PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aukko Laihian rippikirjoissa


suski
10.02.12, 14:18
Olen metsästänyt Laihian rippikirjoista (ikäkirjoista) jaksoa 1776-1781. Ei löydy digitoiduista eikä KA:sta. Ei myöskään mainita A.Alapotin jäämistössä Laihian kirjastossa.

Tietääkö kukaan, mitä tuona ajanjaksona on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta Laihian seurakunnassa? Kai siellä kuitenkin pappi on ollut koko ajan.

Mikähän tiedosto korvaisi puuttuvan jakson, kun digitoidut henkikirjatkin alkavat vasta 1810? Itse en millään keksi ratkaisua.

suski

Matti Lund
10.02.12, 16:14
Olen metsästänyt Laihian rippikirjoista (ikäkirjoista) jaksoa 1776-1781. Ei löydy digitoiduista eikä KA:sta. Ei myöskään mainita A.Alapotin jäämistössä Laihian kirjastossa.

Tietääkö kukaan, mitä tuona ajanjaksona on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta Laihian seurakunnassa? Kai siellä kuitenkin pappi on ollut koko ajan.

Mikähän tiedosto korvaisi puuttuvan jakson, kun digitoidut henkikirjatkin alkavat vasta 1810? Itse en millään keksi ratkaisua.

suski


Sitä puutetta voi jotenkin korvata samaan aikajaksoon kohdistuvilla lastenkirjoilla.

Laihialla pidetyistä kirkonkirjoista on tiedossa ainakin kaksi katoamista.

Ensimmäinen oli isonvihan aikana. Siitähän on se kuvaus, kun kasakat tunkeutuivat kirkkoon ja pappilaan, retuuttivat ja pieksivät kappalaisen Mathias Reiniuksen henkihieveriin, repivät löytämiään kirkonkirjoja ja viskelivät ne lumihankeen. Kirkonkirjoja kuitenkin pidettiin koko miehityksen ajan kuten voit kastekirjoistakin huomata.


Se, miten kuolinikä merkittiin ynnä muu logiikka sekä eräät kirkonarkiston dokumentit viittavat siihen, että Laihialla pidettiin samalla tapaa ikäkirjoja ja rippikirjoja kuin Maalahden ja Sulvan seurakunnissa. Näitä on saattanut tuhoutua juuri tuossa rytäkässä.

Toinen tapaus on sitten Suomen sodan vaihe, jolloin joka tapauksessa historiakirjoista katosi kokonaan jakso 1721-34 ja vähän jotain muutakin.

Myöhemmin löydettiin erään sakastin kaapin takaa (en nyt muista varmuudella seurakuntaa, saattoi olla Pietarsaari, mutta se kerrotaan eräässä vanhassa Ilkan lehtiartikkelissa) kasteluettelot 1726-34, jotka olivat repeytyneet eroon Laihian kadonneesta historiakirjasta.

Alapoti oli tämän katoamisen tutkinut ja siitä hänen kanssaan joskus keskustelin, joten tämä on minun hatara muistikuvani keskusteluista (joista on jo melkein 30 vuotta).


Tämä toinen katoaminen on tapahtunut todennäköisesti Suomen sodan aikana ja siis nämä muut 1700 -luvun asiakirjojen katoamiset mahtuisivat hyvin siihen yhteyteen.


terv Matti Lund

suski
10.02.12, 16:32
kiitos jälleen kerran Matti,

varmaan noiden arkistoissa mylläämisen takia sitten puutteita on, ties vaikka tuokin puuttuva rippikirjajakso olisi jossain muualla, vielä löytymättömänä. Tai sitten hävinnyt lopullisesti. Kuka tietää. Täytyy tyytyä asioiden tilaan.

Laihian kirkonkirjat ovat tulleet kahlatuiksi edestakaisin neljän vuoden aikana, joten tutuiksi ovat tulleet. Olin aikoinani riemuissani kun huomasin, että narcin digitoiduista löytyi juuri tuo SSHY:stä puuttunut varhainen kastettujen luettelo. Se avasi taas lisää mahdollisuuksia tarkistella alkuperäisiä tietoja.

terv suski