikana syntynyt Nestori Laitinen opetti Teevahaisen kansakoulussa vuodesta 1893. Hän oli aloittanut opiskelunsa Jyväskylän seminaarissa syksyllä 1886. Varojen puutteen ja huonon terveyden takia opiskelu oli vaikeaa ja katkonaista, Hän sai päästötodistuksen keväällä 1893. Seuraavana syksynä hänet valittiin opettajaksi Teevahaisen kansakouluun. Ahkerana ja tunnollisena opettajana tunnettu Laitinen sairastui vaikeaan unitautiin 1921 ja jäi eläkkeelle 1925. Hän jäi asumaan pieneen tupaansa Hyyppään suuren perheensä kanssa. Hän kuoli 1934.

Itselläni ei hänestä ole tietoa, mutta hänen poikansa perhe asui oman lapsuudenkotini naapurustossa ja tämän pojan tytär oli pikkuserkkuni.

Huomasin tämän ketjun vasta tänään ja minusta tuntuu, että todennäköisesti tämä Nestor oli juuri Matti Laitisen poika.

Leo Suomaa
14.02.24, 07:24
Tässä on (yhden) Nestor Laitisen profiili https://www.geni.com/people/Nestor-Laitinen/6000000192897293821. Hänen vanhempansa olivat Matti Juhonpoika Laitinen ja Edla Maria Jeremiaantytär Laitinen. Nestor muutti Kauhajoelle 27.7.1893. Lähde: Sysmä rippikirja 1890-1899 (MKO167-192) Sivu 656 Suurkylä 2 Harila Herneoja

Mirja-Leena
16.02.24, 08:50
Onkohan tämä Kauhajoella Teevahaisen kansakoulun ensimmäisenä opettajana vuosina 1893-1921 toiminut Nestor Laitinen tämän Matti Laitisen poika?
Risto Kautiaisen toimittaman Hyypän kyläkirjan (21.9.2007) s. 252 mukaan:
Tunnollinen opettaja:
Jämsässä kiertokoulun opettajan poikana syntynyt Nestori Laitinen opetti Teevahaisen kansakoulussa vuodesta 1893. Hän oli aloittanut opiskelunsa Jyväskylän seminaarissa syksyllä 1886. Varojen puutteen ja huonon terveyden takia opiskelu oli vaikeaa ja katkonaista, Hän sai päästötodistuksen keväällä 1893. Seuraavana syksynä hänet valittiin opettajaksi Teevahaisen kansakouluun. Ahkerana ja tunnollisena opettajana tunnettu Laitinen sairastui vaikeaan unitautiin 1921 ja jäi eläkkeelle 1925. Hän jäi asumaan pieneen tupaansa Hyyppään suuren perheensä kanssa. Hän kuoli 1934.

Itselläni ei hänestä ole tietoa, mutta hänen poikansa perhe asui oman lapsuudenkotini naapurustossa ja tämän pojan tytär oli pikkuserkkuni.

Huomasin tämän ketjun vasta tänään ja minusta tuntuu, että todennäköisesti tämä Nestor oli juuri Matti Laitisen poika.
Hei ja kiitos arvokkaasta tiedosta. Vahvasti uskon minäkin, että kyseessä on esi-isäni Matti Laitisen poika. Yksi perheen pojista oli vanginvartijana Kauhajoella, Toivo niminen. Olen vasta alkanut tutkia sukua täällä, tavallaan jatkaa siitä mihin äitini menehtyessään joulun alla jäi. Hän ehti jonkun verran tutkia tätä isäni puoleista sukua ihan paperisin virkatodistuksin ja sukuhaastatteluin. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä ja tiedoista tähän sukuun liittyen. Kiitos vielä kerran. Yt,Mirja-Leena