PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Videoinneista


Antti Järvenpää
09.02.12, 12:20
Kun videokoordinaattori esittäytyi, ajattelin kommentoida, vaan eipä minulla ollut oikeuksia kommentoida sinne esittäytymiseen, joten laitan ajatukseni tähän.

On hienoa, että tämä videointi asia menee eteenpäin. SSS:n jäsen ovat siellä täällä pitkin Suomenniemeä ja tällä tavoin pääsemme sellaisinkiin tilaisuuksiin, mihin emme pääse matkustamaan. Eli kiitos tästä.

Se mitä varsinaisesti ajattelin kommentoida, oli tuo kamera varustus. Olen joutunut työssäni videoimaan kaikenlaista ja kaikenlaisissa olosuhteissa ja monenmoista videovempelettä on sattunut käsiini. Viimeisen vuoden aikana olen luopunut täysin näistä kameroista muutamastakin syystä:
1. Kameroiden tallennus formaatti on lähes poikkeuksetta sellainen, että sitä joutuu jotenkin konvergoimaan, ennenkuin se taipuu tietokoneella katsottavaksi.
2. Älykännykoiden videonauhureiden taso on aivan yhtä hyvää, jopa parempaa kuin niiden kameroiden joita itselläni on ja on ollut.
3. Olen kokeillut videoinnissa Nokian E7, Applen iPodia ja Applen iphonea ja kaikki nämä kolme tuottavat loistavaa jälkeä huonoissakin valaistusolosuhteissa ja äänen toisto on mielestäni vähintäänkin varsinaisten digivideokameroiden luokkaa, jotka ovat samoisssa hintaluokissa.

Kaikkien näiden nykylaitteiden ongelma on lähinnä se, että hiukankaan pitempää videoidessa käden alkavat täristä, eikä näihin ole yleensä kunnollista kalustejalkaa, jolla laitteen saisi jalustaan tai johonkin muuhun stabilaattoriin. Itse olen pakallisen valokuvaamon omistajan kanssa rakentanut itselle sellaisen pidikkeen, jolla älykännykkä tai vastaava voidaan laittaa normaaliin kameranjalkaan.

Netistä löytyy sitten stabilaattoreita, jotka yleensä ovat kohtuullisen suuria vimpaimia, esim seuraava: http://www.tiffen.com/steadicam_smoothee_home2.html

Kävin tässä joku päivä myös Sanomatalon Rajalan kamerakaupassa, jossa oli vastaavanlaisia vempeleitä. Stabilaattori on vehje, joka kompensoi käsien tärinää ja mahdollistaa kameran pysymisen stabiilina myös kuvaajan kävellessä tai muuttaessa asentoa. Tällaiselle ei toisaalta ole tarvetta esitelmissä tms., mutta jos joku vaikkapa kuvaisi Turun tuomiokirkon hautakiviä, ja liikkuisi paikasta toiseen kuvatessa, voisi näistä vehkeistä olla apua.

Videokoordinaattori
09.02.12, 18:18
Kiitos kommentista ja ehdotuksista erityisesti tuon kännykän käyttömahdollisuudesta. Seuralla on kameroihin jalustat, joten tärinäongelmaa niiltä osin ei ole. Ensi viikolla kerään tiedot seuran kameroista ja niiden ominaisuuksista. Voisitko laittaa tänne forumille kuvan kännykkääsi varten valmistetusta jalustasta? Ellei tällaista jalustaa ole mahdollista hankkia, lähinnä tulee mieleen esim. nuottitelineen käyttö.

Mitenkähän pitkän ajan kännykällä voi videoida?

terv. Videokoordinaattori
e-mail: videot*genealogia.fi

Laardi
09.02.12, 19:38
Hoidetaanko kuvaamislupien kysyminen keskitetysti vai pitääkö mahdollisen kuvaajan itse hoitaa se?

Antti Järvenpää
09.02.12, 20:18
Ohessa olisi tuo viritelmäni. Eli tuon valkosinertävän elementin voi jo sellaisenaan laittaa kameran jalustan sovitepalaan, ja tätä kaupataan nimenomaan kännykkätelineenä. Vehkeessä on normaali jalustakierre, joten se soveltuu sellaisenaan normaaliin 3-jalkaisen jalustan kamerasovitteeseen.

Ipod tai iPhone mahtuu juuri ja juuri tuohon kitaan. ostin kuitenkin tuollaisen opticronin kulmaraudan, jonka avulla saan säädettävyyttä, kun toinen kameranjalustani on yksijalkainen sauva, jota voi käyttää sekä kameran jalustana että kävelykeppinä, mutta siinä ei ole 90 asteen tilttausta, kuten normaalissa jalustassa. Eli tuon välipalan avulla saan 90 asteen kulman ihan normaaliin kamerakäyttöönkin ja kallistuksen, ilman että keppiä tarvitsee kallistaa.

Äärimmäisenä oikealla on tuossa kulmaraudassa kiinni aivan normaali kamerajalusta sovitepala, jolla kamera saadaan nopeasti kiinni ja irti jalustasta.

Tämä oma vehkeeni käy säädettävyyden takia useammalle kännykälle. Kamerakaupoissa myydään lisäksi kännykkäkohtaisia sovitteita, jotka on tehty tietyn merkkisille ja kokoiselle kännyköille. Samaten näitä kuvassa olevia palasia tai vastaavia saa hieman paremmin varustetuista kamerakaupoista.

Tuon Nokia E7 muistia en muista, mutta näissä Applen vehkeissä on 32 gigan muistit, joten ne kyllä riittävät melkein mihin käyttöön hyvänsä. Tuo iPod kuvaa HD tasoa eli 1280x720 kokoista ruutua ja vanhempi iPhone muistaakseni puolta pienempää (640 x 480). Tuo HD taso on jo niin korkeaa tasoa, että vanhemmat tietokoneet ei jaksa sitä enään pyörittää, joten yleensä kuvaan pienemmällä resuluutiolla, joka antaa vielä kannetavan ruudulla jotakuinkin täydellisen kuvan.

Tuolla 1280x720 resoluutiolla 40 min .mov tiedostoa vaatii muistitilaa noin 3,2 Gt eli tuolla resoluutiolla 32 Gt laitteen muistin saisi täyteen noin 6,5 tunnin kuvausession jälkeen. Pienemmällä resoluutiolla luultavasti kuvaisi jotakuinkin päivän verran.

PS. Piti vielä sanoa, että näillä älypuhelimien videokameroillahan on tehty jo elokuviakin, joten niiden laatutaso on oikeasti hämmästyttävän hyvä.

Videokoordinaattori
09.02.12, 22:49
Hoidetaanko kuvaamislupien kysyminen keskitetysti vai pitääkö mahdollisen kuvaajan itse hoitaa se?

Sukututkimusseura hoitaa kuvaamisluvan virallisemmissa tilaisuuksissa, kuten Sukututkimuspäivillä (tänä vuonna Kuopiossa), mutta paikallisesti suosittelen kuvaajia pyytämään ainakin näin aluksi luvan itse, epätietoisuuden välttämiseksi kirjallisena. Kuvaamistilaisuuksien lisääntymisen myötä menettelytavatkin varmasti vakiintuvat. Käyn ensi viikolla seuran toimistolla aloittamassa videointeihin liittyvien toimintatapojemme kartoittamista jatkossa.

terv. Videokoordinaattori
e-mail: videot*genealogia.fi

Lauri Hirvonen
10.02.12, 01:56
Sukututkimusseura hoitaa kuvaamisluvan virallisemmissa tilaisuuksissa, kuten Sukututkimuspäivillä (tänä vuonna Kuopiossa), mutta paikallisesti suosittelen kuvaajia pyytämään ainakin näin aluksi luvan itse, epätietoisuuden välttämiseksi kirjallisena. Kuvaamistilaisuuksien lisääntymisen myötä menettelytavatkin varmasti vakiintuvat. Käyn ensi viikolla seuran toimistolla aloittamassa videointeihin liittyvien toimintatapojemme kartoittamista jatkossa.

terv. Videokoordinaattori
e-mail: videot*genealogia.fi

Olen videoinut eri tilaisuuksia jo yli 20 vuoden ajan. Omaan käyttöön kuvaaminen on OK. Mutta jos kuvatua materiaalia haluaa julkaista (näyttää) ulkopuolisille, niin kuvaustilanteesta pitää olla lupa sen kuvauksen julkistamiseen. Useimmiten tämän luvan saa, mutta on ollut tapauksia, jossa joku kuvauksessa näkyvä henkilö kieltää kuvaamisen. Sitä pitää noudattaa.