PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Elias Maso, Korpilahti?


Hilkka Granroth
13.02.12, 18:27
Onko kukaan tutkinut Korpilahden Heinosniemen Mason torpan asukkaita? Elias Heikinpoika Maso s.1697 ja vaimonsa Anna Tuomaantytär s.1702 ovat esivanhempiani ja olisin kovin kiinnostunut heidän vanhemmistaan. Luulisin heillä olleen yhteyksiä Jämsään, koska poika Kustaa avioitui Jämsän pappilan piian Marketta Juhontyttären kanssa ja seuraavassa polvessa Joonas Vilpunpoika haki vaimon Jämsän Rekolasta.
Mitähän nimi Maso muuten tarkoittaa?
ihmettelee Hilkka

Varsell
13.02.12, 21:51
Se minua on ihmetyttänyt, että miksi Maso mainitaan SAY:ssa Jämsän pappilan kanssa samalla sivulla.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=444183

Onko Annan patronyymi Tuomas vai Klemetti?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/korpilahti/rippikirja_1778-1789_tk434/260.htm

Kartoista kun katselee Suomen eri Maso-nimisiä paikkoja, niin voisi päätellä että sana "maso" liittyy jotenkin vesistöön.

Sami Varsell, Hattula

Hilkka Granroth
14.02.12, 08:12
Oikeassa olet - Klemetintytärhän se Anna ilmeisesti on. Olenkohan edes Eliaan patronyymiä tulkinnut oikein??
Selvisi sekin, miksen löytänyt heitä asutusluettelosta - vai Jämsän pappilan sivulla on Maso. Sittemmin se oli kaiketi Weijon torppa??
Sain tiedon, että Kustaa Mason jälkeläisistä on tehty sukukirja ja ryhdyn nyt metsästämään sitä.
Kiitoksia lähettää Hilkka

Varsell
14.02.12, 11:16
Taisin keksiä, mitä tuo "maso" tarkoittaa. Sana tulee ilmeisesti sanasta "masuuni". Mason läheltä Tahkosaaresta on löydetty rautamalmia, joten mahdollisesti Masonjärvestä on aikoinaan nostettu järvimalmia.

Maisa
14.02.12, 16:33
Hei
Suur-Jämsän historian kirjan I osassa kerrotaan (210, 265), että Maso on perustettu 1727 pappilan torpaksi. Myöhemmin se on kirjan mukaan Vitikkalan kylän Korpilahden puolen torppa.

Klemetti-nimisä oli Korpilahdellakin tuohon aikaan, mm. Oittilassa.
Olisi mukava kuulla, löysitkö sukukirjan:)

Vuokko
15.02.12, 19:47
Hei!
Minulta löytyy sellainen tieto, että Haukanmaan torpparin Pauli Ristonpojan vaimo oli Liisa Kustaantytär Masosta. Heillä oli poika Heikki Paulinpoika s.1809 ja vaimo Maria Liisa Samuelintytär s.1810. Heidän tyttärensä Erika Heikintytär s.1833 ja kuoli 1863. Olisiko Liisa Kustaantytär samaa Mason sukua jota etsit?
Haukanmaahan on Vespuolella ja Mason torppa kirkolta Kärkisiin menevän tien lähettyvillä Heinosniemellä.
Vuokko

Hilkka Granroth
16.02.12, 06:58
Huomenta ja kiitos vastauksista
Pauli Ristonpojan vaimo Liisa oli Mason Kustaan tytär. Olen löytänyt yhdeksän Kustaan lasta, joista vain yksi kuoli lapsena - kaikilla muilla on jälkipolvia, joten suku on paisunut suureksi - Kustaan lastenlapsia olen löytänyt 65! Liisa Hakkarainen on tehnyt kirjan Mason Kustaan jälkeläisistä. Olen ollut tekijään yhteydessä.
Mason nimiselitys oli mielenkiintoinen ja järkeenkäyvä. Kun Maso kerran perustettiin Jämsän pappilan torpaksi, torpparikin on voinut tulla sieltä...
Tutkimus jatkuu...
Hilkka, Kustaan tyttären Marian pojantyttärentyttärenpojantytär