PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Miten dna:n mukaan tulkitaan tutkitun "alkukoti"?


Tuulakki
11.03.12, 09:54
Millaisella varmuudella voidaan dna:n samankaltaisuuden perusteella määritellä tutkittujen henkilöiden "alkukoti", ajallisesti ja maantieteellisesti? Oletetaan kuvitteellinen tilanne: tuhat vuotta sitten norjalaismiehen kaksi poikaa siirtyvät asumaan etelämmäs, toisen sukua asettuu lopulta asumaan Ruotsin kautta Tanskaan ja toisen sukua Suomen kautta Saksaan. Nykypäivänä eräs tanskalainen ja saksalainen huomaavat dna:nsa samankaltaisuuden. Kumpikin on aiemmin löytänyt omia dna-sukulaisia Ruotsista ja Suomesta. Kumpaa maata pidetään näiden tutkittujen "alkukotina", Ruotsia tai Suomea, jos muilta alueilta ei ole yhteistä dna:ta tiedossa?
Onko mahdollista, että dna-tulkinnat olisivat maantieteellisesti "täysin" vääriä sen vuoksi, että vielä aika harvat ovat testauttaneet itsensä?

Jos testauttaisin itseni - tietoisena muutamista mahdollisista esivanhemmistani Ruotsin ja Saksan alueella noin vv.1300-1600 - voisiko joku alueen "dna-sukulainen" tulkita omaavansa suomalaisia sukujuuria?

Dna on minulle täysin tuntematonta aluetta! Saisinko yksinkertaistetun vastauksen, kiitos!

Sari H
11.03.12, 19:39
Tuulakki, ihan ensimmäisenä lähtisin aloittelijana tutustumaan noihin eri haploryhmiin (varsinkin siihen mitä ryhmää em.miehet edustavat) , niiden mahdolliset syntyajat ja mutaatioiden syntymäajat. Niitä on netissä vaikka kuinka. Lisäksi kannattaa lukea Wiikin Suomen miehet ja Suomen naiset, nekin löytyy netistä.

Ihan yksinkertaistettuja vastauksia nimittäin ei kysymyksiisi ole.

Tuulakki
11.03.12, 20:21
Kiitos vinkistä! Olen havainnut asian niin monimutkaiseksi, että en (enää enempää) yritäkään tutustua siihen itse tutkimalla :). Uteliaisuuttani kyselin kuitenkin tuota perusasiaa.

Sari H
12.03.12, 06:59
Tuulakki, älä heitä vielä kirvestä kaivoon. Jos testautat itsesi saat itsestäsi äitilinjan.

Jokaisella haploryhmällä ja niiden alahaploryhmillä on eri "syntymäajat" ja siksi ei voi vastata yksioikoisesti kysymykseesi. Mikä sitten käsitetään alkukodiksi? Ihmisen alkukoti Afrikassa? Vaiko viimeisimmän mutaation (alaryhmän ) syntymäapaikka?

Tuulakki
12.03.12, 09:03
Alkukodilla sitaateissa tarkoitin näiden kuvitteellisten tapausten vanhinta mahdollista (yhteistä) asuinseutua. Kirveeni taitaa olla jo kaivonkannella ja ruosteessa - näistä asioista pitäisi ruveta järjestämään kursseja aloittelijoille, jotta asiat avautuisivat. Ehkä niitä onkin jo sukututkijoiden parissa järjestetty?

Sari H
12.03.12, 09:29
Hei Tuulakki,
kursseja ei käsittääkseni ole, mutta luentoja kyllä. Esim minä olen käynyt näitä perusteita luennoimassa Oulun sukututkijoille.

Monet tutkijat tekevät evoluutiopuita, joista näkee mikä mutaatio on vanhempi ja mistä haarautuu myöhemmät mutaatiot. Sitäkautta voi myös selvittää tätä alkukotia. Täytyy etsiä mahdollisimman varhaisia esi-isiä näille miehille (siis perinteinen sukututkimus), ja vertailla noita evoluutiopuita jne. Aika haastavaa se on varsinkin ihan aloittelijalle. Itsellänikin meni todella paljon aikaa näihin. Lisäksi Jaakko Häkkinenhän on tehnyt systeemin millä voi näitä alkukotipaikkoja saada selville.
Se tosiaan vaatii asiaan paneutumista.

Jaakon N1c1 evoluutiopuu versio
http://www.mv.helsinki.fi/home/jphakkin/N1c1Eng67.pdf