PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Adoptivbarn


hinders
18.02.12, 21:01
Skall man sätta ut att en person är adopterad i släktforskning också om inte personen själv är så intresserad? Hur gör man med adoptivbarn och patronymikon?

Blondie992
19.02.12, 10:42
Hej!

Personligen så tycker jag att man inte skall sätta ut det om personen är vid liv och inte ger sitt medgivande till saken. Men det är vad jag tycker och gör då jag stöter på liknande problem i mitt släktträd, men är det avlidna så gör jag det och sätter då en notering om saken.
Susann

RolleBe
19.02.12, 12:45
Själv är jag adopterad av fadern med den biologiska modern och undrar
om man också här kan sätta den biologiska modern, jämsides med
adoptivmodern i släktträdet?
Har i min släktforskning hittat släkttingar som har adopterat sina fruars
oäkta barn

hinders
19.02.12, 12:50
Själv tycker jag att man kan lämna bort att någon är adopterad. Men kan man sätta adoptivpappans namn om han heter Erik och så fall t.ex. tala om Eriksdotter?

Blondie992
19.02.12, 12:53
Själv tycker jag att man kan lämna bort att någon är adopterad. Men kan man sätta adoptivpappans namn om han heter Erik och så fall t.ex. tala om Eriksdotter?

Jag tycker att detta låter rimligt, med tanke på att det kan ligga något allvarligt bakom varför man har adopterat bort sitt barn. Men annars så tycker jag att man kan lämna bort det och sätta faderns namn och lämna moderns namn onämnt om barnet lever, men om personerna är borta så då överväger jag att bara skriva en liten notis om vem som är den biologiska föräldrarna så att man skyddar på så sätt efterlevande. Men detta är min personliga åsikt och så som jag gör i mitt släktträd.