PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kauhavan Alakylän NÄYKIN (NÄYCKIN) tilan historiaa?


henrikssonin sukua
22.03.12, 13:42
Tutkin sukuni Kauhavan Alakylässä sijainneen NÄYKIN (NÄYCKIN) tilan historiaa. Olen selvittänyt esi-isieni tietoja 1720-luvulle saakka, mutta sitä ennen tapahtuneet asiat ovat hämärän peitossa.
Alueelle on asutusta tullut 1580-luvun loppupuolella, mutta milloin NÄYCKIN tila on perustettu ja kenen toimesta, se on epäselvää. Tietäisikö joku ko. tilasta tai yleensäkin sen alueen asuttamisesta jotakin? Olisin kiitollinen kaisesta tiedosta!

Katri k

Matti Lund
22.03.12, 18:59
Tutkin sukuni Kauhavan Alakylässä sijainneen NÄYKIN (NÄYCKIN) tilan historiaa. Olen selvittänyt esi-isieni tietoja 1720-luvulle saakka, mutta sitä ennen tapahtuneet asiat ovat hämärän peitossa.
Alueelle on asutusta tullut 1580-luvun loppupuolella, mutta milloin NÄYCKIN tila on perustettu ja kenen toimesta, se on epäselvää. Tietäisikö joku ko. tilasta tai yleensäkin sen alueen asuttamisesta jotakin? Olisin kiitollinen kaisesta tiedosta!

Katri k


Eikös eräs Etelä-Pohjanmaan historian kirjoittajista, Aulis Jussi Alanen olekin juuri Kauhavan Näykin sukua ja on omissa muistelmissaan käsitellyt Näykin talon historiaa.

Kannattaa kuitenkin itse kerätä talon tiedot voudin- ja läänintileiltä, niin saa selville Näykin asutushistorian ja sen asukkaat.

Ensin Sinun kannattaa selvittää kinkerikirjoista Näykin asukkaat ennen vuotta ~1720.

Siellähän ovat mm. Simuna Heikinpojan, Yrjänä Pentinpojan ja Jaakko Yrjänänpojan nimet. Selvitä, onko Sinun ehdokkaallasi sukuyhteys näihin.

Vertaa kinkerikirjan tietoja henkikirjoihin. KA:n digitaaliarkistossa on sellaisia henkikirjoja vuodesta 1692 alkaen, joissa on vaimonkin etunimi. Siellä on lähes koko 1700 -luvun alkupuoli ennen isoavihaa.


Talolla näyttää olevan ½ manttaalin verotus ennen isoavihaa.

terv Matti Lund

MeeriH
22.03.12, 21:49
Laitatko minulle s-postiosoitteesi niin laitan tietoa, kiitos

henrikssonin sukua
23.03.12, 14:11
Mahtavaa! Kiitoksia paljon näistä tiedoista! :)

Katri