PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sanooko Pakaa, Kantoraakku jotain?


RitvaAnneli
05.02.12, 23:06
Mummuni isä Starck Karl Henrik Adolfinpoika s. 08.02.1847 oli torppari Pakaa, Kantoraakku-nimisessä talossa. Onko näistä tällä tietomäärällä mitään tietoa?

Mummuni oli Majander Tilda Johanna (Hanna) o.s. Stark s. 04.12.1877

RitvaAnneli kyselee

Topi
05.02.12, 23:34
Tervehdys,

Taitaapi kyseessä olla Orimattilan Pakaan Hilsdalin kartanon torppa.
Tuossa sivulla taitaa olla Karl Fredrikin vanhemmat:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=8746649

Itselleni tutumpi paikka on kylän rajan toisella puolen, Niinikosken puolella, sijaitseva Kantoraakun talo. Se kulkee nykyisin Takalan talon nimellä. Se on samasta nimestä huolimatta toinen paikka kuin tämä sinun Hilsdalin torppasi.

Terv
Topi

Tapani Kovalaine
05.02.12, 23:37
Hannan tiedot kastekirjassa 4.12.1877 Orimattilassa:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/orimattila/syntyneet_1869-1880_mko102-106/114.htm

RitvaAnneli
06.02.12, 08:42
:) Kiitos yllättävän nopeasta tietojen löytymisestä. Nyt olen hukassa, kun en osaa lukea.
Tähän asti olen "haukkunut" väärää puuta, kun olen kysellyt Kantoraakusta, nykyisestä Takalasta Niemelän torppaa, jonka oletin olleen äitini äidin synnyin torppa.
Hanna-mummun sisar on kyllä todennut 1970-luvulla haastattelijalle, että perhe muutti Hilsdalin torpasta Karkkulan Kauniston torppaan.

:confused: Nyt ihmettelen näitä tekstejä, kun en uskalla tulkita mitä näen. Tämä nyt senkin vuoksi, kun pidin Takalan aikaisempaa nimeä Kantoraakkuna.
Netistä löysin Kantoraakun kahden torpan nimet, Riskin ja Niemelän torpat. Sitten esiintyi vielä kolmaskin mahdollisesti torpan nimi. Sen ole unohtanut.

Topi
06.02.12, 08:49
Tervehdys,

Tapanin lähettämässä Hannan kastetiedossa mainitaan kummeiksi Tuomas Miilusaari ja vaimonsa Engla Maria. Heidän asumansa Miilusaaren talo sijaitsi myös Pakaan ja Niinikosken rajan Niinikosken puolella tuon mainitsemani Niinikosken Kantoraakun talon naapurissa. Tuomasta kutsuttiin myös nimellä "Marjomäen Tuomas" toisen hänen asumansa torpan mukaan. Vaimonsa Engla Maria Abrahamintytär on tuossa seuraavassa tarinassa mainitun Abrahamin tytär. Tarinassa myös mainitaan tuon Kantoraakun talon nimen synnystä. Tämä tarina on ote Sulo Malmin kertomuksesta "Käynti Vanhassa Raikkolassa" Orimattilan kirja I:ssä 1948.

"Jatkamme jälleen matkaa. Tiemme kulkee ohi Kärkelän ja Mäkelän talojen. Teemme seitsemän virstan pituisen kävelymatkan kylän yhteiselle viikateniitulle, Sonnisuolle. Eivät täällä näytä karjan ensitalviset eväät kovin lupaavilta. Alkukesästä huolimatta on jo keltakukkasen alkua niityllä runsasti.
Täällä erämaan povessa on sentään joku ihmisasumuskin. Tuolla niityn takana näkyy Riskin torppa. Vastakkaisella puolella sijaitsee metsän povessa, Anttilan metsäriihen takaa näkyen Riihelän torppa. Mennessämme poikki metsäkannaksen tapaamme sieltä Miilusaaren talon. Isäntä Aabraham on parhaillaan kaivonsa takana siirtämässä heiniä kesantopeltonsa saranpäistä Ulla-emännän avustaessa häntä. Aabrahamilla on tikkapohjaiset tallukat jaloissaan, rohtimiset housut ja paita. Paidan kauluksessa on katajan oksasta tehty nappi. Miehessä on mittaa kolme kyynärää, mutta eipä näillä tanhuvilla olisi hento mies koskaan rukihista leipää syönytkään.
Kun tiesimme, että Miilusaaresta on kahden virstan matkan päässä Myrskylän rajalla Kantoraskun talo ja Pyörähtelän rajalla Haapasen pyykin luona Nälkälän eli Leipälän lampuotitalo, niin pyydämme Aabrahamia kertomaan näiden metsätalojen vaiheista. Arkisen karu oli isännän kertoma tositarina, jonka tässä lyhyesti toistamme.
Isävainajani tuli tähän korpeen polttamaan hiiliä Forsbyn rautaruukille. Tässä oli sorainen kumpu, joka sijaitsi Ison lähteen luona ja oli sopiva miilun poltolle. Miilua polttaissaan isävainaja kuokki välillä kummun ympäristön pelloksi, rakensi tuvan ja karjasuojan. Kun sitten hiilimännyt loppuivat suon laidoista oli ainoana turvana peltosarkojen raivaus ja laajennus. Monta kertaa olemme hallan kanssa kilpaa ohraamme niittäneet ja monta kertaa tuossa kilvassa hävinneet.. Emme myöskään montakaan sydäntalven pyry- ja pakkasyötä ole tarvinneet nukkua, ettei sudenulvonta olisi untamme häirinnyt. Tämän suon saarekkeessa poltetuista miiluista sai talommekin nimensä."
Sama tarina on Kantoraakullakin. He kyllä saivat pitemmän ajan asua saunassaan, keittiönään avonuotio, padan kannattimena raakun alapuoli kantoon kiinnitettynä.
Leipälän talo, välttyäkseen suorittamasta kruunulle veroa, teki kontrahdin ruukin kanssa. Kun talo ei kyennytkään hiilen poltossa sitä täyttämään, joutui se lampuotitilaksi. Rautaruukin häviämisen jälkeen se selviytyi jälleen itsenäiseksi taloksi."

Terv
Topi

Topi
06.02.12, 09:05
:) Kiitos yllättävän nopeasta tietojen löytymisestä. Nyt olen hukassa, kun en osaa lukea.
Tähän asti olen "haukkunut" väärää puuta, kun olen kysellyt Kantoraakusta, nykyisestä Takalasta Niemelän torppaa, jonka oletin olleen äitini äidin synnyin torppa.
Hanna-mummun sisar on kyllä todennut 1970-luvulla haastattelijalle, että perhe muutti Hilsdalin torpasta Karkkulan Kauniston torppaan.

:confused: Nyt ihmettelen näitä tekstejä, kun en uskalla tulkita mitä näen. Tämä nyt senkin vuoksi, kun pidin Takalan aikaisempaa nimeä Kantoraakkuna.
Netistä löysin Kantoraakun kahden torpan nimet, Riskin ja Niemelän torpat. Sitten esiintyi vielä kolmaskin mahdollisesti torpan nimi. Sen ole unohtanut.

Terve taas,

Nämä kaksi Kantoraakkua menee tosiaan helposti sekaisin. Kuten totesitkin, nykyinen Takala on vanhalta nimeltään Kantoraakku tai myöskin Raakuksi kutsuttu. Se sijaitsee Niinikosken kylässä kuten nuo sen torpatkin Riski ja Niemelä. Tosin aivan Pakaan kylän rajaan rajoittuen.
Sitten on tämä Kantoraakun torppa, joka puolestaan sijaitsee Pakaan kylän puolella ja on Hilsdalin kartanon torppia. En valitettavasti tunne Pakaan kylää niin hyvin että osaisin sanoa missä se torppa tarkkaan ottaen sijaitsi.
Sinun varmaan kannattaa seurata tuon Hilsdalin torpan asukkaiden vaiheita.
Terv
Topi

Tapani Kovalaine
06.02.12, 09:32
Kun Hanna pääsi ripille 1893 hän asui Tuiskun torpassa Karkkulan kylässä:
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=8442&pnum=58
Tuo digikuva näkyy vain SSHY:n jäsenille, sillä rippikoulu päättyi aika äsken eli vain 119 vuotta sitten ja tietosuojaa on pidettävä yllä!

Topi
06.02.12, 22:30
Terve taas,

Tässä pari karttaa 1800-luvun puolenvälin paikkeilta Kantoraakusta. Toinen on Kalmbergin kartastosta ja toinen Senaatin kartastosta.
Molemmissa näkyy hyvin tuo Niinikosken Kantoraakun talo. Tästä talosta hiukan vasemmalle, juuri kylänrajan Pakaan puolelle on merkitty torppa. Se on nykyiseltä nimeltään Sirkkala.
Mutta aivan puhdas veikkaus: olisiko se voinut olla tuo mummusi kotipaikka eli Hilsdalin Kantoraakun torppa ? Se olisi hyvin lähellä tätä Niinikosken Kantoraakkua ja se on myös nykyisinkin rekisterinumeroltaan 3:n numeroita eli Hilsdalin numeroa.
Pakaan tuntijat tämän varmasti osaisivat sanoa.
Terv
Topi

RitvaAnneli
07.02.12, 08:22
Hei Topi,
Olen kuullut, että Hanna-mummu kävi vierailuilla vielä iäkkäänä Pakaan Sirkkalassa. Siinä vaiheessa ajattelin hänen käyneen lapsuuden aikaisen Kantoraakun, nykyisen Takalan naapurissa.
Kaikkea sitä löytyy, kuin vanhoja karttoja. Kiitos niistä.

Ritva

RitvaAnneli
22.02.12, 14:19
Niin, nyt olen kysymässä tiedettäisiinkö jossain ensimmäisessä kysymyksessä olleiden
Karl Henrik Adolfinpoika Starck ( s. 8.2.1847)Orimattilan Pakaankylästä ja mummun äitiMaria Sofia Tuomaantytär ( s. 5.7.1847) Artjärveltä kuolinaikoja.
RitvaAnneli

Miilis
09.12.16, 18:38
Kysymykseesi ei ole minulla vastausta heräsi vain mielenkiinto vaikka viestisi on vuodelta 2012

Tapanin lähettämässä Hannan kastetiedossa mainitaan kummeiksi Tuomas Miilusaari ja vaimonsa Engla Maria he ovat minun mummun äidin vanhemmat.

ja tiedoissa mainittu Sulo Malm on oli vaarini

:)

RitvaAnneli
09.12.16, 19:24
Sain aikanaan, siis vuonna 2012, hyvät tiedot Hanna-mummon vanhemmista ja Katoraakku torpasta. :) Orimattilan kirja 1 löysin Sulo Malmin tekstin ja olen lainannut siitä pätkän tekeillä olevaan sukukronikkaani.

Aikani kuluu nopeasti esivanhempieni asioiden parissa edelleen.

Topi
10.12.16, 01:16
Kysymykseesi ei ole minulla vastausta heräsi vain mielenkiinto vaikka viestisi on vuodelta 2012

Tapanin lähettämässä Hannan kastetiedossa mainitaan kummeiksi Tuomas Miilusaari ja vaimonsa Engla Maria he ovat minun mummun äidin vanhemmat.

ja tiedoissa mainittu Sulo Malm on oli vaarini

:)

Tervehdys,

Nuo tutkimasi suvut ovat jotenkin tutun oloisia: olen itse kotoisin torpasta jossa aikaisemmin oli torppareina Aleksis Ahola ja sitä aikaisemmin isänsä Johan Marienberg tai "Tuppu-Jukka" kuten häntä taidettiin kutsua kun Tuppuisen torpasta on kyse.

Terv
Topi

Topi
10.12.16, 13:59
Tuossa vielä vuodelta 1911 Pakaan Sirkkalan karttaa eli alue 3/2.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=44604748

Terv
Topi