PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hinrik Mickelsson, Gamla Karleby f ca 1686


barbfuns
12.02.12, 22:01
Hinrik Mickelsson, smed i Alanäs sn, Jämtland Sverige, dog 1750 och uppgavs vara 64 år vid sin död. Då skulle födelseåret vara 1686 förutsatt åldern stämmer, vilket förstås inte är säkert.
I ett senare tillägg i dödsboken står att Hinrik var född i Gamla Karleby i Finland.
Jag kan inte hitta någon Hinrik Mickelsson som föds 1686 (eller däromkring) i födelseboken för Gamla Karleby.
Hinrik har två söner den ene föds omkring 1705 och den andre omkring 1710, så han bör vara född före 1685-86.
Eller så är uppgiften om att han är född i Gamla Karleby felaktig. Han kanske är född i en församling i närheten av Gamla Karleby.
Tacksam för all information som kan lösa detta problem.

barbfuns
12.02.12, 23:02
Tillägg: Kan det vara så att han är född i Kelviå (Kälviä) socken? Om jag förstått det rätt så hette denna socken Gamla Karleby tidigare?

Marjapuu
13.02.12, 17:50
Kelviå (Kälviä) socken? Om jag förstått det rätt så hette denna socken Gamla Karleby tidigare?

Nej.

http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=265&TYPE=HTML&LANG=SV

http://hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=SRK&ID=218&TYPE=HTML&LANG=SE

Hinrik kan vara född i Karleby landsförsamling/moderförsamling, men det kan vara svårt att bevisa, eftersom
de är så tidiga händelser. När man går fram mot 1600-talet, är det väldigt svårt att hitta bevarade dokumenter
i Finland. I synnerhet i detta fall, då personen verkar ha flyttat till Sverige i ett tidigt skede. Då finns han kanske
inte i kommunionböckerna heller.

barbfuns
13.02.12, 21:54
Det korrekta är alltså att Kelviå (Kälviä) socken tillhörde Gamla Karleby men blev egen socken 1639.
Hindrik Mickelsson var gift med Margareta Johansdotter som var född omkring 1680. De hade två söner Johan född ca 1705 och Mickel född ca 1710. Enligt uppgift som jag nyligen erhållit från en annan forskare är det troligt att sönerna också är födda i Finland och att familjen flydde från Österbotten någon gång under åren 1713-1721 (Den Stora Ofreden).
Det är inte helt säkert att familjen verkligen kom från just Gamla Karleby, anteckningen om detta i dödboken är införd långt senare och kan bygga på en missuppfattning.

Marjapuu
14.02.12, 17:49
Är du bekant med den här sajten med rubriken "Finska flyktingar i Sverige under stora ofreden"?

http://www.genealogia.fi/hakem/flykting/flykting57.htm

Där hittade jag flykting nummer 8019, Hindrich Michelsson, från Pedersöre. Kanske är det han?

Sen finns det två Margareta Johansdöttrar i samma Härnösands stift som den ovannämnda Hindrich,
båda från Pedersöre, med flyktingnummer 8713 och 8718. Om den andra nämns att hon har "tre barn,
något stora".

barbfuns
15.02.12, 19:52
Jo, jag känner till den sajten. Har varit inne och sökt i förteckningarna tidigare efter en annan person, men det var länge sedan så jag hade faktiskt glömt av den.
Jag är inte riktigt säker på om de personerna som du hittat är de som jag söker.
8019 Hindrich Michelsson, efter honom står flykting nr 8020 "Sara hustru", det är nog Hindrichs hustru, bägge anges ju vara i Siäla socken.

Den ena Margetha Johansdotter (med barnen) befinner sig i Nätra fs och den andra Margetha Johansdotter befinner sig i Sidensjö fs. Om någon av dessa vore den ovan nämnde Hindrichs hustru så borde de väl befinna sig i samma socken. Alternativet är då att någon av dessa två Margetha är "min" Hindriks hustru och att han av någon anledning inte finns upptagen i förteckningen.

Hindrik kunde inte ha varit helt medellös när han kom till Sverige, han köpte ju ett hemman i Ströms fs år 1725, som han 1726 bytte mot hemmanet i Alanäs där familjen sedan blev bosatt.
Om de inte behövde någon hjälp sedan de flytt till Sverige så finns de väl av det skälet inte med i dessa förteckningar över de finska flyktingarna?
Om det nu inte var så att han kunde arbeta ihop de pengar som behövdes till hemmansköpet under de 5-7 år tid som förflutit mellan ankomsten och hemmansköpet. Han var ju smed så det gick säkert att hitta arbete.