PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukujulkaisu ja lain kiemurat


Anssi K.
17.03.12, 12:20
Olen harkinnut teettäväni eräästä sukuselvityksestäni omakustannepainatteen ja jakaisin selvitystä lähinnä lähisukulaisille. Minua kuitenkin mietityttää, kuinka laki suhtautuu julkaisuun. Täytyisikö minun kysyä lupa kaikilta tutkimuksessa olevilta henkilöiltä? Riittäisikö pelkkä tiedotus/ilmoitus? Sen toki tiedän, että kenestäkään ei saa julkaista mitään "arkaluontoista" tietoa.

Haasteellista ja miltei mahdotonta olisi tiedottaa julkaisusta, sukuseuraa ei ole olemassa ja tutkimuksessa olevista henkilöistä suurin osa ei varmasti tiedä edes kuuluvansa kyseiseen sukuun.

Tiedän itse olevani parissa sukukirjassa, eikä minulta ole ainakaan lupaa kysytty (toki ei minua noissa kirjoissa oleminen haittaa). Kyseisillä suvuilla on sukuseura.

Täytyisikö perustaa sukuseura ja helpottaisiko se julkaisun tekemistä? Kuinka toimia eteenpäin vai unohdanko koko painatteen?

Toivottavasti palstaveljillä ja -sisarilla on asiasta kokemusta ja hyviä neuvoja. Yksinkertaista vastausta asiaan ei varmasti ole olemassakaan, mutta kaikki neuvot otan ilomielin vastaan.