PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Auvinen | Ruskealan Auviset


tin0105
12.12.07, 14:53
Onko kukaan tutkinut Ruskealan Wahvajärven Auvisia. Netissä en päässyt kuin 14.03. 1809 syntyneeseen Matts Auviseen. Tekeekö kukaan tutkimusta korvausta vastaan , täältä meiltä kun on niin pitkä matka Mikkeliin. Tulee varmaan halvemmaksi maksaa päivätyö jollekkin kuin lähteä Mikkeliin matkoineen ja majotuksineen. nimim. toiset on huonoja kulkemaan.

SatuK
13.12.07, 12:42
Samoin netin ja digitoitujen tietojen avulla olen ajoittain jäljittänyt omaa Auvis-taustaani. Päädyin Wahvajärveläiseen noin. 1814 syntyneeseen Michel Mattss. Auviseen. Lieneekö tullut sinulle vastaan?

Aika ajoin olen kysellyt eräällä toisella sukututkimuslistalla Auvis yhteyksiä, ei ole tullut vastauksia.... Lieneekö ihan tutkimaton tai muutoin kovin kapea suku.

MerjaL
13.12.07, 20:35
Samoin netin ja digitoitujen tietojen avulla olen ajoittain jäljittänyt omaa Auvis-taustaani. Päädyin Wahvajärveläiseen noin. 1814 syntyneeseen Michel Mattss. Auviseen. Lieneekö tullut sinulle vastaan?

Aika ajoin olen kysellyt eräällä toisella sukututkimuslistalla Auvis yhteyksiä, ei ole tullut vastauksia.... Lieneekö ihan tutkimaton tai muutoin kovin kapea suku.

Hei
KarjalaisetSuvut -palstalla oli ilmoitus, että Auvisista on saatu valmiiksi sukukirja. Kannattaa katsoa kirjan tiedot sieltä.

Terveisin
Merja Leskinen

tin0105
13.12.07, 22:27
Vinkki on ihan loistava, mutta täytyy tunnustaa osaamattomuuteni: En löydä kuka sen on tehnyt ja kehenkä ottaa yhteyttä. Hämäläiset osaa olla muutakin kun hitaita!

tin0105
13.12.07, 23:50
Satu K:- Michel Mattson Auviseen minäkin päädyin, mutta syntymaika on 14. 04. 1809 ja puoliso Maria Lenasdotter Taskinen.
lapset: Matts
Anders
Michel
Anders August
Maja Lena
Petter
Erik
Thomas.
Anders ilmeisesti kuollut nuorena, kun olen kuullut puhuttavan, että seitsemän veljestä ja kaikilla yksi sisko

SatuK
14.12.07, 12:39
MerjaL: Hieno tieto tuosta sukukirjasta, mutta mutta.... Kaivelin KarjalaisetSuvut arkistoa (yahoon ryhmäähän varmaan tarkoitit) enkä löytänyt sukukirjasta mitään mainintaa :confused:

Muistatko yhtään enempää tuosta sukukirjasta, viestistä, tai jos vaikka olisi sinulla se viesti vielä tallessa. Minulle voi laittaa foorumin kautta myös privaa tai sähköpostia.


Tin0105: Kyllä taidamme olla samassa pariskunnassa! Minulla tuo Michelin 1814 syntymätieto on ihan laskennallinen, noin arvio henkikirjojen tiedoista. Henkikirjoissa on mainittuna myös muita lapsia, esim v. 1855 henkikirjassa Johan, Maria ja Anna. Maria tosin voisi olla myös Maja Lena, koska hän tuosta lapsilistasta puuttuu. Kts. http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=369538

Michelin ja Marian lapsista Matts on minulle iäii.
Onko sinulla puolisoita/lapsia muille sisaruksille? Vaihtaisin mielelläni tarkempia tietoja.

t. Satu

tin0105
14.12.07, 17:11
Satu K Tiedot on kaivettu HISKI:tä, eli "kirjasta" en ole niitä vielä päässyt varmentamaan.
Mutta oletettavasti Michel Matsson Aufvin vanhemmat ovat:
Matts Aufvin ja Regina Pardain.
heidän lapsensa :
Heinrich Mattsson 25.02. 1792
Elisabeth Mattsdotter 21.09. 1801
Johan Mattsson 26.02. 1804
Helena Mattsdotter 17.03. 1806
Michel Mattsson 14.03. 1809

kaikki syntyneet Ruskealan Wahvajärvellä
Fr.l.b.s Michel Mattsson Aufvin Wahvajärveltä ja Pig. Maria Lenasdotter Taskinen Ruisselästä on vihitty 10.04. 1836.
Michelin lyhenteet olen tulkannut seuraavasti: Fr.= Frälssi eli verovapaus,
l.b.s.=lampuoti eli vuokraviljelijän poika (son)
Tosin sitten sekoittaviakin tekijöitä löytyy, eli Wahvajärvellä on kuollut-
f:re LB:de värd, enkl. Matts Auvinen 80-vuoden iässä, eli syntymä vuosi olisi siten 1764.(entinen vuokratilallinen, leski)

Kontiolahti 14 talonisäntä Mikko Auvinen 86-vuoden iässä, eli syntymävuosi olisi 1809, eikö?
jk. mun täytyy varrota kun toi meirän nettitukihenkilö, meinaan laps, tulee käymään kotona, niin voin kysyä kuinka yksityisen viestin lähettäminen onnistuu, niin voin pistää tulemaan koko listan minkä olen löytänyt.

SatuK
15.12.07, 15:29
Noihin Hiskin ja henkikirjojen tutkimiseen se loppui minultakin noiden vanhempien "saalistus". Hiskin mukaan näyttäävät todellakin Matts Aufvin ja Regina Pardain olevan ainoat varteenotettavat vanhemmat, ja ovat siinä samassa Vahvajärvi 6:ssa vielä majailleet, joten todennäköisyys vaan lisääntyy. Tosin kun tietää miten hiskin oikeellisuuden kanssa on niin pitäisi kyllä tarkistusreissu tehdä. Jäin hämmästelemään jos tämä Michel on 1809 syntynyt niin mihin häneltä hävisi viisi vuotta iästä aikuisiän henkikirjoissa. Tosin en tiedä miten "normaalia" on että ikä muistettiin tuolloin miten muistettiin... Mukavaa pyörittelyä tämä sukututkailu:)

MerjaL
16.12.07, 17:53
Hei
Auvisten sukukirja on nimeltään Avain Auvisiin. Sen on kirjoittanut Rauni Paakkunainen. Kirja on ihan uusi. Karjala-lehdessä on ollut siitä juttua.

Terveisin
Merja Leskinen

Kirjastonhoitaja
17.12.07, 12:24
Rauni Paakkunainen on todellakin juuri loppuunsaattanut sukukirjan, mutta Auvisista ei ole kysymys, vaan Arposista. Nimeke on siis Avain Arposiin ja kirja on mm. Suomen Sukututkimusseuran kirjaston kokoelmassa.

Auvisista puheen ollen, kokoelmassamme on Aune Elolammen kirja Ylä-Savon Auvisista nimeltänsä Auviset ja Honkaset (2004). Lisäksi Sukuhakemistossa on viisi viitettä Auvisiin, jotka kannattaisi tarkistaa. Sukuhakemisto on sukututkimuksen bibliografia ja käytettävissä useissa kirjastoissa.

Vuokko Pärssinen-Tainio