PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukuja Kuhmalahdella


Olli-Pekka Sorma
02.02.12, 16:06
Olen tutkinut Kuhmalahden Kivisalmen Pietilän sekä Vähä-Penton Marttalan sukuja niin kirkonkirjoista kuin SAY'stä. Olisin kiitollinen lisätiedoista p.o. suvuista.

Rotta
02.02.12, 20:28
Marttaloista löytyy jonkin verran lisätietoa Wanaeus-suvun kirjasta. Itse olen myös penkonut noita sukuja jonkin verran. Voin mahdollisesti vastata johonkin yksittäiseen kysymykseen.

t. Markku Haapanen

telliisa
02.02.12, 23:06
Minullakin on jonkin verran tietoja ko. taloista. Milta aikaudelta kaipaat tietoja?
Telliisa

Olli-Pekka Sorma
03.02.12, 10:21
Rotalle ja Telliisalle: Vähä-Penton Marttalan isännistä: Kuhmalahden Historia II'n mukaan vv.1635-44 isäntänä oli Yrjö Sipinpoika, mutta SAY'n mukaan Yrjö Erkinpoika; samoin: vv.1680-1704 Historia II'ssa isäntänä mainitaan vävy Matti Sipinpoika mutta SAY'n mukaan Matti Erkinpoika. Oletteko törmänneet samaan? Käsittääkseni Yrjö oli edellisen isännän Kaapo Erkinpojan veli, joten hänen patronyymi Historia II'ssa lienee väärin. Matin Erkinpoika-patronyymin SAY'ssä tulkitsen virheeksi, syynä mahdollisesti Matin oltua Marttalassa kotivävy, Erkin vävy. Historia II'n Liisa Poppiuksen kirjoittaman isäntäluettelon lähdeaineistosta ole viitteitä.

Olli-Pekka Sorma
03.02.12, 10:46
Kivisalmen Pietilän isäntiä: Kuhmalahden Historia II mainitseen Pietilän isännäksi vv.1657-96 Krister Yrjönpojan. SAY'n mukaan isäntänä vv.1657-64 oli Krister Eskonpoika ja vv.1665-96 Krister Yrjönpoika. Jälleen ihmettelen Historia II'n isäntäluettelon lähteitä. Tietääkö kukaan?

telliisa
03.02.12, 16:36
Hei! Vastauksena edellisiin. Kuhmalhden Kivisalmen Pietiästä minulla on tietoja vasta vuodelta 1799, jolloin vävyksi ja isännäksi tuli Mikko Erikinpoika, Isokukon poika, ei Mikko Yrjönpoika. Vaimo Sofia oli edellisen isännän tytär. Perhe muutti sittemmin Ruovedelle. Niitä seurasin pari sukupolvea.

Marttalasta minulla on tietoja vuodesta1828 isännäksi tulleen Juho Matinpojan tyttäresta Ida Fredrikasta s. 1842, joka 16-vuotiaana meni Sahalahdelle Raution Uotilaan emännäksi. Ja siitä eteenpäin tyttären Amandan osalta.

Marttala (II) eli Mäkelän vaiheet olen kirjannut Simo Antinpojasta (isäntänä 1844-53) lähtien.

terv. Telliisa