PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Borgare Weckman i Borgå ca 1700


Svidis
12.02.12, 22:05
Hej.

Jag har här en tid försökt hitta mera information om borgare Weckman i Borgå, men har inte kunnat satsa 100% på denna sak, så tänkte jag höra för mig här.

Caisa el. Catharina Weckman f. 1721 d. 22.10.1756
v. 1747 vid skomakare mästaren Michael Sundström (f. 1712 d. 11.7.1757)

Vid vigseln var Catharina borgaredotter, men vem var hennes far? Det är klart att det är en borgare Weckman, men tyvärr framgår inte detta från Borgå stads kommunionböcker då de börjar från år 1749.

Eftersom jag inte forskar aktivt i Borgå stad, så har jag tyvärr inte böcker angående Borgå stads historia. Även denna bok "Finländska borgare på 1700-talet i kamp för sina och ståndets privilegier" utgiven av SLS 1978 torde ha uppgifter om borgare Weckman.
Om ingen här har den ovanämnda boken, så borde det vara möjligt att läsa den på Nationalbiblioteket, som jag antagligen besöker inom ett par veckor.

Svidis
04.03.12, 14:42
Jag tror jag kan svara själv på min fråga, åtminstone delvis, efter forskning i mina anfäder i Borgå stad.

Catharina/Caisa Weckman var dotter till:
far: Henrik Weckman, skomakare, d. ca 1740 i Borgå
mor: Margareta Olander, f. 1699, d. 25.11.1771 i Borgå

farfar: Henrik Larsson Weckman, skomakare
farmor: Maria NN