PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukuselvitysten hinnoittelu seurakunnissa


P. Pihlman
25.02.12, 10:12
Ovatkohan seurakunnat sopineet hinnosta valtakunnalisesti?

Aiemmin kierjeitse pyydettyjen virkatodistusten saannin maksu
vaihteli seurakunnissa. Olen saanut joskus Kotkasta ja Lahdesta
sähköpostilla syntymä ja kuolinaika tietoja.

Tiedustelin Sysmästä äitipuoleni veljen syntymä ja kuolinaikaa.
Siihen vastattiin, että tieto maksaisi 11,- euroa. Kirjoitin uudelleen,
että en tilaa sukuselvitystä vaan kiinnostaisi vain nuo päiväykset.
Sain "tässä tapauksessa" tiedon kuolinvuodesta, hautausmaasta
ja hautapaikasta.

Nuo tiedot ovat olleet julkisia ja kuolinilmoituksissa aikanaan.
Ne ovat olleet näkyvillä samassa yhteydessä. Ne olisi siis pitänyt
ostaa, hinnoiteltuun hintaan. Päivä ja kuukausi tuon saadun tiedon lisäksi.

P. Pihlman

Marjapuu
25.02.12, 12:02
Hinnat ja käytännöt vaihtelevat melkoisesti eri seurakunnissa. Tuo 11 euroa on ilmeisesti pienin mahdollinen maksu. Itse sain tuolla hinnalla viime viikolla Ulvilan seurakunnasta syntymä-, muutto- ja kuolintiedot 1900-luvun alussa eläneen perheen viidestä jäsenestä. Hinta perustuu seurakunnan virkailijan tuntipalkkaan eli aika, joka tietojen hakuun käytetään, vaikuttaa hintaan. 1 tunti maksaa 11 euroa, 2 tuntia 22 euroa jne. Asiakas voi itse määritellä ylärajan kustannuksille. Joskus kysytyistä henkilöistä löytyy aiemmin teetetty selvitys, silloin tarvitsee maksaa vain selvityksen kopiointiin ja postittamiseen käytetty aika.

Useimmat seurakunnat lähettävät virkatodistuksen, vaikka asiakas ei sellaista pyydäkään. Joskus olen saanut tiedot sähköpostitse eivätkä ne ole maksaneet mitään. Kotkasta minäkin sain pyytämäni tiedot sähköpostilla eli heillä on tällainen reilu käytäntö. Palvelu oli lisäksi erittäin nopeaa, vastaus tuli jo seuraavana päivänä kyselyn lähettämisestä.

Hannu Hellsten
25.02.12, 13:18
Hinnat ja käytännöt vaihtelevat melkoisesti eri seurakunnissa. Tuo 11 euroa on ilmeisesti pienin mahdollinen maksu. Itse sain tuolla hinnalla viime viikolla Ulvilan seurakunnasta syntymä-, muutto- ja kuolintiedot 1900-luvun alussa eläneen perheen viidestä jäsenestä. Hinta perustuu seurakunnan virkailijan tuntipalkkaan eli aika, joka tietojen hakuun käytetään, vaikuttaa hintaan. 1 tunti maksaa 11 euroa, 2 tuntia 22 euroa jne. Asiakas voi itse määritellä ylärajan kustannuksille. Joskus kysytyistä henkilöistä löytyy aiemmin teetetty selvitys, silloin tarvitsee maksaa vain selvityksen kopiointiin ja postittamiseen käytetty aika.

Useimmat seurakunnat lähettävät virkatodistuksen, vaikka asiakas ei sellaista pyydäkään. Joskus olen saanut tiedot sähköpostitse eivätkä ne ole maksaneet mitään. Kotkasta minäkin sain pyytämäni tiedot sähköpostilla eli heillä on tällainen reilu käytäntö. Palvelu oli lisäksi erittäin nopeaa, vastaus tuli jo seuraavana päivänä kyselyn lähettämisestä.

Eikös tuo 11 euroa ole hinta 20 minuutin työstä eli tuntitaksa on 33 euroa. Minimiveloitus on kai juuri tuo mainittu 11 euroa.
Tai minimi on kai pelkkä postimaksu, jolla hinnalla kerran sain tietoja, mitkä oli jo aiemmin kaivettu esiin.
Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Marjapuu
25.02.12, 13:41
Eikös tuo 11 euroa ole hinta 20 minuutin työstä eli tuntitaksa on 33 euroa. Minimiveloitus on kai juuri tuo mainittu 11 euroa.
Tai minimi on kai pelkkä postimaksu, jolla hinnalla kerran sain tietoja, mitkä oli jo aiemmin kaivettu esiin.
Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Oikeassa olet. Tuntitaksa on kaikilla seurakunnilla 33 euroa. Mutta luultavasti näistä joustetaan, koska luulisi että aikaa kuluu enemmän kuin 20 minuuttia, kun

a) tiedot etsitään rippikirjasta ja kirjoitetaan ylös
b) tiedot kirjoitetaan puhtaaksi virkatodistukseen, allekirjoitetaan ja leimataan
c) kirjoitetaan lasku
d) virkatodistus ja lasku sujautetaan kirjekuoreen ja postitetaan

Tuota tehtävälistaa katsellessa 11 euroa tuntuu melko pieneltä veloitukselta.