PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kysely Iisalmen seudun sukututkijoille!


ahopaann
21.06.07, 14:28
Olen tutkinut äitini isän sukua. Äitini on kotoisin Iisalmelta ja olen päässyt tutkimuksissani 1800-luvun alkupuolelle. Tähän ketju sitten katkeaa enkä ole päässyt eteenpäin.

Äitini esi-isistä yksi on ollut August Gustafsson Svensk, syntynyt ilm. noin v. 1802-1803 torpparin poikana ja kuollut 56-vuotiaana 26.1.1859 Hiskin mukaan Iisalmessa. Välillä tämä henkilö on muuttanut Kiuruvedelle ja sieltä takaisin Iisalmeen 19.4.1822 Partalan kylään, jossa hänet on vihitty 27.5.1822 Elisabeht Olofsdotter Laackon (jossain myös Laakko tai Laakkonen) kanssa.

En löydä tämän Augustin isän Gustafin tietoja mistään. Olisin kovin kiitollinen, mikäli joku ystävällinen voisi auttaa kaveria vastamäessä?

Löysin kyllä tiedot henkilöstä Eric Svensk, jolla olisi ollut Gustaf -niminen poika. Olenko oikeilla jäljillä? Tämä Eric on Hiskin mukaan syntynyt 22.7.1776 ja kuollut 12.6.1847 keuhkotautiin 73-vuotiaana (minä sain kylläkin tuosta vain vähän yli 71 vuotta). Onko kyseessä sukulaiseni?

Hänellä on lisäksi nimen edessä merkintä rotf. mikä lienee sama kuin rotfattig eli ruotuvaivainen. Mitä tuo ruotuvaivainen tarkoitti? Oliko kyseessä ruotuväkeen kuulunut sairaaalloinen henkilö? :confused:

vainoh
22.06.07, 15:22
Ehdottamasi Gustav Erikinpoika s. 22.7.1776 voisi hyvin olla Augustin isä. Gustav ja ensimmäinen puoliso löytyvät täältä http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/iisalmi/rippikirja_1805-1815_msrk_tk1445/374.htm (sukunimeksi annetaan Svensk eli Niiranen), josta leskeksi jäänyt Gustav muuttaa tänne http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/iisalmi/rippikirja_1805-1815_msrk_tk1445/400.htm

Vastaavasti lastenkirjassa 1790-1820 on sivulla 555 (Ruotaanlahti 1)
Gust Svensks b med förra giftet
Johan 1799
August 1803

Erik Svensk näyttää olleen ruodun 27 sotilas Iisalmen komppaniassa, löytyy ainakin täältä http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/iisalmi/rippikirja_1768-1773_msrk_tk1443_ll/69.htm

Vuoden 1767 katselmoinnissa ruotu 27 oli tyhjä, edellinen sotilas Olof Svensk - ei välttämättä sukua - oli hylätty 26.2.1763. Erik on tullut ruotuun tämän jälkeen.

-
Väinö Holopainen

Jouni Kaleva
22.06.07, 15:32
Hänellä on lisäksi nimen edessä merkintä rotf. mikä lienee sama kuin rotfattig eli ruotuvaivainen. Mitä tuo ruotuvaivainen tarkoitti? Oliko kyseessä ruotuväkeen kuulunut sairaaalloinen henkilö? :confused:

Hei Tässä yksi määritelmä:
Ruotuvaivainen oli henkilö, joka ei kyennyt itse vastaamaan omasta elatuksestaan, vaan häntä huollettiin tietyistä tiloista muodostuvan köyhäinhoitopiirin (ruodun) sisällä. Ruotuvaivainen asui määräajan talossa ja siirtyi sen jälkeen ruodun seuraavaan taloon. http://baanaweb.fi/esko.orajarvi/SUKUTUTKIMUS/Sukututkimus_Aaron.htm

ahopaann
25.06.07, 09:50
Iso kiitos teille Väinö ja Jouni. Tutkin noita linkkejä tarkemmin. Tuo Ruotaanlax liene myöhemmin ollut sama kuin Ruottila, koska muistan mummoni maininneen sen usein.

Jos voin joskus tehdä vastapalveluksen, teen sen mielelläni. :)

vainoh
25.06.07, 15:10
Ruottila ei ole tuttu, lieneekö talon nimi...
Ruotaanlahden kylä on (tai ainakin on ollut) Ruotaanmäen pohjoispuolella, nykyisin GT kartassa lukee suunnilleen samassa kohtaa Siikalahti (tien 563 varressa parikymmentä kilometria Iisalmesta Pielavedelle päin).

-
Väinö Holopainen

ahopaann
26.06.07, 10:20
Olet varmaan oikeassa, kyseessä liene talo eikä kylä.

armida
28.06.07, 01:15
Löysin samat tiedot, joten kyllä August on Erkinpoika. August on vihitty 1. pso Elisabet Olllintr Laakko /(Laakkonen) kanssa 27.5.1823, Elisabet kuollut 29.1.1810. Pso 2 4.11.1810 Margetta Kumpulainen .
Jos Erkki on ollut sitalas, niin Svensk saattaa olla sotilasnimi, ja vaikka August on siyä läyttänyt, se on saattanut mylhemmin vaihtua. Niiranen? Elisabetin vanhemmat todennäköisesti Olof Laakko (Lackoin(Laakkonen) ja Margareta Pardain (Partanen) Nämä tarkistettava rippi- ja lastenkirjoista

ahopaann
28.06.07, 15:54
Kyllä Svensk oli äitini tyttönimi. Olen jostain lukenut, että sotilasnimet olivat vain sotilaiden käytössä. Jossain vaiheessa myöhemmin ne alkoivat periytyä myös sukupolvelta toiselle.

Äitini on hyvin tumma, joten tämä ketju kiinnostaa siksikin.

SHLA
16.09.08, 01:15
Kerimäellä Svenskejä. Lisäksi muilla nimillä olevia sukuja, joiden sukunimi muutettu sukunimestä Svensk. Lue suvusta lisää esim. Vanhan Kerimäen Historia osa 1:1, Asko Mielonen

Risto H
16.09.08, 14:24
Hei Venskit!

Minun aineistostani löytyy Anna Elmiina Bernhardintytär Svensk s.9.3.1896 Iisalmi mlk Kilpisaari 1 ja aviopuoliso Taavetti Roth s.20.1.1874 Iisalmi mlk Ulmala 4. Perhe asui Ulmala 4 RUOTTILASSA. Roth on savoksi luontevasti Ruotti jopa rippikirjoissakin.

Kysymys Armidalle:
...Löysin samat tiedot, joten kyllä August on Erkinpoika. August on vihitty 1. pso Elisabet Olllintr Laakko /(Laakkonen) kanssa 27.5.1823, Elisabet kuollut 29.1.1810. Pso 2 4.11.1810 Margetta Kumpulainen...

Mitähän tämä ja nuo päivämäärät tarkoittavat? Kyllä tämä Aukusti Svensk s.1803 on Kustaanpoika, mitä mieltä muutkin viesteilijät ovat.

Terv. Risto H

ahopaann
16.09.08, 16:03
Hei,
äitini isoisä oli nimeltään Bernhard Svensk, joten tuon Annan on täytynyt olla isoisäni sisar.
Aukustin tiedot on jo selvitetty. Olen käyttänyt erästä sukututkijaa, kun en ole itse ehtinyt kaivella työni tähden. Äitini isän esi-isistä kaksi sukupolvea ovat olleet ruotusotilaita Iisalmella ruodussa 27. Jälkimmäinen kuoli Suomen sodassa kentällä.

Kiitos myös tästä tiedosta!
T. Lea Ahopalo

ahopaann
16.09.08, 16:07
Tuosta Ruottilasta vielä, että muistan mummoni puhuneen siitä joskus, kun olin lapsi. Kävin äskettäin Iisalmessa. Olisin halunnut käydä sillä paikalla, jossa tuo ruotusotilastorppa on sijainnut, vaan eipä tullut selväksi, missä se on ollut. Jos joku siis tietää, missä ruotutorppa nro 27 on Iisalmella ollut, olisin kiitollinen tiedosta?