PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Videokoordinator föreställer sig


Videokoordinaattori
08.02.12, 22:57
Jag har emottagit, som frivillig, uppdraget som innehåller koordinering av videoinspelningar vid evenemang med anslutning till släktforskning och uppvisning av videorna för medlemmar på Samfundets hemsidor.

Det är min avsikt att få till stånd en lista över sådana användare av SläktForum samt av Samfundets medlemmar eller övriga släktforskare, som med talko-anda kunde delta som personen, som videofilmar vid evenemang med anslutning till släktforskning runt om i Finland eller även i Sverige. Samfundet är även intresserad av existerande videor som är betydelsefulla för våra medlemmar i släkthistorisk eller utbildnings anseende.

De som är intresserade av uppdraget ber jag skicka mig per e-post information av sig själv enligt nedanstående lista till adressen videot*genealogia.fi

- namn, postadress, telefon, e-post
- på vilken ort kan du vara verksam? Omnämn närmaste stad.
- har du möjlighet att använda egen kamera och stativ – kamera-märke och minneskortets/bandets typ?
- hur lång tid har du möjlighet att filma, vilka dagar och vilken tidspunkt passar dig?
- är du medlem i Genealogiska Samfundet i Finland (medlemmar har möjlighet att skriva i Forumet och fylla i händelser i kalendern)?
- äger du nu videoinspelningar av vilka du kunde överlåta antingen originalet eller kopian till Samfundets video-bibliotek och till medlemmarnas betraktande på vår web-sida? Det är mycket viktigt att du bifogar information om filmade evenemangets ämne, samt tidspunkt och ställe, och returadress.
- Är du medlem i lokala föreningen, klubben eller i något släktsällskap, vad heter det?

DETTA GÄLLER HEMSIDANS HÄNDELSEKALENDERS UPPDATERING (obligatoriskt att vara medlem) : Kunde du i fortsättningen själv bevara i SläktForums kalender all information gällande publikhändelser eller kurser på din egen ort – oberoende om de videofilmas eller inte. Alla evenemang kan inte videofilmas, men kalenderns regelbundna användning ökar deltagarantalet.
Koordinering av videoinspelningarna kräver, för att lyckas, mycket samarbete och skapandet av en grundlig lista över medarbetarna. Även om man har anmält sig till videoinspelnings-uppdragslistan, är man inte bunden att delta i specifika evenemang om den egna tidtabellen inte så passar. Det är ingen bestämd tid för anmälningar, så nya personer som vill videofilma är alltid välkomna, också även till ett enskilt evenemang.

Jag tar gärna emot alla råd och förbättringsförslag angående videoinspelningar. Jag kommer att, via SläktForum med vanliga meddelanden, efterfråga personer som vill videofilma och du kan svara direkt, om du har möjlighet att videofilma vid evenemang.

Samarbetshälsningar
Tuula Kulmala
videokoordinator
e-post: videot*genealogia.fi